PT-Fias bästa ”Landa i kroppen”-pass

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Sofia, PT-Fia, Ståhl guidar till ett pass som får dig att landa i kroppen och fylla på med energi.

– Det är något man kan göra hemma när du känner att du behöver lite ny energi eller bara vill komma i kontakt med kroppen, säger Sofia.

Alt 1: Sätt klockan på 15 eller 20 minuter och kör så länge du orkar. Förslagsvis 10 reps av varje övning och sen cirkulera.

Alt 2: Låt kroppen styra, helt utan klocka. Gör övningarna tills det känns. Bara för att återigen vara i kroppen istället för att vara i huvudet.

Öppna upp-stretch

  1. Stå med fötterna höftbrett isär
  2. Lyft armarna mot himlen och sträck ut
  3. Fäll fram, sätt händerna i marken och ta ett stort kliv fram med höger fot.
  4. Sätt i vänster hand i marken och lyft höger arm mot himlen, vrid och öppna upp.
  5. Kom tillbaka till startpositionen och upprepa på vänster sida. Hitta ett flow och låt kroppen leda dig i rörelsen. 

Utmana baksidan

  1. Sätt dig mot en vägg med rumpan mot väggen .
  2. Placera armarna ungefär 90 grader med armbågar och händer i kontakt med väggen.
  3. Lyft armarna upp och ner längs med väggen tills du känner mjölksyra.
  4. Pausa och upprepa.

Benböjshopp

  1. Placera fötterna bredare än höftbrett isär
  2. Sjunk ner i ett benböj
  3. Lyft höger häl, tryck ifrån och hoppa upp.
  4. Upprepa med häl-lyftet varannan gång.

Omvänd burpee

  1. Stå höftbrett isär
  2. Ta dig ner till sittande på rumpan med benen rakt ut
  3. Ta dig upp till stående igen. I egen takt och med egen stil.

ANNONS

SEASONAL SALE - Allt på minst 50% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall

Casall SE (Extern länk)

SEASONAL SALE - Allt på minst 50% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall
Styrka och intervaller i trappa

Ståhl, Sofia

Styrka och intervaller i trappa

159,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Redaktionens val

  1. MENTAL HÄLSA

    PT-Fia: Jag har levt ett liv där jag varit väldigt avstängd

  2. TRÄNING

    Jag är tjock och PT – och därför behövs jag mer än någonsin

  3. LÖPNING

    Maratonpetras bästa tips för att slippa löparskador

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.