Så tränar du hela kroppen på en lekplats

  • Sara Dahlström
Publisert:

Inget utegym i närheten? Ingen fara. En lekplats fungerar utmärkt. Fitnessfeministen Sara Dahlström visar hur enkelt man tränar hela kroppen på en vanlig lekplats.

Lekplatsen är inte bara ett ställe där de små kan leka och ha kul, den är också fullproppad av redskap som du kan använda för att träna hela kroppen. PT:n Sara Dahlström, även kallad Fitnessfeministen, visar fem övningar som gör din träning barnsligt kul och samtidigt riktigt effektiv. Bäst av allt är att du bara behöver en helt vanlig lekplats för att göra dem - perfekt om du vill träna och samtidigt har barn som vill leka!

Armgång på klätterställning

Tränar: Mage, armar, axlar och rygg

  • På de flesta klätterställningarna finns flera räcken i rad där du kan gå armgång. Börja genom att hänga på raka armar i det bakre räcket, se till att fötterna inte nuddar golvet.
  • Släpp räcket med ena handen och ta tag i räcket ett steg längre fram.
  • Gör likadant med andra handen för att fortsätta gå fram. 

Armhävningar på gunga

Tränar: Bröst, triceps och mage

  • Ställ dig med tårna i golvet och händerna på en gunga. Använd magmusklerna för att se till att kroppen är rak.
  • Böj på armbågarna och sänk ner bröstet mot gungan.
  • Pressa upp dig till startpositionen och repetera. 

Rodd på gunga

Tränar: Rygg och biceps 

  • Ta tag i båda sidorna av en gunga och håll den framför bröstet. Gå några steg fram med fötterna så att kroppen lutar en aning.
  • Sträck på armarna och sänk ner dig. Var noga med att hålla kroppen rak hela tiden.
  • Böj på armbågarna för att dra upp dig.
  • Dra ihop skulderbladen och pausa en sekund innan du repeterar.

Balansgång

Tränar: Mage och balans

  • På de flesta lekplatserna finns någon typ av bom, smalare bräda eller stock där du kan gå balansgång.
  • Försök gå över hela utan att trilla.
  • Se till att dina magmuskler är aktiva för att undvika att vingla.

Benlyft på klätterställning

Tränar: Mage och grepp

  • Häng på raka armar i ett räcke som är tillräckligt högt upp för att dina fötter inte ska nudda marken.
  • Böj på benen och använd magmusklerna för att lyfta knäna mot bröstet.
  • Sänk kontrollerat ner dem igen.

ANNONS

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!

Casall SE (Extern länk)

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!

Redaktionens val

  1. STYRKETRÄNING

    Nå träningsmålen utan gym: Skapa ditt eget träningsprogram

  2. TRÄNING

    Det här är HIIT – metoden som ger resultat efter en minut

  3. STYRKETRÄNING

    Trött på burpees? Så gör du effektiva övningen roligare

Om skribenten

  • Sara Dahlström är personlig tränare och journalist. Hon har tidigare varit chefredaktör för tidningen Hälsa & fitness.