Träning

Yoga

Så tränade Marie bort sin fotsmärta

  • Helén Bjurberg
Publisert:
Marie H Fahlberg slutade använda foträta skor och började träna sina fötter, det gjorde att hennes Hallux valgus blev bättre. - Jag har märkt att vissa läkare börjar bli mer öppna för att det går att lindra besvären med träning, säger hon.
Foto: Maria Östlin

Marie H Fahlberg slutade använda foträta skor och började träna sina fötter, det gjorde att hennes Hallux valgus blev bättre. - Jag har märkt att vissa läkare börjar bli mer öppna för att det går att lindra besvären med träning, säger hon.

När yogainstruktören Marie inte ens kunde få in foten i de nya
högklackade skorna fick hon nog och utvecklade ett eget
träningsprogram mot sina hallux valgus-besvär. Tre månader
senare kunde hon inte bara få ner fötterna i skorna, hon kunde till
och med dansa i dem.

Marie H Fahlberg har lidit av hallux valgus sedan tjugoårsålder. I början
visade sig inte fotåkomman som mer än ett par snedställda stortåleder
som egentligen inte besvärade Marie nämnvärt, men efter ett tiotal år
började tålederna orsaka henne smärta och det blev svårare och svårare
för henne att hitta skor som gick att använda.
Till en början bar hon alltid Ecco-skor på jobbet men efter ett tag blev
fotriktiga skor utan klack i stort sett det enda hon använde också privat,
och till slut även till fest.
– Det hände att jag ”lyxade till det” med en snygg sko med några få
centimeters hög klack, men det fick jag alltid sota för. Efter några timmar
i fel skor kunde jag få ligga sömnlös hela natten med en strålande smärta
i fötterna, förklarar Marie.

Fick inte på sig skorna

Fast det var nödvändigt så tyckte Marie att det var fruktansvärt tråkigt att
inte kunna bära snygga skor, så när hon en dag hittade ett par rejält
högklackade skor på nätet som hon älskade så slog hon till ändå.
– Jag visste att jag aldrig skulle kunna gå ett enda steg i de tolv
centimeter höga klackarna, men jag köpte dem ändå, mest på skoj och för
att i alla fall kunna ha dem på en bild, förklarar Marie och visar upp den
glittriga sandaletten.
Problemet var att när Marie väl fick hem skorna i brevlådan visade det sig
att hon inte ens kunde sätta dem på sig för fotograferingen. Hennes tåled
gick helt enkelt inte att böja tillräckligt mycket.
– Nog för att jag visste att det var illa med mina fötter men att det var så
illa blev jag förvånad över, säger hon.
Frustrationen var så stor att Marie bestämde sig för att försöka träna bort
sin hallux valgus på egen hand.

Förbluffande framsteg

Som yogainstruktör, tog hon inspiration från sina klasser och använde
små, enkla övningar som steg för steg stärkte upp muskulaturen och
rörligheten i tår och vrister. Övningarna utförde hon dagligen, de flesta
hemma i tv-soffan på kvällarna.


Framstegen hon gjorde var förbluffande. Även om själva utseendet på
foten inte förändrades så lyckades hon träna bort både smärtan och
stelheten i fötterna på bara några månader. Och en dag när Marie testade
att sätta sina snygga klackskor på fötterna, kunde hon inte bara ha dem
på sig, hon kunde till och med dansa i dem!
Flera år senare håller Marie fortfarande fötterna i form med hjälp av sin
träning och utöver lyckan att slippa värken och kunna ha olika typer av skor, märker hon också att det gör gott även för resten av hennes kropp
när hon varvar låga klackar med höga.


– Du får en helt annan hållning när du går i klackar, du sträcker dig,
stärker core-muskulaturen, öppnar upp bröstkorgen och förbättrar
andningen, så tvärtemot vad det sägs är det bra med klackar!
I efterhand har Marie insett att de fotriktiga skorna och det sätt hon levde
tidigare egentligen var förödande för hennes fötter.
– I fotriktiga skor behöver du inte använda fötterna, och om du inte
använder dem förtvinar alla småmuskler och bindväven stelnar, vilket
bara förstärker besvären. Så med facit på hand har jag förstått att det jag
trodde var det bästa för mina fötter egentligen var det sämsta, förklarar
hon och berättar vidare att sedan hon fått bukt på sina egna fotproblem
har hon publicerat flera träningsvideos på Youtube i ett försök att tipsa
och hjälpa andra om möjligheten att kunna träna sig smärtfri. Responsen
hon fått har varit mycket positiv och både löpare och dansare, som
tidigare haft stora besvär, har blivit hjälpta.
– Jag har till och med märkt att vissa läkare börjar bli mer öppna för att
det faktiskt går att lindra besvären med träning, säger Marie med ett stort
leende på läpparna.
Att alla kanske inte kan bli helt smärtfria bara med hjälp av träning är
Marie helt på det klara med. Beroende på typ och grad av problem kan
det behövas andra åtgärder och behandlingar.
– Men det skadar inte att prova, konstaterar hon bestämt.

Maries High heel yoga-program:

Kramas med tårna

Foto: Maria Östlin

Den bästa och enklaste övningen gör du i lugn och ro i tv-soffan. Börja med att smörja in fötterna med fotkräm och fläta sedan in fingrarna mellan tårna. Håll fast och vicka, vrid och bänd tårna fram och tillbaka. Snurra på fotlederna medsols och sedan
motsols. Massera med tummen på fotsulan och fotvalvet. Andas ordentligt
genom hela övningen.



Flexa och peka

Fortfarande placerad i tv-soffan kan du ägna en stund åt att sträcka ut benen och snurra på fotlederna, vicka sedan på fötterna och varva att flexa med tårna mot dig själv så att du sträcker ut hälsenan och att peka med tårna mot tv:n. Får du kramp
snurrar du på fotlederna några varv igen.



Sitt på hälarna

Foto: Maria Östlin

Sätt dig på knä på en kudde och håll tårna böjda under dig. Håll kvar i positionen i 20-30 sekunder medan du tar fyra djupa andetag (den tiden behövs för bindväven att anpassa sig). Pausa genom att sätta ner händerna i golvet, pressa bak rumpan och lyft knäna. Gör om övningen igen. Den här övningen kan göra ont för den som inte är van, men det är inte farligt. Blir det för tufft gör du bara kortare sessioner i början, för att sedan öka på.



Stretcha framsidan

Foto: Maria Östlin

Efter den tidigare övningen är det bra att stretcha ut framsidan av foten. Lägg ner fotryggarna mot golvet, pressa handflatorna i golvet, spänn magen och lyft knäna från kudden. Stanna i 20-30 sekunder medan du tar 4 långsamma andetag.



Hunden på tå

Foto: Maria Östlin

Ställ dig i den traditionella yogapositionen
”hunden”. Spreta ut tårna maximalt, pressa upp hälarna så högt du kan
och tryck rumpan mot taket. Stanna i 20-30 sekunder medan du tar 4 långsamma andetag.



Stretcha ut hunden

Foto: Maria Östlin

Stå kvar i samma position som i föregående övning. Ta fram ett ben i taget och stretcha ut framsida tåled och vrist samtidigt som du stretchar ut vad, hälsena och baksida lår med det ben som står kvar. Växla ben och upprepa proceduren 6-8 gånger
Glöm inte att andas.



Spreta med tårna

Foto: Maria Östlin

I alla övningar där du har foten placerad på golvet kan du behöva ta hjälp av händerna och korrigera och separera tårna så att de spretar och pekar så rakt fram som möjligt när du stretchar. Detta för att öka rörligheten. Tänk på att … när du löp- eller gymtränar är det viktigt att alltid stretcha barfota eftersom mycket av nyttan med stretchingen går förlorad om du har skorna på dig.



Fakta: Hallux valgus

Hallux valgus innebär att stortån är sned och pekar mot de andra tårna. Ibland trycks också tåleden ut, vilket gör att det blir en knöl på sidan av foten.

Tillståndet drabbar kvinnor i betydligt högre grad än män och innebär att det kan vara svårt att hitta skor som passar och inte klämmer foten.

Besvären som ofta börjar i medelåldern kan avhjälpas med olika typer av inlägg i skorna, även tryckavlastande ringar, mjuka ringar av skumgummi, som läggs över ömma förhårdnader kan hjälpa.

I vissa fall kan tillståndet behöva opereras, syftet är då att göra framfoten smalare och räta upp stortån.

Källa: 1177.se

ANNONS

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!

Stronger (Extern länk)

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!
Text
  • Helén Bjurberg