Träning

Stå på huvudet och få mer energi

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Erika Kits Gölevik guidar oss i övningar som ger energi och glädje. Som att stå på huvudet.

– Hur less är man inte på att höra att vi ska röra oss för att göra av med energi? Jag rör mig för att få energi, säger Erika Kits Gölevik.

Wellnessprofilen Erika Kits Gölevik vill ändra sättet att se på träning från att röra sig för att göra av med energi till att röra sig för att få energi. Och träning som gör en pigg och glad har hon många bra tips på.

– Jag har inte alltid jättemycket energi. Däremot så gillar jag känslan av att vara pigg och ha energi och det finns faktiskt knep för att ge sig själv energi. Jag gillar att se på rörelse som något som ger energi. För hur less är man inte, särskilt som kvinna, på att höra att vi ska röra oss för att göra av med energi? Så jag tänker tvärtom. Jag rör mig för att få energi, säger Erika Kits Gölevik

Springa

”Springa är ett av min knep för att få energi. Spring inte för att pressa dig och vara snabbast i världen utan att spring och tänk att varje steg får skaka ner axlarna, får ansiktet att slappna av och får händerna att slappna av. Förslagsvis utan klockor, tidtagning och pulsgrejer.”

Dansa

”På med en bra, låt höj volymen till max och kör! Det händer något, musiken letar sig in i varenda vrå och så tänds något.”

Hoppa

”Det går inte att hoppa och var sur. Och det går inte att hoppa en minut och sedan fortsätta vara lika seg som man var innan.”

Stå på huvudet

”Man brukar säga att stå på huvudet är som en yogisk kopp kaffe. Vi skjutsar massa blod till huvudet och vi vaknar till. För det går inte att stå på huvudet och tänka på vad man ska göra till middag utan man måste vara närvarande.”

Huvudstående skjutsar en massa blod till huvudet och gör att vi vaknar till.

Lär dig att stå på huvudet

När man ska stå på huvudet så vill man egentligen tänka att man lägger det mesta av vikten på underarmarna så att man inte står rakt på huvudet. 80 % av vikten ska vara på underarmarna och så precis mitten av huvudet ska vara i backen.

  • 1. Sätt underarmarna och huvudet i marken
  • 2. Lyft höfterna
  • 3. Trippa försiktigt med tårna in mot huvudet
  • 4. Lyft ena benet
  • 5. Lyft andra benet
  • 6. När du står på huvudet, tryck ner underarmarna
  • 7. När du sedan ska gå ner ta det försiktigt och långsamt med ett ben i taget.
  • 8. Mellanlanda i barnets pose när du kommit ner
  • 9. Ställ dig långsamt upp

ANNONS

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!

Stronger (Extern länk)

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger här!

Läs mer

  1. STRESS

    Skaka bort stressen med skakmeditation

  2. LÖPNING

    Barnleken ”Dunken” – perfekt intervallträning

  3. MENTAL HÄLSA

    Så tränar du upp ditt fokus med tydliga rörelser

Text
  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.