Denna text är kommersiell och innehåller annonslänkar

Livskoden enligt hjärnan: Så får du mer energi

Minska risken för utbrändhet

  • Maja Eriksson
Publisert:
Lena Skogholm med boken ”Livskoden enligt hjärnan”.
Lena Skogholm med boken ”Livskoden enligt hjärnan”.

En stark hjärna ger dig mer energi, livsglädje och en hållbar psykisk hälsa.

Trots det är vi många som överanstränger våra hjärnor på daglig basis.

– Vi måste sluta glorifiera fenomenet ”jobba för mycket” och istället börja ta hand om våra hjärnor, säger beteendevetaren och författaren Lena Skogholm.

Tidig morgon, alarmet ringer och du slår upp ögonen. Upp och fixa frukost, borsta tänder, kanske få iväg barnen till skolan. Vidare till jobbet och en intensiv dag fullproppad med möten, utbildningar och högt tempo. En snabb lunch avhandlas vid skrivbordet innan du senare beger dig hemåt, hämtar ungar, handlar mat, lagar mat, röjer i köket, betalar räkningar, lägger ungar och sedan kraschar i soffan någon timme innan läggdags. Några timmars sömn innan karusellen börjar om igen. Känner du igen dig?

Då är du inte ensam – och dessutom riskerar du att utveckla förslitningsskador på hjärnan. Det menar Lena Skogholm, beteendevetare, föreläsare och författare till boken ”Livskoden enligt hjärnan”, en pedagogisk handbok fylld med enkla övningar för att bygga en stark hjärna, och vetenskaplig fakta som förklarar varför vältrimmade hjärnmuskler ger dig mer energi, livsglädje och en hållbar psykisk hälsa.

Wellness shop

Ergonomi för hjärnan

Vårt moderna samhälle sliter på hjärnan på ett sätt som aldrig förr har skett. Trots att hjärnan endast består av två procent av vår kroppsmassa använder den hela tjugo procent av vår energi. Hjärnan drar alltså hela tio gånger mer energi än dess storlek. När vi sliter på hjärnan löper den risk att utsättas för förslitningsskador, som ofta visar sig i form av utbrändhet. Den vanligaste orsaken till sjukskrivning idag är stressrelaterad psykisk ohälsa, det vill säga att hjärnan har blivit överbelastad. Trots det fokuserar de flesta enbart på den fysiska ergonomin, menar Lena.

Lena Skogholm skriver om hjärnans påfrestningar.

– Du kanske har ett ståskrivbord, en ergonomisk mus och en skön stol på kontoret. Det är naturligtvis jättebra, men för att även hjärnan ska få samma behandling behöver du tänka lite annorlunda. Du behöver helt enkelt träna upp dina hjärnmuskler, på samma sätt som du tränar upp en arm eller ett ben som behöver bli starkare för att klara tuffa utmaningar bättre.

Hjärnan går på energi och om energin tar slut så kommer hjärnans äldre delar ta över styrpulpeten. Det innebär att hjärnans fokus smalnar av för att ha koll på överlevnad. Vi blir mer egocentrerade, letar efter fel och suger i oss det negativa. Andra mindre viktiga system kopplas ur vilket kan innebära att du glömmer saker, får svårare att ta hand om relationer och lyckas helt enkelt inte vara den personen som du innerst inne är, när du är pigg, utvilad och ostressad.

Så hur tränar man sin hjärna?

Grunden för att bygga hjärnmuskler är att ha koll på sin energibudget och vara medveten om vad som tar energi, hur du kan fylla på med energi och hur du laddar på med ny energi.

– Hjärnan är en muskel och behöver behandlas på samma sätt som andra muskler. Elitidrottare lägger ofta upp sin fysiska träning enligt följande schema: högintensiv träning, lågintensiv träning och vila för återhämtning. På det viset minskar risken för att överanstränga kroppen och optimerar för bästa resultat. Det är precis samma sak med hjärnan. Om du stressar dig genom varje dag utan minsta möjlighet till vila, kommer du mest troligt att överbelasta hjärnan. Om du istället försöker planera dagen genom att blanda högintensivt läge (till exempel ett viktigt möte som du själv håller i) med lågintensivt läge (en lunch i lugn och ro utan att svara på mail samtidigt), så laddar du på med ny energi och minskar risken för förslitningsskador på hjärnan.

Viktigt att vila hjärnan mellan intensiva stunder.

I boken ger Lena konkreta tips på övningar som hjälper dig att växla från högintensivt läge till lågfokus och vila för återhämtning. Enkla metoder som bara tar några minuter, men som kan göra stor skillnad för hjärnan.

– En övning jag beskriver i boken är mental brusreducering, där du enkelt förklarat lär dig att ”skruva ner” allt som surrar i ditt huvud. Du sänker volymen på sådant du är orolig för, allt du är stressad över och fokuserar istället på att vila hjärnan. På samma sätt som brusreducerande hörlurar tar bort störande ljud, kan du ge dig själv en stunds inre lugn och ro och få värdefull vila.

Wellness shop

Minska risken för utbrändhet

Samtidigt är Lena fullt medveten om problematiken kring att växla ner i dagens samhälle.

– Vi sitter fast i ett system som går ut på att jobba mycket, att det är status att ha fullt upp och om du ”bara” jobbar timmarna du får betalt för eller försöker lägga in mer lågfokuserat läge under arbetsdagen, så kan du uppfattas som lat. Du kanske säger till din chef att du har för mycket att göra och får svaret att ”det är det tempot vi har här, om det inte passar så kanske inte det här jobbet är för dig”. Förmodligen tar du då inte upp frågan igen, utan fortsätter att stressa vidare för att prestera på topp.

– Om alla fokuserade på att bygga starka hjärnor istället för att jobba ihjäl sig, skulle sjukskrivningarna minska och vi skulle få ett mer hållbart samhälle. Men det innebär att alla måste ta ansvar och agera utifrån ett hjärnperspektiv, speciellt politiker, arbetsgivare och andra ledare. Även som förälder har du ett ansvar gentemot dina barn att visa hur man bygger en stark hjärna och kropp.

Personligen brinner hon för att sprida kunskaperna om hur vi kan bygga en stark hjärna istället för att slita ut den och anser att alla skulle må bra av mer kunskap inom ämnet.

– Du har en fantastisk hjärna som håller dig skärpt och fokuserad, som bygger relationer och skapar framgångsrika projekt – ska du verkligen bara köra över den? Nej, mitt råd är att samarbeta med hjärnan, ge den bästa möjliga förutsättningar för att må bra och hålla stenkoll på din energibudget. ”Livskoden enligt hjärnan” är en innehållsrik bok med vetenskaplig fakta som alla kan begripa, trots att den utgår från rätt avancerad hjärnforskning. Du får praktiska redskap, övningar och tips för hur du kan bygga kraftfulla hjärnmuskler, men även lära dig hur du ändrar förhållningssätt till livet. Du får förståelse för hur din hjärna påverkar dina relationer, hur du ser på olika situationer och hur du kan hjälpa dig själv att bli mindre stressad, leva ett roligare liv och helt enkelt må mycket bättre, avslutar hon.

Wellness shop

Det här är Lena Skogholm

Lena Skogholm är beteendevetare, pedagog och en väl anlitad inspirationsföreläsare, inte minst inom ledarskap och arbetsliv. För tjugo år sedan blev hon sjuk i en kronisk neurologisk sjukdom vilket gjorde henne sängliggande största delen av tiden de första fem åren. I ett stort mörker lyckades hon samla kraft till att börja tänka och fördjupade sig då i favoritämnet hjärnforskning.

Med fokus på hur formbar hjärnan är och hur det påverkar oss, bestämde hon sig för att bygga egna starka hjärnmuskler, men även inspirera andra att göra samma fantastiska resa. Lena har specialiserat sig på hur vi kan belysa våra beteenden med hjälp av hjärnforskning och hur vi praktiskt kan använda detta i vår vardag när vi möter oss själva och andra. ”Livskoden enligt hjärnan” är Lena Skogholms uppföljare till succéboken ”Bemötandekoden”, som har sålt i 50 000 exemplar.

Lena Skogholm, beteendevetare och författare.

.

ANNONS

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!

Casall SE (Extern länk)

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!

Redaktionens val

  1. KOMMERSIELLT INNEHÅLL

    Hormonell balans: Så mår du bättre när hormonerna börjar svaja

  2. HÄLSA

    Ett glas vin om dagen - hälsosamt eller inte?

Om skribenten

  • Maja Eriksson är kommersiell redaktör på Aftonbladet och Wellness sedan november 2020. Maja har en lång bakgrund inom Schibstedkoncernen, samt erfarenhet som frilansskribent och innehållsproducent.