Simning – en underskattad träningsform

  • Victor Johansson
Publisert:

Skonsamt för kroppen, effektivt för muskler och kondition – kanske
är det dags att göra simning till din nya träningsform?

Breda axlar och starka armar, absolut, men simning är lika mycket mindfulness. Under vattenytan – ensam med de egna andetagen – kommer sinnet till ro.

– Det finns absolut något meditativt med simningen, säger personliga tränaren Erika Rosenbaum.

Att få vara tyst och ensam med sina tankar händer inte så ofta, men under vattnet har du ingen telefon och du kan inte prata med någon. Man kopplar bort vardagen och hamnar i ett nytt sinnestillstånd. Efter träningspasset kan saker man stressat upp sig över plötsligt kännas överkomliga.

Som löpning

Trots de mentala hälsofördelarna: det är framförallt den fysiska träningen
som lockar allt fler till simbassängen.

– Man tror att simning är enformigt, men det går att variera väldigt mycket med olika intervaller, simtekniker och hastigheter. Man kan anamma nästan allt med löpning på simning. På samma sätt som du kan springa på olika underlag kan du simma i olika typer av miljöer som bassäng, hav eller sjö.

En annan tydlig fördel är skonsamheten för kroppen.

– Jämför du med löpning får du inga stötar mot marken som går upp från fot genom knä, höft och rygg. Det sliter inte alls lika mycket fysiskt. Sedan sträcker du ut kroppen så senor och ligament får sin rörlighetsträning.

ANNONS

Köp professionella simglasögon med spegelglas här!

Outdoorexperten (Extern länk)

Simning är en träningsform som går att anpassa och förändra lika mycket som löpning, anser den personliga tränaren Erika Rosenbaum.

Erika Rosenbaum tränar både simning och löpning och har själv myntat begreppet Swimrun där grenarna kombineras. Hon förklarar att simning också är effektivt för återhämtning från andra träningsformer.

– Det är bra för blodcirkulationen eftersom du får ett tryck, en kompression, över hela kroppen. På samma sätt som kompressionsstrumpor hjälper dig med blodcirkulationen skapar vattnet ett hälsosamt tryck.

Har du träningsvärk hjälper det kroppen att göra sig av med slaggprodukter som skapas vid mjölksyrebildning. Man får dubbel effekt: både träning och återhämtning. Simning ökar även muskelmassan. Axlar, armar, ben, torso.

– Vattnet kan ge så mycket motstånd! Vill man öka det ytterligare kan man ha paddlar på händerna, det blir nästan som en hantel och intensifierar muskelträningen. Du kan även ha fenor på fötterna, det blir mycket jobbigare för benmusklerna.

Hitta ditt joggingtempo

Kondition är också centralt i simträning.

– Det är väldigt bra träning för hjärta och lungor och otroligt konditionskrävande. Jag brukar säga att man ska hitta sitt ”joggtempo” i vattnet. Sedan kan man variera intervaller, längd och tempo. Det finns mp3-spelare som man kan använda i vattnet och där finns även takthållare för tempo och sträcka.

Vilken simteknik ska man börja med?

– Jag tycker frisim, crawl, är det mest effektiva. Kan man inte frisimma så kan man börja med bröstsim och sedan gå en kurs.

Testa att ”socialsporta”

Simning kan tyckas vara en solitär sport: så är inte fallet. Det är lika mycket en social träningsform.

– Det roligaste är att vara ett gäng och träffas med en gemensam plan, exempelvis att man ska simma 2 500 meter med ett upplägg. Så samlas man vid poolkanten och hämtar andan mellan varven. Under själva simningen med ansiktet mot botten är det inte så socialt, men mellan intervallerna pratar man.

Fikapasset är lika viktigt som simpasset, säger Erika och skrattar.

– Jag brukar kalla det för att ”socialsporta”, att man förenar träning med
socialt umgänge.

Det här är Crawl

”Crawl, eller frisim som det också heter, håller kroppen i en gynnsam ergonomisk position”, säger Erika Rosenbaum. ”Som när man står med en bra hållning, fast man ligger i vattnet. Frisim tränar upp många muskler skonsamt. Triceps, biceps, axlar och rygg. Magen stabiliserar och du får en effektiv coreträning. När man använder benen går sparken ända från höften vilket innebär att många muskler i benen aktiveras”.

Det här är bröstsim

”Crawl, eller frisim som det heter, är mest effektivt. Men bröstsim är
också bra om man skjuter fram sig under vattnet så strömlinjeformat som
möjligt. Det är dock lätt att hamna med nacken i en dålig position. Att ta
en kurs i både frisim och bröstsim när man är nybörjare gör att man nöter
in rätt teknik från början och undviker nackspärr och ömma axlar”, säger
Erika Rosenbaum.

ANNONS

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!

Stronger (Extern länk)

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!

Redaktionens val

  1. SIMNING

    Simma i havet – oväntat bra träning

  2. TRÄNING

    Vardagsmotionen minskar – så ser du till att röra på dig

  3. YOGA

    3 yogaövningar som tränar magen

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Victor Johansson