PT:n hissar och dissar de senaste träningstrenderna

  • Sara Dahlström
Publisert:

Personliga tränaren Sara Dahlström, Fitnessfeministen, listar de hetaste träningstrenderna just nu. Vissa är toppen, andra bör man kanske se upp lite med...

Trend 1: Digital träning

Under pandemin var det många som upptäckte fördelarna med att inte behöva lämna hemmet för att träna med en instruktör eller delta i gruppträning. Trots att restriktionerna försvinner förutspår vi därför att träning med hjälp av appar och andra digitala träningstjänster kommer fortsätta öka i popularitet. När American College of Sports Medicine, gjorde sin årliga trendspaning var det just onlineträning som knep förstaplatsen.

Fördelar:

Utöver de uppenbara fördelarna med en minskad risk för smittspridning finns det goda anledningar till att tro att den digitala träningen är här för att stanna. En av de främsta är att tröskeln för att träningen över huvud taget ska bli av minskar när du kan genomföra den när och var du vill. Nu när vi går mot kallare

Personlige tränare Sara Dahlström, även känd som Fitnessfeministen

tider kommer sannolikt många känna sig mer lockade av kunna stanna hemma i värmen och träna istället för att ge sig ut i kylan för att ta sig till gymmet. Det finns även praktiska fördelar eftersom du exempelvis slipper stressa för att försöka hinna till det där gruppträningspasset efter jobbet, och inte behöver tänka på barnvakt.

Nackdelar:

När du svettas och tar i tillsammans med andra på gymmet eller i gruppträningssalen tar du inte bara del av fysiska hälsofördelar. Flera studier, som den här från 2017 visar att vi också mår bättre mentalt av att träna tillsammans med andra än på egen hand.

Så även om det kan kännas bekvämt att träna ensam i hemmet med instruktören på en skärm finns det en risk att du går miste om många av de positiva effekterna träningen kan ha på den psykiska hälsan. Och om du ska vara helt ärlig - är det inte större risk att du pausar lite extra länge eller skippar den där riktigt jobbiga övningen om ingen kan se dig?

Träningsband- Yogaband 5-Pack

stuffstore

Träningsband- Yogaband 5-Pack

159,00 kr329,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Trend 2: Rumpträning

Det är troligtvis få som har missat att rumpträning är en av de hetaste trenderna just nu. Många gym har den senaste tiden fyllts av speciella maskiner med syftet att träna just rumpmusklerna, och i sociala medier råder det inte direkt brist på tips på övningar som påstås ge dig en vältränad bakdel.

Fördelarna:

Att allt fler prioriterar att träna rumpmusklerna är i grunden positivt, eftersom den annars lätt blir svag och inaktiv av vår stillasittande livsstil. Rumpan är trots allt kroppens största muskelgrupp och spelar en stor roll för många viktiga funktioner i kroppen.

Det finns gott om forskning som visar att starka rumpmuskler därför kan bidra till allt från en bättre hållning och mindre smärta till att du kan springa snabbare, hoppa högre och lyfta tyngre. En vältränad bakdel har alltså långt ifrån bara ytliga fördelar.

Nackdelarna:

Precis som med alla trender finns det dock en risk att det går till en överdrift. De flesta har trots allt inte obegränsat med tid att lägga på sin träning. Fokuserar du oproportionerligt mycket på rumpmusklerna kommer sannolikt andra muskelgrupper bli bortprioriterade.

Och även om en vältränad bakdel kan bidra med många fördelar, som vi nämnde ovan, är nyckeln till en hälsosam och hållbar kropp balans. Har du exempelvis starka rumpmuskler men en svag bål kan resultatet istället bli en sämre hållning, med stelhet och smärta som följd. 

Trend 3: Att mäta allt

Att kunna mäta hur hög puls du har under passet och hur många steg du har tagit under dagen är visserligen inget nytt. Skillnaden är att du inte längre behöver köpa särskilda pulsklockor och stegmätare för att få veta det. Numera finns all den information, och mycket mer, lättillgängligt i din smartphone.

Med hjälp av den kan du enkelt få veta allt från hur mycket sömn du har fått och hur stressad du är, till hur hur många repetitioner du har gjort, hur många kalorier du har gjort av med, hur länge du har suttit stilla och mycket mer. Därför mäts det mer än någonsin inom träningsvärlden - på gott och ont. 

Fördelar:

För de flesta kommer alla dessa mätvärden bidra till mer motivation till att till exempel träna hårdare och leva hälsosammare. Ser du svart på vitt hur många repetitioner du gjorde under förra passet är det sannolikt att du kommer vilja göra några fler nästa gång, och därför ta i lite mer än du hade gjort i vanliga fall.

Dessutom kan de ge dig viktiga insikter om dig själv och din kropp. Många appar kan till exempel visa om du är överansträngd och behöver vila från träningen, och för en hel del kan det vara välbehövligt att se hur mycket de faktiskt sitter stilla under dagarna.

Nackdelar:

Just det som är fördelar kan också vara nackdelar. För all denna information kan också leda till en ökad stress och en känsla av att du hela tiden måste förbättra siffrorna. Och stress är något vi sedan länge vet ökar en mängd hälsorisker, vilket bland annat en studie från 2017 bekräftade.

Så visst, vi alla vet att långa perioder av stillasittande är långt ifrån hälsosamt. Samtidigt kanske den där påminnelsen från din smartphone om att du har suttit ner för länge är det sista du behöver på kontoret när du redan har jobb över öronen.

Vi får inte heller glömma att all teknik inte är perfekt. När forskare från University of British Columbia jämförde Iphones inbyggda stegmätare med andra mätmetoder visade det sig att felmarginalen i vissa fall var hela 21 procent. Med andra ord bör du ta alla dessa siffror och resultat med en nypa salt.

ANNONS

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!

Stronger (Extern länk)

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!

Redaktionens val

  1. STYRKETRÄNING

    5 vanliga myter om styrketräning för kvinnor

  2. STYRKETRÄNING

    Tabata – stark och vältränad på 4 minuter

  3. STYRKETRÄNING

    ”Hur ofta måste jag träna för att få resultat?”

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Sara Dahlström är personlig tränare och journalist. Hon har tidigare varit chefredaktör för tidningen Hälsa & fitness.