Hot Girl Walk – promenaden som blivit en megatrend på Tik Tok

  • Rebecka Wållgren
  • Suzan Mobarke
Publisert:

Hot Girl Walk har gått från en Tik Tok-trend till ett globalt hälsofenomen. Men hur bra är den komplicerade promenaden för vår psykiska hälsa?

Suzan Mobarke Hall reder ut fördelarna och nackdelarna med att tänka enligt reglerna för Hot Girl Walk.

Vill du haka på den största hälsotrenden på Tik Tok just nu? Gå en promenad på cirka sex och en halv kilometer varje dag och lyssna på peppande musik eller en upplyftande podcasts under tiden. Det låter kanske inte särskilt svårt, men det finns en hake som gör den här promenaden lite mer utmanande. Du får bara tänka på tre saker medan du går.

  1. Vad du är tacksam för
  2. Vilka mål du har och hur du ska uppnå dem
  3. Hur snygg du är

Det här kallas för ”Hot Girl Walk” och skapades av influencern Mia Lind under pandemin. I dag är den ett globalt hälsofenomen.

– Många tror att Hot Girl Walk handlar om viktminskning men det gör det inte. Den största förvandlingen är den som börjar på insidan, förklarar Mia Lind på Tik Tok där hon går under namnet @exactlyliketheothergirls.

Hon förklarar också att det är viktigt att undvika tankar kring relationsproblem. Poppar tankarna upp i huvudet kan man helt enkelt höja volymen på musiken tipsar hon.

Fördelar och nackdelar enligt psykologen

Att en promenad om dagen är nyttigt för hälsan behöver vi inte fundera över men hur är det med de tre tankereglerna? Psykologen Suzan Mobarke Hall ser två fördelar och en nackdel för din psykiska hälsa.

– Att ta en stund för sig själv och jobba med sig själv tycker jag är positivt och de två första punkterna om tacksamhet och mål är jättebra saker att tänka på. Man gör det i terapi, och mycket i att jobba på sig själv och må bättre handlar om just det här.

Att tänka på hur snygg man är är Suzan dock inte lika övertygad om.

Hjärnstark (lättläst)

Hansen, Anders

Hjärnstark (lättläst)

249,00 kr

Läs mer

Wellness shop

– Det kan bli lite skevt att tänka så. Alla kanske inte ser det som viktigt att vara snygg. Man kanske inte heller känner sig så snygg utan bara intalar sig själv detta och då hamnar vi i positiva affirmationer-träsket. Det blir inte alltid så trovärdigt när man ska intala sig själv sådant.

Positiva affirmationer kan boosta ditt självförtroende om du redan mår bra eller har hög självkänsla. Känner man sig nedstämd däremot har det inte samma effekt.

– Forskning visar att om man känner sig nedstämd eller har låg självkänsla så funkar inte detta lika bra. Istället börjar man då uppmärksamma skillnaden mellan hur man vill vara och hur man faktiskt är. 

ANNONS

Träna i stil! Dina träningskläder hittar du hos Stronger - just nu REA upp till 60%

Stronger (Extern länk)

Redaktionens val

  1. MENTAL HÄLSA

    Affirmationer – därför hjälper de inte om du mår dåligt

  2. MENTAL HÄLSA

    Därför ska du sluta jämföra din semester med andras instagrambilder

  3. ÅNGEST OCH ORO

    Fem vanliga situationer som ger dig semesterångest

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

Granskad av

  • Suzan Mobarke Suzan Mobarke  legitimerad psykolog på Mindler. Suzan har erfarenhet inom klinisk psykologi och organisationspsykologi.