Tre vanliga myter om stretching

  • Sara Dahlström
Publisert:

Att stretching är viktigt för dig som tränar är något du troligtvis har fått höra sedan barnsben. Men hur mycket av det du tror du vet om stretching stämmer egentligen? Inte mycket verkar det som, om vi vänder oss till forskningen.

Det är avgörande för att minska skaderisken, det minskar träningsvärken och förbättrar prestationen generellt. Ja, det är bara några av många vanliga påståenden kring stetching. Det finns dock väldigt lite sanning bakom dem, enligt personliga tränaren Sara Dahlström, även känd som Fitnessfeministen.

Hon har gjort en djupdykning i den senaste forskningen för att ge svar på om du verkligen borde stretcha, eller om det kanske mest är slöseri med tid.

Fitnessfeministen Sara Dahlström

Träningsvärken minskar

Vill du slippa den värsta träningsvärken dagen efter ett pass? Då är det viktigt att du är noggrann med att stretcha efteråt. Ja, det är i alla fall något de flesta av oss har blivit intalade redan som små under skolans idrottslektioner. 

Men vi har goda nyheter för dig som hellre lägger din tid på annat än att stretcha - som att hinna träna lite tlll eller varför inte koppla av i soffan efteråt. Det finns nämligen knappt några vetenskapliga belägg för att stretching har någon som helst inverkan på träningsvärken, vare sig du genomför den innan eller efter passet.

Det blev inte minst tydligt 2007 när forskare gjorde en meta-analys om just stretchingens påverkan på träningsvärk. Kortfattat innebär det att man lägger ihop resultaten från olika studier inom ett ämne, och forskarnas slutsats var att stretching helt enkelt inte verkar ha någon effekt mot träningsvärk.

Skaderisken minskar

Att det är viktigt att stretcha för att minska skaderisken har du troligtvis fått höra lika ofta som att det skulle lindra träningsvärk. Men även även det här verkar helt enkelt vara ännu en myt. Det kom exempelvis danska forskare fram till när de 2014 analyserade resultaten från 25 olika studier.

Resultaten visade att stretching inte minskade risken för att drabbas av skador över huvud taget. Den mest effektiva metoden för att undvika skador visade sig istället vara styrketräning.

Wellness shop

Stretching är den bästa metoden för att förbättra rörligheten

Att vara stel som ett kylskåp innebär dock också nackdelar, och kan båda resultera i skador och att du känner dig begränsad i vardagen. Som tur är finns det fler sätt att öka rörligheten på än att stretcha - som dessutom gör att du blir starkare, bygger muskler och minskar risken för skador.

Lösningen är nämligen helt vanlig styrketräning, där du låter musklerna arbeta i sitt fulla rörelseomfång. Det betyder till att du till exempel går så djupt som möjligt i knäböj, pressar armarna rakt över huvudet och så vidare.

I en nypublicerad studie visade det sig nämligen att styrketräning hade minst lika positiv på rörligheten som stretching. Så, kanske dags att skippa den där tiden du lägger på att stretcha i slutet av passet för att istället hinna med några träningsset extra?

ANNONS

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!

Casall SE (Extern länk)

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!
Wellness shop

Redaktionens val

  1. TRÄNING

    Kom i form med gummiband – så gör du

  2. STYRKETRÄNING

    Fem vanliga misstag när du använder kettlebells

  3. LÖPNING

    Så undviker du de vanligaste nybörjarmisstagen i löparspåret

Om skribenten

  • Sara Dahlström är personlig tränare och journalist. Hon har tidigare varit chefredaktör för tidningen Hälsa & fitness.