Därför borde vi sluta träna för att gå ner i vikt

  • Sara Dahlström
Publisert:

Ser du träning som ännu en metod för att gå ner i vikt? Ny forskning visar att det är dags att fokusera mindre på hur många kalorier du förbrukar under passen -  och mer på de många andra hälsoeffekterna.

Att ”äta mindre och röra på sig mer” - det är troligtvis ett råd de flesta med några extrakilon har fått höra. Men är det verkligen så enkelt som det låter? Enligt en ny studie publicerad i Obesity Review är det mer komplicerat än så. Erik Hemmingsson, överviktsforskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, håller med.

— Studien visar tydligt att kroppen har sitt egna system att reglera vår energiförbrukning, och att våra beteenden, till exempel träning och motion, bara delvis leder till en ökad total energiförbrukning. För vissa personer så ökar verkligen energiförbrukningen så mycket som man kan förvänta sig, medan för andra så drar kroppen ner på energiförbrukningen i vila för att kompensera den energi som gick åt vid träningen. Människor med övervikt var oftast de som hade en kropp som gärna ville spara på energi, förklarar han.

Inte förvånad 

Erik Hemmingsson har också skrivit boken Slutbantat, som när den släpptes 2018 fick stor uppmärksamhet. Inte minst för hans kontroversiella påståenden om att bantning inte fungerar, utan att det istället är annat än dålig karaktär som är orsaken till att så många idag är överviktiga. Han är med andra ord inte förvånad över studiens resultat.

— Nej, egentligen inte. Den går i linje med sådant vi sett i andra studier på hur vår ämnesomsättning skiljer sig mellan personer, till exempel mellan de som är normalviktiga och de som är överviktiga. Människor som nyligen bantat ner sig får till exempel en ”snålare” kropp, därför att kroppen till varje pris försöker ta tillbaka de kilon som försvunnit.

Slutbantat

Hemmingsson, Erik

Slutbantat

129,00 kr

Läs mer

Wellness shop
Erik Hemingsson, forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan samt författare till Slutbantat, Bonnier Fakta

Lära oss lyssna på kroppen

Erik Hemmingsson menar att ett sätt att förbättra folkhälsan faktiskt är att lägga mindre fokus på vad vågen visar.

— Kroppen kommer ändå vinna i det långa loppet, och vi riskerar bara att göra situationen ännu värre. Vi ska lära oss att lyssna på kroppen och dess signaler, och inte hålla på och späka den. Människor som väger mer än de skulle önska, det vill säga de flesta av oss, har en kropp som på många sätt är inställd på en viss övervikt, även kallat set point, bland annat genom kommunikation mellan fettcellerna och hjärnan, som påverkar vår energiomsättning.

Träna för att må bättre

Även om det är svårt att gå ner i vikt genom träning menar Erik att det kan vara en en god idé att hjälpa kroppen reglera vikten genom att röra på sig en halvtimme om dagen om man är stillasittande annars.

— Väldigt få människor kommer att få några resultat på vikten enbart med hjälp av träning, men däremot kan man hjälpa sin kropp att reglera vikten på ett bra sätt om man är ganska stillasittande. För att regleringen av energi ska fungera optimalt krävs en viss miniminivå av rörelse, en halvtimme om dagen räcker gott.

Han är även noga med att poängtera att det här inte är en anledning att säga upp gymkortet eller sluta träna - tvärtom.

— Det finns få andra saker som påverkar vår hälsa så mycket som just rörelse och motion. Det är en fantastisk strategi för att må bättre, både psykiskt och fysiskt, och effekterna är dessutom omedelbara. Som exempel kan nämnas att läkemedelsindustrin i många decennier försökt ta fram piller som härmar effekterna av motion utan att lyckas, men varför gå över ån efter vatten?

ANNONS

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!

Casall SE (Extern länk)

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!

Slutsatser från studien

  • När vi är fysiskt aktiva ökar inte kaloriförbrukningen i alls lika stor omfattning som vi tidigare har räknat med.
  • I snitt gjorde studiedeltagarna bara av med 72 procent så mycket energi som förväntat när de tränade.
  • Effekten var ännu mer påtaglig hos personer med högre BMI - faktum är att minskningen av energiförbrukningen varierade mellan allt från 27.7% till 49,2%.
  • Detta innebär att en del i princip inte bränner några extra kalorier alls genom att träna.
  • Resultaten kom forskarna fram till genom att mäta den så kallade ”basalmetabolismen” hos de över 1 700 deltagarna, det vill säga mängden energi som går åt i vila för att exempelvis organen ska fungera.

Redaktionens val

  1. STYRKETRÄNING

    ”Hur ofta måste jag träna för att få resultat?”

  2. MENTAL HÄLSA

    Därför har din självbild blivit sämre under pandemin

  3. TRÄNING

    Här är tre vanliga myter om stretching

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Sara Dahlström är personlig tränare och journalist. Hon har tidigare varit chefredaktör för tidningen Hälsa & fitness.