Träning

Yoga

Ansiktsyoga – slipp spända käkar med effektiva övningar

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Käkarna är ett av de områden där ansiktsyoga kan göra underverk. Och spända käkar är vi väldigt många som har. Wellnessprofilen Sheila Arnell visar effektiva yoga-övingar som hjälper dig att få bort spänningarna.

Spända käkar är ett väldigt vanligt problem. En av de största anledningarna är stress. Det kan också bero på att man biter ihop tänderna eller att man spänner käkarna när man sover. Spänningarna kan i sin tur ge huvudvärk, och ömhet över käkarna. Wellness yogaprofil Sheila Arnell visar hur man med ansiktsyoga kan slippa problemen.

Ansiktsyoga bort spänningar i käken

Ansiktsyoga är en uråldrig tradition som handlar om att man gör rörelser, grimaser och masserar ansiktet för att stimulera blodcirkulationen och stärka musklerna. Spänningar runt tinningar, käkparti och panna släpper och så kan man få ett litet ansiktslyft alldeles gratis och på naturlig väg.

För att lätta på spänningar i just käken visar Sheila hur man för in knogarna under kindbenen och gapar och stänger munnen. Hon visar även hur man med tumme och pekfinger mjukt trycker längs käkbenet och hur man masserar under käken. Blodtillförseln kommer igång och spänningarna börjar släppa efter övningarna. Testa, det kommer att kännas mer än du tror.

ANNONS

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!

Stronger (Extern länk)

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!

Sheila Arnell visar hur man med ett mjukt tryck nyper längs käkbenet kindbenen.

Wellness shop

Fördelar ansiktsyoga kan ge

  • Tar bort spänningar i tinning, käkparti och panna
  • Tar bort spänningshuvudvärk
  • Face yoga ökar blodcirkulationen i huden så att den blir friskare och får mer lyster - GLOW.
  • På samma sätt som kroppen så förlorar ansiktets muskler volym och spänst med åren. Face yogans rörelser tonar ansiktsmusklerna och ger dem mer volym. Rörelserna/grimarserna gör att vi kan släta ut rynkor, strama upp huden.
  • Färre fina linjer
  • Slätare panna
  • Mindre dubbelhaks-känsla
  • Ger dig en stund med dig själv och får igång ditt oxytocinhormon

Läs mer

  1. YOGA

    Ansiktsyoga – effektiva övningar mot dubbelhaka och skärmhaka

  2. YOGA

    Ansiktsyoga – övningar som lyfter ansiktet och ger mer glow

  3. YOGA

    Gua sha – experten visar hur du får resultat med stenen

Text
  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.