16 weeks of hell – så funkar träningsprogrammet

  • Leo Pettersson
Publisert:
Före detta ishockeyspelaren Anders "Masken" Carlsson gick ned 24 kilo och förvandlades från soffpotatis till muskelknutte när han gick med i hälsoprogrammet "16 weeks of hell". 
Före detta ishockeyspelaren Anders "Masken" Carlsson gick ned 24 kilo och förvandlades från soffpotatis till muskelknutte när han gick med i hälsoprogrammet "16 weeks of hell".

Träningsprogrammet 16 weeks of hell har både hyllats och kritiserats.

Tony Andersson, vd, grundare och coach, förklarar hur det fungerar – och om det fungerar.

– Vi säger nej till folk som vill ha en ”quick fix” och inte är beredda att göra jobbet, säger han.

Året var 2017 när Tony Andersson testade ett nytt träningsprogram med fem personer. De följde under fyra månader ett strikt diet- och träningsschema som kom att kallas 16 weeks of hell.

Överviktskilon tappades samtidigt som muskler växte fram. När sedan för- och efterbilder publicerades på sociala medier blev spridningen stor. Fyra år senare är 16 weeks of hell nästintill ett vedertaget begrepp i Sverige.

Träningsprogrammet har fått klä löpsedlar, listan på kändisar som gjort träningsprogrammet är lång och det har till och med blivit ett tv-program där just kändisar kör 16 weeks of hell, döpt ”Den stora hälsoresan”.

Tony Andersson, vd, grundare och coach, förklarar hur träningsprogrammet 16 weeks of hell fungerar – och om det fungerar.

Syftet med 16 weeks of hell

Enligt Tony Andersson, mannen bakom programmet, handlar det främst om att deltagarna ska hitta en balans.

– Många människor går runt med fantastisk fin fysik, men de har hamnat i fällor och tror inte på sig själva. Det här handlar om att maximera det man har och det är otroligt kul att se vuxna människor som växer och kommer ur sina bekvämlighetszoner.

– Det går ut på hitta sin egna fysiska balans. Många anser sig äta mer eller dricka mer alkohol än de velat erkänna. Att just hitta balans i kostintaget och få en sund inställning till mat är viktigt. Sen är det den fysiska balansen vi vill skapa. Man ska kunna kliva upp ur soffan utan att pusta och stöna.

Detta äter man

Deltagare i träningsprogrammet får ett kostschema som de ska följa till punkt och pricka under 16 veckor.

Samtliga måltider är näringsinnehållsberäknade och innehåller i originalutförandet nötkött, fläskkött, kyckling, fisk, skaldjur  och ägg samt olika mjölkprodukter. Det går dock att välja bort kött och/eller kyckling, vilket kan göra det svårare ur ett mentalt perspektiv.

Det finns däremot inga veganska eller vegetariska alternativ i nuläget och enligt Tony Andersson är det inget som rekommenderas.

Så tränar man

I originalprogrammet finns ett träningsschema med 84 gympass.

Utöver passen på gymmen gäller daglig konditionsträning i form av 45 till 75 minuter långa powerwalks.

– Jag tror på planering och disciplin. Det är överlägset motivation. Många väntar på en motivation som aldrig kommer. Vi är fyrkantiga, raka och det går inte att misslyckas om man bara gör precis som vi säger.

Att träningsprogrammet heter just ”16 weeks of hell” har sin uppsida, menar Tony Andersson.

– Namnet i sig är en fördel för oss. De som kliver in är beredda på att det här kommer bli tufft. Vi jobbar med friska, vuxna och motiverade människor och vi säger nej till folk som vill ha en ”quick fix” och inte är beredda att göra jobbet.

Enligt Tony Andersson är det 93 procent av deltagarna som tar sig igenom hela programmet.

16 weeks of hell på distans

Det har tagits fram ett distansprogram där deltagarna i träningsgrupperna inte träffas fysiskt. Istället träffas de med jämna mellanrum i vad som kallas ”ett digitalt omklädningsrum”.

Till skillnad mot tidigare går det nu också att genomföra 16 weeks of hell utan att ha tillgång till ett fullt utrustat gym.

– Vi har alltid haft en lite lättare variant för folk som kanske är ute och reser mycket. De som kör hemmaträning. Och det programmet har vi tagit till nästa nivå. Nu har vi personer som kör programmet hemma till 100 procent. För en gymmänniska är det jobbigare men en del älskar att träna hemma.

Ett tredje program, kallat ”Danish edition”, har också lanserats. Men här frångås 16-veckorsprincipen. Detta program är bara tolv veckor långt.

– De tycker att det är effektivare. Det är samma upplägg men man kapar in på inkörstiden och några delar i mitten. Det är också ett tufft program men det är alltid så att 16 veckor är en fördel för att sätta nya rutiner.

Kritiken mot programmet

Uppståndelsen kring 16 weeks of hell har dock inte bara varit positiv.

Flera kända personer, däribland hockeyspelaren Jonathan Hedström och komikern Johan Rheborg, har publikt gått ut och kritiserat träningsprogrammet. De har menat att 16 weeks of hell kan bidra till mathets och trigga ätstörningar.

– Jag har en jättetydlig inställning när det kommer till kritik: Jag lyssnar på all konstruktiv kritik vi får från dem som gått programmet. De vet vad de pratar om och hjälper oss att bli bättre. Det fanns vissa brister i början jag inte jag visste om. Men det är mycket tydligare nu, tack vare vad tidigare deltagare sagt. Men vad Rheborg eller gamla NHL-stjärnor kastar ur sig, den kritiken kan jag inte ta på allvar, säger Tony Andersson.

Samtidigt har hann förståelse för att folk kan reagera och vara kritiska. Framför allt med tanke på tv-programmet ”Den stora hälsoresan”.

– Det sitter i betraktarens ögon. Om man har haft ätstörningar i hela sitt liv och sen ser ett femminuters vinklat inslag på tv, då kan man såklart ta illa vid sig.

”För alla som vill”

Om man frågar Tony Andersson om 16 weeks of hell är ett träningsprogram som alla kan genomföra svarar han så här:

– Det funkar utmärkt för alla som vill. Det är det enda hänger på. Man, kvinna, ung, gammal. Det spelar ingen roll. Vår äldsta person har varit 74 år gammal.

Och vad är resultaten av programmet?

– Via en god fysik upptäcker många att de också får en bra psykisk hälsa. De börjar tro på sig själva och ser sig själva på ett annat sätt, säger Tony Andersson.

Tre hälsoaspekter med 16 weeks of hell

Rent hälsomässigt vill han lyfta framför allt tre positiva aspekter, utöver magrutor och biceps.

– Sömnen blir mycket bättre för de allra flesta. Det beror till stor del på att de är fysiskt utmattade. Andra grejen är att i stort sett alla reglerar blodtrycket bättre. Många har blivit av med sin medicinering för högt blodtryck efter 16 veckor.

En tredje grej Tony Andersson vill lyfta är att många med diabetes typ 2 ska uppleva positiva hälsoeffekter tack vare bland annat jämnare blodsockernivåer.

– För att beskriva exakt vad som händer i kroppen behöver man en läkare. Men i slutändan är det ändå en självklarhet att träning ihop med att man plockar bort det onyttiga från tallriken ger positiva effekter.

ANNONS

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger!

Stronger (Extern länk)

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger!
Blodsockerkoll på 8 veckor med Michael Mosley

Mosley, Dr Michael

Blodsockerkoll på 8 veckor med Michael Mosley

69,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Leo Pettersson är reporter för Aftonbladet Family och Wellness sedan januari 2020. Leo började på Aftonbladet 2017 och var då en del av nöjesredaktionen, som reporter och redaktör. Innan dess var han på Kristianstadsbladet och Blekinge Läns Tidning i cirka fem år både som praktikant och anställd. Utbildning: Leo Pettersson har gått journalistlinjen på Ädelfors Folkhögskola. Tidigare har han studerat kurser inom kognitionsvetenskap, datorspel och fotbollskunskap på Göteborgs Universitet och Malmö Universitet