Allt du behöver veta om PMS

  • Caroline Hougner
Publisert:

Var tredje kvinna känner av när mensen är på gång. En del känner att brösten spänner. Andra får svullen mage och kan känna sig ur humör.

Besvär som faktiskt går att lindra - även i svåra fall.

Det finns gott om behandlingar, men få passar alla kvinnor.

Motion, bra mat och tillräckligt med sömn hjälper dock de allra flesta ur den här perioden.

Besvären är oftast som värst dagarna före menstruationen börjar och försvinner när blödningarna kommer igång. Det är dock individuellt. En del har besvär ytterligare några dagar. I enstaka fall pågår de ända från ägglossningen.

Enstaka kvinnor får så svåra problem med framförallt humör- och känsloliv att det påverkar vardagen. De kanske hamnar i konflikt med folk eller drar sig undan sociala kontakter. De som har den här svårare formen av pms kan vända sig till en gynekolog eller vårdcentral för att få hjälp.

Är du osäker på om det verkligen är mensen som får dig att må dåligt kan du börja föra en ”humördagbok” och se om det finns något samband.

Immunolog Sanna Ehdin lade om kost och livsstil och slapp PMS. I boken "Sannas matbok" delar hon med sig vad hon lärt sig.

Lindriga symtom tar du hand om själv

Motionera mera

Är hälsosam mat

Gå och lägg dig tidigare

Stressa inte

Ta ett varmt bad

Gör avslappningsövningar

Prova på yoga

Meditera

Undvik nikotin i alla former

En daglig dos ljusterapi

Unna dig massage

Det finns även ett receptfritt växtbaserat preparat på munkpeppar, Ziara, som är godkänt mot PMS.

Svåra besvär kan du får hjälp med

P-piller/minipiller av den moderna, så kallade östrogenprofilerade typen kan fungera bra mot PMS.

Vätskedrivande medel har också visat sig hjälpa en del, då man kan samla på sig extra mycket vätska under menstruationen. Det finns läkemedel som både är vätskedrivande och även har effekt på hormonet progesteron, vilket kan innebära en "lättnad" på det psykiska måendet. Det bästa är att med en läkares hjälp prova sig fram.

Vid svårare besvär finns ett receptbelagt antidepressivt läkemedel, Premalex, godkänt mot PMDS, som tas perioden före mens.

ÄT MER...

Fibrer

– Komplexa kolhydrater hjälper hjärnan att bilda serotonin, håller blodsocker och insulin stabila, minskar sötsug och svullnad och höjer ditt humör.

Finns i: Frukt, grönsaker, fullkorn.

Fytoöstrogen

”Växtrikets östrogen” balanserar dina hormoner. Bra även för tarmar och vikt.

Finns i: Soja, frukt, grönt, malda linfrön.

Vatten Det hjälper kroppen att ”spola rent” och minskar svullnad.

Finns i: Vattenkranen

Essentiella fettsyror

Omega 3, till exempel. Dämpar inflammation, svullnad och kramper, höjer immunförsvaret, reglerar blodtrycket. Motverkar uttorkning av hår och hud.

Finns i: Fet fisk (lax, makrill, sardiner, svärdfisk), pumpa-, lin- och solrosfrön, linfröolja, nötter.

Fullvärdigt protein

Mycket omättat fett hindrar cellerna från att binda för mycket gulkroppshormon som ger svullna bröst och smärta.

Finns i: Fisk, kyckling, baljväxter.

ÄT MINDRE AV...

Socker & ”vita” kolhydrater

Skippa godis, bullar och läsk, särskilt precis före mens. Det hämmar kroppens östrogenupptag, rubbar blodsockret, kan förvärra vattenansamling.

Alkohol

Vid ägglossning är du extra känslig för sprit.

Transfetter

I margarin, bakverk och annan ”industrimat” är inflammationsframkallande, jobbiga för levern, stör din hormonbalans.

Koffein

Det ger utöver ömma bröst ett ”berg-o-dalbane”-humör. Max två koppar kaffe/te per dag.

ANNONS

Bra tips på intimvård hos MEDS - handla allt för ett friskt underliv här!

MEDS (Extern länk)

Om skribenten

  • Caroline Hougner