Träning

>

Yoga

Så väljer du rätt yoga

Sara Hoy: Det finns en yogaform för de flesta

  • Jessika Devert
Publisert:
Foto: Getty images

FYSISK YOGA: Du bygger muskelstyrka och mjukar upp leder och kan hjälpa kroppen att sänka blodtryck, blodfetter och blodsocker,

Sara Hoy är yogalärare, jobbar inom forskning och har skrivit boken ”Yoga, vetenskap och fakta – därför fungerar det”.
Hon menar att det är i mötet mellan fysisk rörelse och vila som yogan finns och kan hjälpa både förebyggande och återhämtande.

När vi yogar både stärker och underhåller vi vår fysik och de olika typerna av yoga ger olika påverkan på kroppen.

Fysisk yoga, och all rörelse, kan hjälpa kroppen att sänka blodtryck, blodfetter och blodsocker. Vi bygger muskelstyrka och mjukar upp leder och förebygger upplevd stelhet i kroppen.

I den lugnare formen av yogan får vi hjälp med att dämpa långvarig stress, varva ner och stänga av intrycken och det finns flera studier på att fysisk aktivitet förebygger depression.

– Det finns en yogaform för de flesta. Det är mycket som kan kännas nytt i yogan, som att man sitter i vissa positioner länge eller vrider kroppen som man inte gjort förr. Det handlar om hur du känner dig i kroppen just den aktuella dagen. Gör en utvärdering av kroppen varje gång och känn efter hur du mår och rör dig efter dina förutsättningar, så som du orkar just den dagen, säger Sara Hoy.

Några av de hormoner som vi har i vår kropp, noradrenalin, adrenalin och kortisol, stimulerar vår sympatiska del av nervsystemet. När de utsöndras ökar antalet hjärtslag per minut och gör att hjärtat slår kraftigare. De är perfekta hormoner när vi ska vara aktiva och kroppen ska utföra något fysiskt krävande.

De är däremot inga hormoner man vill ha hög och ständig utsöndring av eftersom de då kan påverka kroppens system negativt. Om njurar, lever och hjärta går för högvarv för länge och för ofta mår vi till slut fysiskt dåligt och kan drabbas av utmattningsdepression.

Foto: Malin Wittig

Yogaläraren Sara Hoy har skrivit boken”Yoga, vetenskap och fakta – därför fungerar det” (Bonnier Fakta)

– Alltså kan man säga att stress är bra för kroppen och hjärtat, men i en balanserad dos. Genom både vila och aktivitet kan du få din kropp att bli bättre på att balansera de lugnande och stressande systemen i kroppen.

Fysisk yoga är ett tydligt exempel där du är igång i rörelse för att sedan på slutet av en yogaklass lägga dig ned och slappna av alltifrån några minuter upp till 20 minuter, förklarar Sara Hoy.

Fysisk yoga hjälper kroppen att:

  • Sänka blodtryck, blodfetter och blodsocker.
  • Bygga muskelstyrka.
  • Mjukar upp leder
  • Förebygger upplevd stelhet i kroppen.
  • Den lugnare delen av yogan hjälper oss att:
  • Dämpa långvarig stress
  • Förebygga depression.

Det finns många yogaformer, fundera på vilken som kan passa dig utifrån de här kriterierna:

  • Vad vill du uppnå med din yoga?
  • Har du smärtproblematik eller andra kroppsliga hinder?
  • Är du en sportig typ vill du kanske ha en mer fysisk form av yoga?
  • Är det avslappning du är ute efter så kan en lugnare form passa.
  • Du kan också göra yoga på matta, på stol eller liggande.

Smärta och yoga

Generellt sett behöver du inte vara rädd för att yoga även om du har smärta i kroppen, men om du har en akut skada så ska du prata med vårdpersonal om vad som är bra att träna och inte. Har du artros så är den generella rekommendationen att det är bra att röra på dig.

Det har gjorts flera studier på idiopatisk smärta, alltså diffus smärta, och yoga. Det handlar speciellt om smärta i ländrygg och nacke och där har man kommit fram till att yogan kan hjälpa. 

Detta kan yogan hjälpa dig med:

  • Ta kontrollen över smärtan
  • Minska den genom att den tränar din koordination
  • Jobba upp din kroppskontroll, vilket kallas motorkontroll.
  • Träning av din motorkontroll visar sig kunna vara effektivt i behandling av kronisk ryggsmärta.

Fysiska yogaformer

Två typer av yoga som har fysiskt krävande rörelser och där du rör dig och utmanar kroppen. Bikramyoga gör man i ett varmt rum och gärna i 90 minuter, så det kan vara ansträngande på ett annat sätt än rent fysiskt.

  • Poweryoga
  • Vinyasa flow
  • Bikramyoga

Yoga för alla

Yoga med positioner som de flesta klarar av och ofta ger instruktören flera olika alternativ så att alla kan följa med efter egen förmåga.

  • Hathayoga
  • Yinyoga
  • Medicinsk yoga
Foto: Getty images

MEDITATIV YOGA: Ligg still i tjugo minuter. Avstressande och mentalt lugnande.

Meditativa yogaformer

Fokus på andning och att ligga still i olika positioner i upp till tjugo minuter åt gången. Avstressande och mentalt lugnande.

  • Kundaliniyoga
  • Restorative yoga
  • Nidra yoga

Fotnot: Alla yogapass har en instruktör och utifrån den personen utformas passen, så vissa kan vara mera fysiska än andra.

Text
  • Jessika Devert 

Mer på Wellness

PEDIKYR

6 steg till fina sommarfötter

TORR HUD

Torr hud på vintern – 9 tips för att slippa torr hy

STYRKETRÄNING

Så tränar du magen effektivt hemma – utan plankan och situps

OM WELLNESS

Om Wellness

KOST

Böckerna du behöver för en nystart

KOST

Så fungerar AIP – Kostrådgivaren förklarar

SÖMN

Vill du sova riktigt gott? Testa att sova utomhus!

SEX

Få mer energi och livslust med sex

HÄLSA

Så kan du planera din träning efter menscykeln

MENTAL HÄLSA

Så lär du dig att möta rädsla och stress med lugn

UTMATTNING

Cecilia gick in i väggen – karantänen räddade henne

UTMATTNING

Chefen drev Carin till utmattning: ”Jag hade ständig panik”

STRESS

14 myter och sanningar om stress – psykologen reder ut