Hur tränar man efter en utmattning?

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Hur tränar man efter en utmattning? Och vad är egentligen self care och återhämtning?

– Det händer något med oss när vi till och med ska bli duktiga på att återhämta oss, säger personliga tränaren och fysioterapeuten Elin Bjärkstedt

I det här avsnittet av revolutionskvarten pratar Erika Kits Gölevik med personliga tränaren och fysioterapeuten Elin Bjärkstedt om att komma tillbaka efter utmattning. Vad är self care på riktigt? Och vad är samhällets bild av vad det ”ska” vara? Mår vi bättre av gurkskivor på ögonen och ansiktsmask? Eller är det att sjukskriva sig en dag, kolla Netflix och onanera som är nyckeln till hållbarhet?

– Det händer något med oss när vi till och med ska bli duktiga på att återhämta oss. Man ska bli duktig på att meditera och duktig på att ta hand om sig själv för att inte hamna i utmattning. Men återhämtning är ju inte något man kan vara bra på. Det är ju en ickeaktivitet, säger Elin Bjärkstedt.

Promenader, yoga och upprepande rörelser

Att faktiskt boka in just ickeaktiviteter och ickebokade tider är viktigt för återhämtningen.

– Att träna är en nedbrytande aktivitet, sen måste man vila för att bli stark och bygga muskler. Missar man det här blir man övertränad. Så kanske det är med hjärnan i livet också. Vi kan jobba hårt men vi måste återhämta oss hårt också. Vi måste planera in ickebokad tid och bara dra omkring.

Hur blir återhämtningstiden kvalitativ?

– Den behöver inte vara det. Men lite långsammare träning kan absolut vara bra återhämtning, som yoga. Promenader är också jättebra. Många av mina patienter och kunder handarbetar. Meditativa upprepande rörelser verkar vara läkande för hjärnan. Att sköta om sitt hem litegrann kan också vara en bra återhämtning.

ANNONS

Träna i stil! Dina träningskläder hittar du hos Stronger - just nu REA upp till 60%

Stronger (Extern länk)

Redaktionens val

  1. HÄLSA

    Här hittar du alla avsnitt av podden Revolutionskvarten

  2. STYRKETRÄNING

    Därför är tyngdlyftning bra för din hälsa

  3. MENTAL HÄLSA

    Ensamhet är lika farligt som rökning

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.