Turkish Get-Up – superövningen som tränar hela kroppen

Publisert:

Vem älskar inte effektiv träning? PT:n och Wellnessprofilen Sara Dahlström, även känd som Fitnessfeministen, guidar till en hemmaövning som tränar hela kroppen (jo det finns en sådan).

– Turkish Get-Up tränar verkligen hela kroppen på en och samma gång säger Sara Dahlström.

Sara Dahlström är en 28 år gammal personlig tränare som driver ett av Sveriges största träningskonton på Instagram. Där heter hon ”Fitnessfeministen” och sprider kroppsacceptans och träningsinspiration.

Turkish Get-Up ultimata hemmaövningen

För Wellness guidar hon till riktigt bra hemmaträning. Och när det gäller att träna effektivt finns det en övning som är lite mer effektiv än andra. Den tränar nämligen hela kroppen i ett svep.

– Turkish Get-Up tränar verkligen hela kroppen på en och samma gång, du kan knappt få mer effektiv träning än så, säger Sara.

Och visst känns det överallt! Lägg dig på golvet och följa Saras instruktioner till superövningen.

Annons

Träningskläder

Så gör du en Turkish Get-Up utan vikt

  • Ligg på rygg på golvet. Böj ena benet och ha fotsulan i golvet. Sträck upp handen på samma sida.
  • Låt den andra handen ligga mot golvet. Använd de som stöd för att lyfta överkroppen från golvet med blicken på den uppsträckta handen.
  • Fortsätt hålla ena armen sträckt och lyft höfterna så högt du kan från golvet.
  • Böj det främre benet och dra in det mot dig.
  • Sätt ner knät under dig.
  • Lyft handen från golvet och räta på överkroppen så att du hamnar i ett djupt utfall.
  • Placera den bakre foten bredvid den främre för att ställa dig upp, fortfarande med ena armen lyft mot taket.
  • Sätt dig ner i det djupa utfallet igen och repetera allt åt motsatt håll för att lägga dig ner igen.

Så gör du en Turkish Get-Up med kettlebell

  • Ligg på rygg på golvet med en kettlebell i ena handen längs sidan. Böj benet på samma sida och sätt ner fotsulan i golvet.
  • Låt den andra handen ligga bredvid mot golvet.
  • Pressa kettlebellen rakt upp mot taket.
  • Använd den andra handen som stöd för att lyfta överkroppen från golvet, hela tiden med blicken på kettlebellen.
  • Behåll kettlebellen på rak arm samtidigt som du lyfter höfterna så högt du kan från golvet.
  • Böj det främre benet och dra in det mot dig.
  • Sätt ner knät under dig.
  • Lyft handen från golvet och räta på överkroppen så att du hamnar i ett djupt utfall.
  • Placera den bakre foten bredvid den främre för att ställa dig upp, fortfarande med kettlebellen mot taket.
  • Sätt dig ner i det djupa utfallet igen och repetera allt åt motsatt håll för att lägga dig ner igen.

Mer inom styrketräning

Wellness shop

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.