Expertens enkla knep till snyggare hud (du har det redan i ditt kylskåp)

Publisert:

Att hudforskaren Johanna Gillbro äter mycket morötter är ingen slump.

Här guidar hon till maten som din hud älskar.

Det är inte bara det som finns i ditt badrumsskåp som kan påverka din hud. Även det du har i skafferiet och kylskåpet spelar roll. Större roll än vi kanske tror.

– Vad vi äter påverkar absolut huden. Precis som andra organ behöver huden få alla vitaminer och mineraler så det är viktigt att ha en balanserad kost, säger hudforskaren Johanna Gillbro.

För den som är ute efter att hålla huden ung längre gäller det att bunkra upp med frukt och grönsaker.

– Det finns en intressant studie som gjordes på 3 000 kvinnor i Holland. Där såg man stora skillnader i åldrandet av huden på kvinnor som åt mycket rött kött och snacks och mindre grönsaker jämfört med kvinnor som åt mycket grönsaker och frukt.

Johanna Gillbro är apotekare, doktor i experimentell dermatologi och grundaren bakom hudvårdsmärket Skinome. Hon har även skrivit boken Hudbibeln/The Scandinavian Skincare Bible som numera är översatt till sju språk.
Johanna Gillbro är apotekare, doktor i experimentell dermatologi och grundaren bakom hudvårdsmärket Skinome. Hon har även skrivit boken Hudbibeln/The Scandinavian Skincare Bible som numera är översatt till sju språk.

Hemligheten med just frukt och grönsaker har att göra med senescenser förklarar Johanna.

– När vi blir äldre går cellerna in i ett stadie som heter senescens, det innebär att de blir mer passiva och inte producerar lika mycket ämnen som de brukade göra. Men då har man i forskning sett att ämnen som finns i frukt och grönt kan bromsa senescens-bildningen. Bäst effekt ska man få av medelhavskost som innehåller mycket frukt och grönt och nötter och fisk.

Finns det någon frukt eller grönsak som du äter extra mycket av?

– Ja, morötter. Det är absolut något jag äter mycket av.

Förklaringen är lite invecklad men vi kommer dit. En vitamin som gör extra mycket gott för huden är vitamin A.

– Vitamin A och retinol är samma sak och det använder man i många krämer. Aknepatienter får också ofta vitamin A-syra som behandling. Vitaminen stimulerar kollagen-bildningen i huden vilket gör den mer spänstig. Den påverkar också de yttersta hudcellerna, ger huden en bättre textur samt balanserar talgproduktionen.

Vitamin A finns bland annat i mejeriprodukter och lever. Det är dock en fettlöslig vitamin så att bunkra upp med kosttillskott för att boosta huden är en dålig idé. Får man i sig för mycket vitamin A via till kosttillskott kan det bli toxiskt.

Äter du däremot morötter så kan du få i dig vitamin A utan att det blir för mycket. I morötter finns nämligen något som heter betakaroten.

– Betakaroten är som en byggsten till vitamin A. Äter vi morötter får vi en omvandling från betakaroten till vitamin A som sedan fraktas ut i huden.

Annons

Deals på hudvård

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.