Så tränar du utan att lämna solstolen

  • Sara Dahlström
Publisert:

Njut av sommaren från solstolen - och bli starkare under tiden? Jo, det är möjligt med de här fem smarta övningarna!

Det är sommar, det är sol och det är äntligen varmt - det är inte särskilt konstigt att du hellre ligger kvar i solstolen och njuter än stänger in dig på ett gym.

Enligt personliga tränaren Sara Dahlström, även kallad Fitnessfeministen, behöver du inte heller det. Du kan faktiskt både ligga kvar och njuta av solens strålar och träna hela kroppen.

Här visar hon ett träningspass som är perfekt för de där lata dagarna på stranden. Det består av fem övningar som tränar alla muskler och förbättrar rörligheten.

Detta trots att du inte ens behöver resa dig upp ur solstolen för att genomföra dem.

Gör så många repetitioner att du känner att musklerna behöver arbeta ordentligt, utan att du måste tumma på tekniken. Sikta mot att göra totalt tre varv - som sista övning avslutar du gärna genom att hoppa i och ta ett svalkande dopp!

Wellness shop

1. Höftlyft

Tränar: Rumpa, baksida lår och mage

  • Ligg på rygg med böjda knän och fotsulorna i golvet.
  • Lyft höfterna tills du bildar en rak linje från knäna till axlarna.
  • Stanna en sekund innan du sänker ner rumpan igen.

2. Yoga-armhävningar

Tränar: Axlar, bröst, triceps och rygg

  • Börja som ett upp-och-nedvänt V med händerna och tårna i golvet och rumpan mot taket.
  • Böj på armarna och sänk ner dig mot golvet med överkroppen först.
  • Innan bröstet nuddar golvet rätar du på armarna så att ryggraden böjs bak en aning.
  • Återgå till V:et och repetera.

3. Skalbaggen

Tränar: Mage, axlar, rumpa och lår

  • Ligg på rygg med armarna uppsträckta mot taket och underbenen parallella med golvet.
  • Sänk ner ena handen bakom dig samtidigt som du sträcker ut benet på motsatt sida. Se till att magmusklerna är aktiva för att hålla resten av kroppen så stilla som möjligt.
  • Kom tillbaka till startpositionen och repetera med motsatt sida.

4. Musslan

Tränar: Rumpa, insida och utsida lår

  • Lägg dig på sidan med ena benet ovanför det andra och lite böjda knän.
  • Lyft det övre knät så högt du kan. Pausa en sekund.
  • Sänk ner knät igen och repetera.
Wellness shop

5. Supermannen

Tränar: Baksida lår, ländrygg, rygg och axlar

  • Ligg på mage med händerna bredvid axlarna.
  • Lyft överkroppen och fötterna från golvet samtidigt som du pressar armarna upp.
  • Sänk ner dig mot golvet och böj på armarna igen för att göra om allt.

ANNONS

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!

Casall SE (Extern länk)

Upp till 70% rabatt - Shoppa högpresterande träningskläder hos Casall här!

Redaktionens val

  1. STYRKETRÄNING

    Fem vanliga misstag när du använder kettlebells

  2. STYRKETRÄNING

    Träna underkroppen med fem övningar – utan att besöka gymmet

Om skribenten

  • Sara Dahlström är personlig tränare och journalist. Hon har tidigare varit chefredaktör för tidningen Hälsa & fitness.