Denna text är kommersiell och innehåller annonslänkar

Livskoden enligt hjärnan: Så blir du lyckligare

– och minskar risken för utbrändhet

Publisert:

Har du fastnat i en destruktiv loop med negativa tankar, mycket stress och press? Då ska du läsa Lena Skogholms bok Livskoden enligt hjärnan.

Ett lyckligare liv med mindre stress, färre negativa tankar och fler positiva livsval låter kanske som en utopi. Men det går faktiskt att träna upp hjärnan att vara mer positiv och dessutom få en airbag mot stress och få mer energi. I Lena Skogholms bok Livskoden enligt hjärnan, får du verktygen du behöver.

– Precis som du kan bygga muskler på kroppen kan du bygga upp hjärnan. För hur hjärnans muskler/delar är formade är avgörande för ditt liv, berättar Lena och fortsätter;
– Jag vill med boken ge läsarna konkreta verktyg för att bygga en layout på hjärnan som stöttar genom livet. I min bok får du 30 konkreta tips på hur du i praktiken kan bygga hjärnmuskler.

Lena Skogholm med boken ”Livskoden enligt hjärnan”.
Lena Skogholm med boken ”Livskoden enligt hjärnan”.
Lena Skogholm skriver om hjärnans påfrestningar.
Lena Skogholm skriver om hjärnans påfrestningar.

Hjärnan tar egna beslut

Våra hjärnor har under miljontals år mejslats fram till där vi är idag. Dess primära uppgift är att hålla oss vid liv, och den kommer att agera därefter.

– Vi moderna människor har ett logiska tänkande och medvetande som är byggt på en uråldrig biologisk maskin som var perfekt utprovad för bästa chans till överlevnad. Att vi skulle känna oss glada och lyckliga var helt oväsentligt för det urgamla maskineriet eftersom det inte hade något biologiskt överlevnadsvärde. Nu sitter vi här, med ett utvecklat medvetande och ska hantera den här lastgamla biologiska maskinen – och ska försöka vara lyckliga, säger Lena.

Överlevnadsinstinkten är stark och stresskänslor är inte alltid av ondo. De uppmärksammar oss på fara och kan få oss att prestera bättre på kortare tid. Men hur bra är det i längden?

– Du sliter ut din hjärna genom att leva så. Stressrelaterad psykisk ohälsa är i egentlig mening en förslitningsskada på hjärnan. Så frågan vi bör ställa oss tycker jag är hur du kan ta hand om hjärnan och leva ditt liv utifrån dess förutsättningar, säger Lena.

Att lyckas med detta kräver en del övning. För hjärnan behöver tränas precis som alla andra muskler i kroppen.

– Kvalitén på vårt mentala liv är en återspegling av arkitekturen på vår hjärna. För att kunna sköta spakarna på den urgamla biologiska maskinen behöver vi ett vältrimmat medvetande så att vi inte blir överkörda av den åldrande programvaran som är mycket starkare och helst vill hålla i ratten. Men! Här har vi världens chans. Vi har ju en enormt formbar hjärna och kan därmed stärka de nyare delarna.

Vi dras till det negativa

Att öva upp tankebanorna för att stärka sin mentala hälsa är livsviktigt. För hjärnan har en tendens att dra sig till de negativa tankarna i ett överlevnadssyfte.

– Hjärnan har förenklat två system för att hantera känslor, ett nätverk för negativa känslor och ett för positiva. Jag kallar dem för grådaskhjärnan och solskenshjärnan. Vår första impuls är att följa grådaskhjärnans minsta vink då det har räddat våra liv, berättar Lena.

Genom att lyssna mer på ”solskenshjärnan” blir vi mer kreativa, glada och får bättre relationer. Lena poängterar att det inte handlar om att du ska gå på rosa moln hela tiden, utan att det handlar om balans. Det är även viktigt att hitta energitjuvarna i ditt liv.

– Har vi för lite energi orkar vi inte tända solskenshjärnan som kan behöva hjälp på traven eftersom den är en svagare och nyare del i hjärnan. Och då knackar stressrelaterad psykisk ohälsa på dörren om vi inte drar i nödbromsen. Hitta laddningsstationer i vardagen och hushåll med den energi du har. Var uppmärksam på vad du använder den till, tipsar Lena.

Viktigt att vila hjärnan mellan intensiva stunder.
Viktigt att vila hjärnan mellan intensiva stunder.

Träna din hjärna för ett lyckligare liv

Hjärnan vill både tränas och lära sig nya saker. Celler i hjärnan är nämligen exciterbara, vilket innebär att de svarar på och formas av träning eller stimulans. Lena berättar att hjärnmusklerna växer på tre olika sätt, och när saker och ting känns svåra och utmanande växer hjärnan så det knakar.

– För det första skapas nya nervbanor när vi lär oss något nytt. För det andra förstärks nervbanorna ju mer vi tränar upp dem. Det byggs bredare vägar i hjärnan, cch ju bredare väg i hjärnan, desto snabbare går det. Gör vi något upprepade gånger, till exempel återvänder till samma tanke om och om igen, täcks de aktiva nervbanorna med myelin, en fettrik substans som gör att nervbanorna blir kraftigare och snabbare, förklarar Lena och fortsätter;

– Det tredje sättet att bygga hjärnmuskler är när en koppling bildas mellan två nervbanor. Ett bra exempel på hur detta bevisats är med Pavlovs hundar. När en tanke blir så betingat med något annat kopplas de ihop. Så oavsett om Pavlos hundar fick mat eller ej när klockan ringde så utsöndrades ändå saliv.

Det är därför oerhört viktigt att försöka att inte låta de negativa tankarna få fäste. Utan istället låta de positiva tankarna ta över. Och det krävs övning. 

– Du har verkligen layouten till din egen hjärna i din hand. Så ta din hjärna i handen och lev i samklang med den så skapar du en layout på hjärnan som stöttar dig, ger dig inre styrka, mer energi, bättre relationer och livsglädje.

Lenas 5 bästa tips!

  1. Ha koll på din energibudget! Energi är din livsvaluta - hjärnan går på det. Om energin tryter kan hjärnans energisparläge slå till och vissa delar i din hjärna slutar fungera optimalt som exempelvis solskenshjärnan. Vem orkar vara glad om man är supertrött?
  2. Skapa en mental brusreducering genom meditation eller en mindfulnessövning som till exempel: Ta ett par djupa andetag och slappna av. Räkna på varje utandning, räkna till tio, en siffra per utandning och börja om. Tappar du bort dig, börja bara räkna på varje utandningen igen.
  3. Ha koll på hjärnans standardläge. När vi inte har något särskilt för oss sätts detta igång, vi blir jagcentrerade och oroas lätt för hur det ska gå för oss. Låt inte hjärnans standardläge köra med dig – utan håll själv i ratten. Bryt tankarna och gör något annat.
  4. Var medveten om grådaskhjärnan och solskenshjärnan olika berättelse om samma situation och välj det perspektiv som gagnar dig. Kör grådaskhjärnan på kan du ställa frågan: Vad säger du om detta solskenshjärnan?
  5. Dyker negativa saker upp - ta fram dess positiva motsats. Det mest effektiva sättet att skifta fokus till exempel ”jag känner mig så svag och sjuk” – ”men jag är också stark för jag ger inte upp och hittar en väg framåt”.

Det här är Lena Skogholm

Lena Skogholm, beteendevetare och författare.
Lena Skogholm, beteendevetare och författare.

Lena Skogholm är beteendevetare, pedagog och en väl anlitad inspirationsföreläsare, inte minst inom ledarskap och arbetsliv. För tjugo år sedan blev hon sjuk i en kronisk neurologisk sjukdom vilket gjorde henne sängliggande största delen av tiden de första fem åren. I ett stort mörker lyckades hon samla kraft till att börja tänka och fördjupade sig då i favoritämnet hjärnforskning.

Med fokus på hur formbar hjärnan är och hur det påverkar oss, bestämde hon sig för att bygga egna starka hjärnmuskler, men även inspirera andra att göra samma fantastiska resa. Lena har specialiserat sig på hur vi kan belysa våra beteenden med hjälp av hjärnforskning och hur vi praktiskt kan använda detta i vår vardag när vi möter oss själva och andra. ”Livskoden enligt hjärnan” är Lena Skogholms uppföljare till succéboken ”Bemötandekoden”, som har sålt i 50 000 exemplar.

Annons

Veckans deals: Träningskläder

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Miranda KarlssonMiranda Karlsson är kommersiell redaktör på Aftonbladet och Wellness. Hon har tidigare jobbat som chefredaktör på Aurumforum och skapat marknadsstrategier för social media hos LFF. Hon har en kandidatexamen i journalistik från Södertörns högskola och har även jobbat som fotograf i Sydafrika.