Tantra är mer än sex – 5 vardagsövningar

  • Sheila Arnell
  • Magnus Fridh
Publisert:

Tantra är mer än sex.

Filosofin kan bland annat lära dig förstå dina känslor.

Här guidar Wellness profiler Magnus Fridh och Sheila Arnell dig genom 5 övningar som ska göra dig mer närvarande.

Du är inte ensam om att kanske tro att personer som åker på tantrakurs lär sig avancerade övningar i sex. Det är vanligt att tantra kopplas ihop med just sex och det finns förvisso en del sanning i det eftersom intimitet och sexualitet är inslag i vissa former av tantra och att tantra också kan leda till just starka sexuella upplevelser.

Men, tantra är mer än det. Tantra handlar i grunden om enkelheten i att leva sitt liv och om hur du kan komma loss när du kört fast. Det är som om du hittar rätt nycklar för att kunna låsa upp dörrarna till de platser som gör att du stoppar upp i ditt liv.

Ordet tantra, som kan översättas till bland annat expansion, är i grunden en livsomfattande filosofi som har sina rötter i hinduism och buddhism. Det expansiva i detta sammanhang förklaras som ett växande mot befrielse i andlig bemärkelse.

Tantran och sexet

Tantran består bland annat av ett antal metoder som vävs samman och kan skapa ett flow som i sin tur kan användas till olika saker i livet, som:

  • Bättre förståelse för dina känslor
  • Ett hälsosamt förhållande till sexualitet
  • Större förmåga till kreativitet
  • Sundare och intimare vänskaps- och kärleksrelationer
  • Renare kommunikation
  • En större förmåga till acceptans och närvaro

Trots detta väcker begreppet tantra fortfarande många frågor om sex. Amazon listar 5 000 titlar om tantra och vid en googling, som ger 75 miljoner träffar, handlar fyra av de fem första träffarna om så kallat tantrasex. Många googlesökningar leder oss just till den sexuella delen av tantra, men sanningen är att det bara är en bråkdel av filosofin som verkligen belyser den sexuella aspekten.

I boken “Tantra Illuminated” skriver Christopher Wallis:

”I textsamlingen Saiva Tantra som består av flera hundra tantriska texter nämns sexuella ritualer i endast en. Även där beskrivs dessa tekniker som något ämnade åt ett litet fåtal väl förberedda utövare”.

Ett klokare förhållningssätt till tantra och sex är att förstå att om du är mer närvarande, inkännande och har lättare till närhet och intimitet så blir också ditt sexliv bättre. Allt detta kan tantrans verktyg bidra till att förstärka.

Den moderna tantrautövaren och fem olika övningar

Om en person säger sig leva en tantrisk livsstil, så är grundinställningen att hen ägnar tid åt övningar som har förmåga och kapacitet att kunna expandera dennes medvetenhet, frigöra från det som håller tillbaka och att öppna upp för en tillåtelse att bli mer medveten och “upplyst” i det liv hen lever i dag med de mentala, emotionella och pyskologiskt utmanande förhållanden som finns. Målet är likt yogans mål, det vill säga andlig frigörelse. Tantra är inte för en särskilt utvald skara, utan en disciplin och filosofi för alla.

Så här gör du en tantraövning

Här är ska nu få lära dig fem tantriska övningar som går att använda i just din vardag. Några kan du göra på egen hand och några behöver du en partner för att kunna göra.

1. Tacksamhetsövning

Att öva upp din förmåga till tacksamhet kan vara en bra startpunkt för att kunna fokusera rätt och känna tacksamhet inför det vi redan har istället för att hela tiden sträcka sig efter det man tror ska leda till större lycka. Tacksamhet i vardagen leder ofta till tacksamhet till livet i stort. Det kan bli en miniritual du gör vid slutet på dagen, innan läggdags.

  • Sätt dig ner i lugn och ro och skriv sedan ned tre saker du är tacksam för i det liv du lever. Det kan vara de större sakerna du är tacksam för såväl som smått i din vardag. Välj en fin skrivbok som kanske bara är ämnad för denna övning. Effekten av tacksamhetsövningar är känslor av glädje, lugn och lust.

2. Lyssna in och känn efter

Detta är en övning i självmedkännande kommunikation. Vad säger din kropp dig egentligen? Ofta bor vår värsta kritiker i vårt egen hjärna och då kan det vara härligt att veta att vår bästa vän och största supporter kan få bo i vårt hjärta. Vi behöver lära oss att låta hjärtat leda oss i livet och kommunicera kärlek, omtanke och stöd med oss själva i stället för det omvända. Sitt ner en stund i stillhet och fråga dig själv:

  • Vad behöver jag i dag?
  • Vad behöver min kropp nu?
  • Vad kan jag göra för mig, för att vara snäll mot mig själv?

Om du vill kan du även här använda din tantriska skrivbok.

3. Self care

A och O i self care är att ta hand om dig själv, som helhet, på klokaste sätt när det behövs. Det är centralt när det kommer till att leva ett tantriskt liv: Att känna in vad kropp och själ behöver i olika situationer.

Ena dagen kanske self care är att ta ett långt bad, bädda ner sig i soffan och titta på en bra serie. Nästa dag kanske det är att gå ut på en långpromenad i skogen och att få vara ensam i tystnad. Andra tillfällen är det bästa du kan göra att vara med vänner. Umgås, samtala och kanske drick vin ihop.

Så länge det inte skadar eller leder till negativa mönster, så kan närvarande och kloka  beslut få dig att kunna njuta fullt ut där du är i stunden.

En daglig fråga som du gärna får skriva ner svaret på är:

• Vad väljer du för self care just i dag?

3. ”Femminutaren” – en övning i lyssnandets konst

Att lyssna i närvaro på en annan person utan att avbryta och flika in kan vara medkännande och en övning i närvaro på samma gång.

Tänk själv vilken skillnad att prata till någon som ger dig av sin närvaro helt och fullt. I Magnus bok ”Att vara stilla när allt skyndar”, beskrivs just en sådan övning i lyssnade:

”Ett annat sätt att lyssna är ett absorberande lyssnande, där man skapar ögonkontakt, visar aktivt intresse för det som sägs och uppmuntrar den som talar att uttrycka sina tankar. Ett engagemang som öppnar dörren till dialog. Härifrån kan lyssnandet fördjupas ytterligare. Det kan bli en handling som lindrar en annan persons lidande.

Den som talar får tömma ut det som tynger. Du behöver inte hålla med om det som sägs, men ändå lyssna med en generös omsorg, utan att flika in och rätta. […] Pröva nästa gång du samtalar med ditt barn eller en vän. Stäng av din telefon och inta lyssnarens stilla position. Tänk att den som talar till dig ska få nå fram till punkt i sin egen takt. Lämna sedan en paus innan du svarar, om ett svar ens är nödvändigt. Hör den talandes ord resa sig ur ”

Övning: Redan i dag, lyssna medkännande på någon i din närhet med full närvaro. Avbryt inte utan låt personen prata till punkt.

4.Eye gazing

Att verkligen se en annan person djupt in i ögonen är kanske något du inte är helt van vid. Du kanske inte ens är van att se de som du älskar djupt in i ögonen. Den här övningen är lite utmanande men fantastisk och lite svindlande. Övningen hjälper dig att övervinna rädslan för att titta djupt in i en annan persons ögon och låta någon se in i dina ögon. Genom att vänja dig vi det kommer du att känna dig mer sammankopplad till den andra personen, som om det inte fanns någon separation er emellan utan bara förening och harmoni. Detta kan ge dig en djup känsla av trygghet och samhörighet och att du är en del av något större och inte ensam och isolerad. När du vant dig vid övningen och när ditt ego släpper sina försvar, kommer du kanske till och med att uppleva hur det är att överlämna dig till något större än dig själv.

Så hör gör du:

  • Sitt i en bekväm position mitt emot din partner. Ställ in en timer på fem minuter.
  • Titta nu djupt in i din partners ögon. 
  • Andas djupt och håll blicken mjuk och försök att inte titta bort. Självklart är det okej att blinka.
  • När tiden är över, tacka varandra och avsluta.

5. Andas tillsammans

Sitt på golvet med ryggen mot din partners rygg, så att ni både stöttar varandra och blir stöttade. Andas djupt, jämnt och långsamt. Lägg märke till din partners andetag.

Hur känns det? Försök bidra med ett lugn och ge din partner möjlighet att komma i fas med din andning. Upplev samspelet i kroppen. Var helt närvarande. Stundtals kanske ni kan uppleva att era respektive andetag uppgår i ett gemensamt andetag.

Källor: Tantra Illuminated av Christopher D. Wallis, Tantra – The Path of Ecstacy av Georg Feuerstein, Laya Yoga av Shyam Sundar Goswami 

ANNONS

Sko-skola: Så hittar du rätt skor för din träning

Reebok (Extern länk)

Sko-skola: Så hittar du rätt skor för din träning

ANNONS

Köp boken Tantra Illuminated här för att lära dig mer

Adlibris (Extern länk)

Redaktionens val

  1. ÅNGEST OCH ORO

    Breathwork – lindra stress och ångest med andningsövningar

  2. YOGA

    Morgonyoga - istället för kaffe

  3. YOGA

    Säg hejdå till stela axlar med kontorsyoga

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Sheila ArnellSheila Arnell utgör ena halvan av About Yoga och har utövat yoga och meditation i 7 år. Sheila har gått Yogayamas Teacher Training och har undervisat tonåringar och unga kvinnor i både yoga och meditation.
  • Magnus Fridh av About yoga.