”Min mens har förstört allt för mig”

  • Ulrika Lidbo
Publisert:
Leiyah Rose Lindén, 36, tog makten över sina mensrubbningar genom att ändra kost och livsstil.
Leiyah Rose Lindén, 36, tog makten över sina mensrubbningar genom att ändra kost och livsstil.

Leiyah Rose Lindén, 36, övervakar sina menscykler noga. Stress kopplat till hormonell obalans har löpt som en röd tråd genom hennes liv.

– Jag får värre pms, mer ont, och blöder som ett skadeskjutet djur, säger hon.

Stress och mensrubbningar har varit Leiyah Rose Lindéns trogna följeslagare i många år. För att klara av vardagen och övervinna de värsta symptomen tvingas hon göra en hel del uppoffringar.

– Jag lever hela mitt liv kring min menscykel och stresshantering. Jag har alltid haft problem med riklig mens och lider av konstant järn- och magnesiumbrist. För det måste jag äta specialkost, säger hon.

Leiyah Rose har även svår pms, så kallad pmds, som står för Premenstrual Dysphoric Disorder.

– Två dagar innan ägglossning drabbas jag av avgrundsdjup ångest. Först på dag två av mensen planar det ut. Min pmds förlänger blödandet. När det var som värst blödde jag oavbrutet i över en månad, säger hon och fortsätter:

– Jag får också mer ont, och mellanblödningar som jag ibland måste ta hormoner för.

”Sjukvården stirrar sig blind på symtom”

Mensrubbningarna påverkar hennes liv även rent praktiskt.

– Att blöda så här mycket är ju något av en glädjedödare, det är som att leva i en Stephen King-film. Sedan finns alltid rädslan att blöda igenom kläderna.

Har mensrubbningarna inneburit uppoffringar, att du behövt anpassa ditt sätt att leva?

– Alltså, det har genuint förstört allt för mig. Relationer, karriär, men också tilliten till min egen kropp och framför allt vården.

Just besvikelsen över sjukvården är något Leiyah Rose återkommer till.

– Jag har tvingats äta massa mediciner som jag inte behöver, bara för att sjukvården stirrade sig blinda på symptomen istället för att se helheten. 

Hon skulle önska ett bättre samarbete mellan psykiatrin och kvinnohälsan.

– Jag vet att det är många som faller mellan stolarna.

Hormonell obalans kopplat till stress har löpt som en röd tråd genom Leiyah Rose Lindéns liv.

Men för ett år sedan hoppade Leiyah Rose av vårdkarusellen och bestämde sig för att ta makten över sitt hormonella mående.

– Jag slutade röka, dricka, förändrade kosten och började leva straight edge-liv. Min kropp mår så sjukt mycket bättre nu, och det har gjort underverk för min pmds. Det gör också att jag kan tackla mina stressutlösta humörsvängningar bättre. Jag tror att jag har hanterat pandemin bättre än vad jag annars skulle. 

Sedan hon bytte till menskopp som hon kan tömma regelbundet under dagen, känns de rikliga blödningarna mer under kontroll. 

– Jag kan slappna av mer, vilket också sänker stressnivån betydligt. 

Kommer alltid behöva övervaka menscykeln

Det Leiyah Rose beskriver som tunga och hållbara investeringar i sin hälsa och framtid har även lett till att hon kunnat börja studera. Hon säger att hon hellre är en del av lösningen än en del av statistiken. Och hon har äntligen hittat en vårdkontakt som fungerar.

– I dag har jag en fantastisk gynekolog som verkligen förstår och lyssnar.

Men hon kommer alltid att behöva övervaka sin menscykel och stressnivå för att hålla hälsan i schack.

– Jag mår bättre och blir starkare, men det tar liksom inte bort det faktum att jag lever med något obotligt som ivrar att förstöra mitt liv om jag bara tillåter det, säger hon.

Har du något råd till andra med liknande problematik?

– Ja. Detta är det enda liv och den enda kropp du någonsin kommer att få, slåss för den och för din rätt att existera på dina villkor. Våga vara besvärlig, vet ditt värde.

ANNONS

Bra tips på intimvård hos MEDS - handla allt för ett friskt underliv här!

MEDS (Extern länk)

ANNONS

Beställ boken PMS! Få hjälp med KBT direkt här.

Bokus (Extern länk)

Redaktionens val

  1. UNDERLIV

    Kvinnors menscykel har rubbats av pandemin

  2. UNDERLIV

    Det här händer med mensen när du blir äldre

  3. HÄLSA

    Borde man planera sin träning efter menscykeln?

Om skribenten

  • Ulrika Lidbo