Vardagsmotionen minskar – så ser du till att röra på dig

  • Ella Käck
Publisert:

Vardagsmotionen minskar ett år in i pandemin.

Få in en promenad eller en cykeltur under arbetsdagen och glöm inte bort rörelsepauser under arbetsdagen, råder träningsforskaren Jessica Norrbom.

– Högst effekt de som går från att göra ingenting till nånting.

Utifrån kriterierna rörelse, välmående och gemenskap har Friskis&Svettis tillsammans med Novus tagit fram rapporten Friskisindex som undersökt hur stockholmarna mår före pandemin respektive ett år senare.

– Det man kan se är framförallt att vardagsmotionen minskat jämfört med 2020. Störst försämring i välmående upplevde kvinnor i åldrarna 65–84 år, säger träningsforskaren Jessica Norrbom som varit med och granskat rapporten.

Det är en signifikant skillnad i hur den gruppen upplevde sitt välmående året innan. Exakt vad det beror på framgår inte av rapporten, men Jessica Norrbom tycker inte resultatet är särskilt förvånande.

– Det har ju varit ett väldigt speciellt år och just den åldersgruppen har ju verkligen uppmanats att hålla sig inne och begränsa sina sociala kontakter. Det är då inte så konstigt att det påverkar rörelse, gemenskap och glädje egentligen.

Rapporten visar även att det finns en stor socioekonomisk skillnad. Beroende på var i Stockholm man bor finns det stora skillnader i hur mycket man rör sig.

Träningsforskaren Jessica Norrbom.
Tio vägar till hälsa

Ståhl, Sofia

Tio vägar till hälsa

139,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Rapporten visar att det finns en tydlig korrelation mellan att träna mycket och att känna mer glädje och gemenskap. Ett samband som även slagits fast av den sammantagna forskningen på området.

– De som tränar två till tre gånger i veckan har ofta en regelbundenhet i sin träning och de når också upp till den nivån som man i forskning har sett ger betydande hälsoeffekter – både fysiskt och psykiskt.

I den gruppen som mår sämre än genomsnittet uppger en av tre att de inte tränar.

– Hur mycket man faktiskt rör sig skiljer sig åt beroende på var i Stockholm man bor. Det är något man måste fortsätta att undersöka på en samhällelig nivå, säger Jessica Norrbom.

Vardagsmotionen minskar

Under de senaste året har antalet personer som uppger att de får tillräckligt med vardagsmotion sjunkit med 8 procent, från 69 procent 2020 till 61 procent året efter. 32 procent uppger att de ändå rör på sig två timmar per dag.

– Två timmar låter kanske mycket. Samtidigt är rekommendationen att vi ska röra oss en timme per dag på en högre intensitet. Helst skulle man vilja få fler att röra sig lite mer. Och högst effekt får samtidigt dem som går från att göra ingenting till nånting, säger Jessica Norrbom.

Tränar man hellre aldrig på en nivå där man blir svettig blir den rörelse man gör, i stor utsträckning just vardagsmotionen, ännu viktigare.

När många nu arbetar hemma försvinner transporten till och från arbetet. Ett enkelt tips för att öka vardagsmotionen är att ta en promenad eller cyklar både före och efter sin arbetsdag, tipsar Jessica Norrbom.

– Många kan säkert känna igen sig i att det är så lätt att gå direkt från frukostbordet eller sängen och gå och sätta sig att jobba, om man nu har ett jobb man kan göra hemifrån. Därför kan det vara bra av flera skäl att markera starten och slutet på sin arbetsdag med en promenad.

Sätt en timer – rör på dig var 20 minut

Sen gäller det att få till rörelsepauser under arbetsdagen. En eller två gånger per timme är det bra att sträcka på sig, kanske göra ett par övningar vid skrivbordet med ett gummiband. Om man har trappor kan en perfekt paus vara att gå upp och ner i trappan några gånger.

– Det är lätt att rationalisera bort de här pauserna. Därför är det bästa att faktiskt att sätta en timer för att få till den här regelbundenheten, helst var 20–30 minut. Jag vet ju själv hur svårt det kan vara, det är inte alltid lätt att leva som man lär.

Ett glädjande resultat av undersökningen är samtidigt att den i stort inte visar på särskilt stora skillnader mellan 2020 och 2021, säger Jessica Norrbom.

– Det går förstås bara att spekulera i varför det är så, men kanske är vi faktiskt ganska anpassningsbara och många av oss har klarat av att anpassa oss till den här nya vardagen.

ANNONS

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger!

Stronger (Extern länk)

Dags för nya träningstights? Du hittar dem hos Stronger!

Redaktionens val

  1. LÖPNING

    Den gamla barnleken är perfekt intervallträning

  2. STYRKETRÄNING

    Stora guiden till träningsband – så väljer du rätt

  3. STRESS

    Pulsträning är ingen mirakelkur för hälsan

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Ella KäckElla Käck är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan mars 2021. Ella har främst en bakgrund som nyhetsreporter och utvecklingsredaktör, med ett särskilt fokus på sjukvård och hälsa. Utbildning: Ella har gått journalistprogrammet vid Stockholms universitet. Hon har tidigare även studerat litteraturvetenskap.