Alexandra Pizzoni: Jag har haft mycket ångest ända sedan jag var liten

Alexandra Pizzoni är veckans Wellnessprofil

  • Ulrika Lidbo
Publisert:

Utöver sin roll som personlig tränare har Alexandra Pizzoni en bred följarskara som bloggare. För Wellness berättar hon om sina erfarenheter av att tackla psykisk ohälsa, om vikten av att strunta i dieter, och ger sina bästa tips för att hitta träningsglädje och balans i livet.

Alexandra Pizzoni, 37, står bakom boxningskonceptet Night Fight – kampsport i nattklubbsmiljö dit alla är välkomna. Hennes inställning till träning, matglädje, att sänka kraven och ta sig tid att njuta i stunden är något alla som strävar efter en hållbar livsstil kan ta till sig. 

Ditt bästa tips för att hantera stress i vardagen?

- Att fundera på vad som gör att man får en helhet i livet, att man mår bra. För mig är det att avsätta tid för mig själv och blocka den stunden i kalendern. Timmen jag har med mig själv måste vara högt prioriterad, för att få alla andra möten att funka.

Hur hittar du träningsmotivation?

- Det är en utmaning som inte alltid finns, inte för någon, tror jag. Men en sak har jag upptäckt de senaste åren. Tidigare har jag alltid tränat själv, men så började jag dra med vänner att träna ihop med, och det gör att jag hittar motivation. 

Vad skulle du säga till dig själv som 18-åring?

– Att om man är en person som rör sig mycket, ska man också kunna ha gott samvete att njuta. Vi ska prestera superbra på jobbet, på träningspass, träffa vänner och så vidare, men man behöver inte prestera jämt. 

Vilket är ditt favoritplagg i garderoben och varför?

– Jag älskar att springa på vintern, så ett par fodrade tajts som sitter uppe bra. Mina tajts blev nyckeln till att jag tyckte det var roligt med vinterlöpning. Att springa i kyla ger otroligt mycket energi till välmåendet.

Hur hittar du vardagsglädje?

– Genom att kliva upp tidigt en måndag och köra yoga i min träningsstudio. Och att planera roliga saker med mina vänner, som att ses över en kaffe eller ett glas vin. 

Ditt bästa välmåendetips?

– Att lyssna in och känna efter hur man mår. Att planera in stunder för sig själv och avboka möten ifall man inser att man inte har tillräckligt med energi. Vi lever i ett extremt stressat samhälle, jag tror alla förstår om man inte klarar allt man tänkt under en vecka.

Du pratar och skriver öppet om dina erfarenheter av ångest och panikångest. Vad gör du när du mår riktigt dåligt?

- Jag ser till att gå och prata med någon. Jag har en fantastisk samtalsterapeut som verkligen förstår min situation. Att vara öppen om ångest inför mina nära och kära gör också att jag får backning och förståelse. Jag har haft mycket ångest ända sedan jag var liten, och om jag inte tränar blir den mer påtaglig, så det är ett enkelt sätt för mig att sköta om min psykiska hälsa. 

Hur tänker du kring dieter och matförbud mot olika livsmedel?

– Jag är för glad i mat för att hoppa på mattrender och dieter. Idag finns så mycket bra och hälsosam mat. Man behöver hitta ett sätt att äta och leva som är hållbart över tid. 

Hur får du ihop livspusslet?

– Under det senaste halvåret när jag har byggt min egen träningsstudio har det inte funkat alls. Det är jättetråkigt, men jag ser ingen mening att skuldbelägga mig för det. I sådana här perioder är det viktigt att vara snäll mot sig själv. För mig har det varit viktigt med promenader, det lilla man hinner ta hand om sig betyder otroligt mycket. Sedan vill man förstås inte ha det så i längden. 

Vilket är ditt guilty pleasure?

– Att snoka runt på Instagram och sedan sitta och skvallra med någon kompis. Det har hänt att jag sett någon på stan och tänkt "har inte vi setts förut?" tills jag inser att det beror på att jag har skrollat mig igenom personens flöde i en evighet, haha! 

Hälsa på recept

Hansen, Anders, Sundberg, Carl Johan

Hälsa på recept

129,00 kr

Tillfälligt slut

Wellness shop

Vilket stjärntecken är du, och känner du igen dig i det?

– Jag skulle säga att jag var en klassisk stenbock när jag växte upp. Viljestark, driven och en trygghetsperson. Idag känner jag inte alls igen mig. Viljestark och driven absolut, men behovet av trygghet finns inte kvar. 

Din bästa egentid är när du ...?

– ... har lägenheten för mig själv en kväll. Jag har städat klart, hällt upp ett glas vin och äter det jag vill äta – i kombination med mitt guilty pleasure att kolla instagramflödet. 

Ditt bästa tips på hudvårdsrutin?

– Jag jobbar mycket med serum. Sedan använder jag en dag- och en nattkräm och någon gång i veckan kör jag en peeling. En till två nätter i veckan sover jag med en återfuktande mask. Jag har ett stort intresse för hudvård och det blir särskilt kul när man ser glowet efter en kur. 

När är du som lyckligast?

– Det finns en semester-Alex som står på en surfbräda eller snowbord. När jag åker iväg händer något med mig. Jag är hundra procent i stunden och lägger bort allt kravfyllt. Då mår jag som bäst.

ANNONS

Träna i stil! Dina träningskläder hittar du hos Stronger - just nu REA upp till 60%

Stronger (Extern länk)

Alexandras 9 bästa tips för balans i livet

  1. Skippa extrema dieter och matförbud. Visst, om man inte mår bra av ett livsmedel får man fundera på att välja bort det, men trender har alltid funnits. Ena dagen ska man ta bort kolhydrater, andra dagen laktos. Vi måste lyssna på våra kroppar och hitta ett sätt att äta och leva som är hållbart.
  2. Om du vill gå ner i vikt, gör det på rätt sätt. Vi älskar snabba lösningar, och en del personer som vill gå ner i vikt blir motiverade av att se tydliga resultat i början. Men vill man rivstarta ska man göra det på rätt sätt. Ta kontakt med en kostrådgivare för att få bra råd. Att sluta äta har aldrig varit en bra lösning, då kommer du väldigt snabbt gå upp de kilona igen.
  3. Se till att få basbehoven uppfyllda. För mig är sömn superviktigt att prioritera. Om jag inte får sova ordentligt förstörs kreativiteten, jag orkar inte gå på det där träningspasset och annat som är viktigt för att jag ska må bra i vardagen. Jag gör det också viktigt att komma ihåg att äta lunch, och träning är en superviktig del för både mitt fysiska och psykiska mående.
  4. Njut av det vackra och enkla. Att gå i skogen eller vandra med tält ger återhämtning. Jag har vuxit upp med utomhuslivet och när jag är ute i naturen kan jag få en upplevelse av att jag inte behöver någonting mer än detta för att klara mig i livet. I det enkla finns lugnet för mig. Jag mår också bra av att se på vackra saker, som konst eller arkitektur. Det fyller mig med energi.
  5. Att ha nära vänner betyder mycket för välmåendet, så se till att vårda dina relationer. Ring ett samtal, skicka ett sms eller bestäm träff. Samtidigt är det viktigt att känna efter vilken energinivå man har. Är schemat för fullt, avboka. Det är att vara snäll mot sig själv. Vi lever i ett extremt stressat samhälle, de flesta har förståelse för om man inte klarar av att göra allt man planerat in.
  6. Inse att perfektionism inte finns, inte hos någon av oss. Ingen är hundra procent nöjd med sig själv. Personligen kommer jag att behöva rensa mitt Instagram inom kort, för där finns mycket som stressar mig. Undvik att starta morgonen och avsluta kvällen med mobilen, så att inte "alla andra som har perfekta liv" är det första och sista som möter dig varje dag.
  7. Om du mår dåligt psykiskt, prata om det med någon du har förtroende för.
  8. Ingen ska behöva gå och ha ångest i långa perioder. Men vi är alla olika och det gäller att hitta rätt verktyg som hjälper en att handskas med det. Det kan vara att gå i kbt, träna eller förändra de delar av ens livsstil som får en att må dåligt. Att vara öppen med hur du mår inför dina närmaste gör det ofta lättare att få backning och förståelse.
  9. Testa vinterlöpning. Att köpa ett par fodrade tajts som sitter bra var nyckeln för mig som gjorde att jag började älska att springa på vintern. Det ger så mycket energi att springa i kyla och bidrar otroligt mycket till välmåendet. Kanske kan det vara värt några extra hundralappar för att få ett par riktigt bra och sköna löpartajts.
  10. Träna lagom hårt. Alla pass behöver inte innebära att du tömmer dig totalt på energi. Svetten måste inte droppa och pulsen inte ligga på max. För att ta ett helhetsgrepp om hälsan kan en promenad eller ett yogapass ibland vara det som behövs för att fylla på inåt, andra gånger kan det vara att lyfta riktigt tunga vikter. Det gäller att ha rimliga krav på sig själv, så att man inte blir besviken när ett av alla pass inte blir av och då lägga ner träningen helt. När jag i övre tonåren ville sänka kraven på mig själv satte jag som mål att träna max två gånger i veckan under åtta veckor. Den rutinen var min bästa väg till en hållbar och långsiktig satsning. 

Redaktionens val

  1. HUDVÅRD

    Leyla Aksoy: Här hittar du bästa budgetprodukterna för huden

  2. LÖPNING

    Tommy Myllymäki om tuffa tiden: ”jag kände att detta går inte längre”

  3. LÖPNING

    Petra Månströms bästa tips för löpning

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Ulrika Lidbo