Petra Månströms bästa tips för löpning

”Maratonpetra” är veckans Wellnessprofil

  • Ulrika Lidbo
Publisert:

Petra Månström eller Maratonpetra som hennes 70 000 instagramföljare känner henne som bjuder på sina bästa löpartips. Hon berättar även om hur regelbunden terapi är hennes bästa välmåendeknep och hur träning dämpar hennes stress.

Löparprofilen Petra Månström, 45, inspirerar såväl nybörjare som inbitna långlöpare och många däremellan med sina jordnära må bra-tips, träningspepp och sunda reminders – som vikten av att njuta i vardagen. 

Hur gör du för att hitta träningsmotivation?

– Många tror att motivation är en grej man letar efter, ungefär som att leta efter en pryl man har tappat bort, men det är sällan så. Min främsta motivation är att jag vet att jag aldrig ångrar ett pass och alltid mår bättre efteråt än före.

Ditt bästa tips för att hantera stress i vardagen?

– Träning dämpar hur jag reagerar på stress, jag varvar inte upp lika mycket när jag tränar regelbundet. En annan grej är att springa ute så mycket som möjligt, det gör så mycket för stresshanteringen. Många drar sig kanske för att springa ute om det är för kallt, men jag lovar att du kommer frysa max tre procent av din runda om du klär dig rätt.

”Jag är en livsnjutare som älskar att träna, äta och dricka gott.”

Vilket är ditt favoritplagg i garderoben och varför?

– Jag har en leopardmönstrad fleecetröja som är som en mjuk famn att krypa upp i efter ett pass. Jag gillar det otämjda, rebelliska, vilda som leopardmönstret andas.

Vilket råd skulle du ge dig själv som 18-åring?

– Jag skulle nog säga: våga! Våga lämna komfortzonen, testa nya saker och lämna den väg du förväntas gå. Vad är det värsta som kan hända? Jag har fått nobben på alla möjliga plan i livet, och med facit i hand hade jag inte behövt vara så rädd. 

Hur hittar du vardagsglädje? 

– Genom träningen. Men jag råkar också vara lyckligt lottad som lever ihop med en man som älskar att laga mat. Vardagsglädje är att äta middag som han lagat, gärna ihop med ett glas vin. Ett glas vin till maten en vardag tycker jag sätter en härlig guldkant på tillvaron.

Dina bästa välmåendetips?

– Att gå i terapi regelbundet. Man behöver inte ha några särskilda problem, det kan vara lättare att få ordning på sina tankar och se klart hur man behöver göra med saker och ting – relationer, jobbet, hur man ser på sig själv. Sådant kan vara skönt att stämma av med någon som är objektiv, det hjälper en att hålla tankarna i schack så de inte tar över tillvaron.

Hur får du ihop livspusslet? 

– Jag förhandlar hemma om att vi ska våga ta hjälp mer, som att beställa matkassar eller boka in städning. Jag tycker att man gärna kan göra det om man vill frigöra lite tid till annat och har den ekonomiska möjligheten såklart. Men det handlar också om att lära sig prioritera. Många tror att man måste göra allt på en gång, då kan man behöva sätta sig ner och göra en lista: vad är verkligen viktigt och vad kan jag prioritera ner?

Vilket är ditt guilty pleasure? 

– Jag är kluven till det ordet. Jag försöker njuta av livet, träning och god mat hela tiden. För mig med en ätstörningsbakgrund blir det inte bra att tänka på det som guilty pleasures. Jag försöker tänka att jag njuter av allt och ångrar inget som jag ätit eller druckit.

Vad gör du när du mår riktigt dåligt?

– Pratar om det, numera. Med vänner, familj och ibland i sociala medier. Min egen ryggsäck blir alltid lättare om jag delar saker med andra. Det som är så skönt är också att jag ofta får bekräftelse på att jag inte är ensam om vad det nu kan vara som jag går och grubblar över. 

Vilket stjärntecken är du, och känner du igen dig i det? 

– I vår familj är vi alla skorpioner. Jag, min sambo och min son är väldigt lika. Man vill vara själv med sin lilla grupp människor. Förr var jag ganska svartsjuk också och hade eldigt humör. Det kan jag se i mina familjemedlemmar också, vilket kan bidra till en del bråk, haha!

Din bästa egentid är när du ...?

– ... är på väg hem från ett träningspass och varvar ner. Jag tar lite längre tid på mig för att bara njuta av stunden. När jag är ute och springer är det en bit in i passet, när jag kommer in i andra andningen.

Ditt bästa tips på hudvårdsrutin?

– Kul att du frågar. Vi som springer mycket är ganska utsatta för väder och vind. Jag är väldigt noga med rengöring morgon och kväll, och gillar ekologiska produkter. En annan viktig del av min hudrutin är oljor som är anpassade för min hy. Med åren blir huden torrare och behöver fukt. En del kanske tror att olja ger tilltäppta porer, men de är faktiskt grymt bra för att återfukta. 

Vad är du mest stolt över i ditt liv?

– Min son, att ha gett liv åt annan människa är helt fantastiskt. Sedan är jag stolt över att jag vågade starta mitt företag och att det funkade, att jag kan leva på det. Det är fantastiskt roligt, något jag är jättestolt över. 

ANNONS

Sko-skola: Så hittar du rätt skor för din träning

Reebok (Extern länk)

Sko-skola: Så hittar du rätt skor för din träning

ANNONS

Köp Petra Månströms bok här!

Adlibris (Extern länk)

Petras 9 bästa tips för långlöpning

  1. Känslan efter att ha sprungit ett långt pass är svårslagen. Vi är några kompisar som brukar köra ungefär två timmar varje helg. Efteråt har jag en känsla av att ingenting är omöjligt. Jag känner mig som en nyformaterad hårddisk, fylld av ny energi.
  2. Långdistanslöpning ger en uthållighet som inte bara är kroppslig. Det gör att man mentalt orkar hålla i på flera plan i livet, vilket är otroligt värdefullt.
  3. Spring inte för fort! Om jag skulle ge ett råd till någon som är nyfiken på att börja springa är det spring inte för fort. Det missar nästan alla i början. Man går ut för hårt, får blodsmak i munnen och springer aldrig någonsin igen. 
  4. Jämför aldrig! Ett annat råd är att aldrig jämföra sig med andra löpare. Det finns alltid någon som springer fortare, men alla kan springa!
  5. Bara skorna som spelar roll. Det är lätt att tro att man ska se ut på ett visst sätt. Att man måste ha rätt klocka, en viss typ av kläder eller tänka att man måste anamma en hel livsstil, bara för att man har sett det på sociala medier. Men du kan springa i mjukisbrallor eller precis vad du vill. Det är bara skorna du bör välja med lite omsorg, och en bra sport-bh om du är kvinna.
  6. Att vara rädd för att bli bedömd, till exempel för att man inte springer tillräckligt fort, sänker lätt självförtroendet. Försök tänka att det bara är tankar. Folk är så upptagna med att fundera över hur de själva uppfattas. De bryr sig inte om hur du gör eller ser ut när du springer förbi.
  7. Rörlighet! Löptekniskt vill jag uppmuntra att utöva rörlighet. Det hjälper kroppen att rekrytera rätt muskler när du ska springa. Annars riskerar man att använda muskelgrupper som inte har i uppdrag att göra de här rörelserna, och då blir man lätt skadad.
  8. Jag tjatar ofta om styrketräning, det är så lätt att man som nybörjare blir frälst i löpningen och bara springer. Men lägger du till lite styrketräning två gånger i veckan så kommer du minska skaderisken och göra kroppen rustad för den tuffa träning som löpning faktiskt är.
  9. Tänk i termer av tid, inte kilometer. När folk frågar mig: "Hur långt sprang du?" svarar jag: "20 minuter" eller "60 minuter". Som nybörjare pushar man sig ofta hårt för att springa ett visst antal kilometer. Själv kollar jag knappt på klockan längre för att komma bort från den där prestationsångesten man så lätt känner. Grejen är att ju snabbare och duktigare man blir, desto längre kommer man på de där 20 eller 60 minuterna.

Redaktionens val

  1. HÄLSA

    Vanja Wikström ”Finns det någon som hatar att träna mer än jag gör?”

  2. LÖPNING

    Så undviker du de vanligaste nybörjarmisstagen i löparspåret

  3. LÖPNING

    Löpcoachen ger sina bästa tips för vinterlöpning

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Ulrika Lidbo