Träning

Löpning

Därför älskar din kropp löpning!

  • Tove Björnlundh
Publisert:

Att vi får bättre kondition och starka ben av att springa vet vi. Men vad mer händer i kroppen när du lägger benen på ryggen?

Om man lyckas fånga lite sol under sin löptur ger det en D-vitaminboost.

♥ Musklerna

Starka ben, snygga vader och pigg rumpa är ytliga men trevliga fördelar med att ge sig ut i spåret. Först och främst byggs musklerna upp när du belastar dem, men eftersom löpning också förbränner fett så blir dina existerande muskler mer synliga. Bonus? Större muskelmassa ökar kroppens förbränningstakt.

♥ Blodet

När du springer får du hjärtat att slå hårdare och pumpa ut mer blod, cirkulationen ökar. Dessutom ökar antalet kapillärer, våra minsta blodkärl, som transporterar syret från blodet till musklerna.

Lätt ansträngande konditionsträning, som att jogga, sänker blodtrycket i det långa loppet. Har man högt blodtryck ska man dock ta det försiktigt med att springa för nära sin maxpuls eftersom blodtrycket höjs under själva träningen.

♥ Lungorna

Lungkapaciteten ökar när man springer. När syreförbrukningen förhöjs så ökar alveolerna, lungblåsorna, som förbättrar din lungfunktion.

När du tränar kondition får du också fler mitokondrier, cellernas kraftverk, vilka ökar förbränningen i kroppen och effektiviserar syreupptagningsförmågan.

♥ Hjärtat

Först och främst är hjärtat en muskel och den stärks av löpträning. En stor amerikansk studie, publicerad i Journal of the American College of Cardiology, visar att de som springer löper 45 procent mindre risk att dö av hjärt-kärlsjukdomar. Det bästa? Det spelar ingen roll om du springer maraton, kutar eller joggar lugnt – resultatet var detsamma, bara du sprang. I genomsnitt levde de som löptränade tre år längre än de som inte gjorde det.

♥ Hjärnan

Vi mår bra av löpning! När vi springer ökar kroppen sin produktion av serotonin, endorfiner och dopamin – kroppens egna må bra-hormoner. Regelbunden löpträning minskar också utsöndring av stresshormonet kortisol.

Löpning hjälper oss även att tänka klart – hjärnan får ta del av det syresatta blodet som hjärtat pumpar ut i ökad takt.

Forskare vid Cambridge University har kommit fram till att springa regelbundet ökar tillväxten av nya hjärnceller. I deras studie påverkade löpning minnet positivt, det ökade inlärningsförmågan och fick testmössen att minnas bättre.

♥ Immunförsvaret

Löpning förbättrar immunförsvaret, i alla fall om du tränar regelbundet och inte för hårt. Det visar en studie från Appalachian State University i USA. Cellproduktionen ökar och gör att risken att drabbas av en förkylning sjunker med 50 procent för den som springer regelbundet. Dock ska man akta sig från att överträna – då blir effekten motsatt och kroppen blir känsligare för infektioner.

♥ Skelettet

Träning med hög stötpåverkan, såsom löpning eller hopp, ger dig starka ben, bokstavligt talat. Stötarna gör att skelettet växer sig starkare, benmassan ökar, och risken för benskörhet sjunker.

Källor: Sciencedaily.com, Womenshealthmag.com, Strålsäkerhetsmyndigheten, Runnersworld.se, Theguardian.com

Wellness shop
Text
  • Tove Björnlundh 

Mer på Wellness

UNDERLIV

”Min mens har förstört allt för mig”

UNDERLIV

Kvinnors menscykel har rubbats av pandemin

SJUKDOMAR OCH BESVÄR

Kristallsjuka – när världen börjar snurra

SÖMN

Forskare: Att snooza på morgonen kan göra dig piggare

KOST

Revolutionskvarten: Vegankost är inte svaret för alla

MENTAL HÄLSA

Få ur dig alla spänningar – flippa ur på en kudde

STYRKETRÄNING

Övningarna som tränar både styrka och rörlighet – vid skrivbordet

HÄLSA

Vitamininjektioner kan ge hälsokick – så fungerar det

STYRKETRÄNING

Så tränar du hela kroppen – med hjälp av en trappa

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Så får du vita tänder – Här är bästa produkterna

HÄLSA

Hormonspecial: ”Kampsport är jättebra vid ADHD”

DEPRESSION

Så gör du om du känner dig deprimerad på våren

TRÄNING

Vardagsmotionen minskar – så ser du till att röra på dig