Härligare orgasm – bara genom att andas

Publisert:

Att andas har större inverkan på sexlivet än vi kanske tror.

Sexologen Hanna Möllås guidar till andningsövningar som ökar njutningen.

Vi ”andas i fyrkant” när vi är stressade och profylaxandas när vi föder barn men hur andas du när du har sex? Det här är något det har börjat talas en hel del om den senaste tiden.

– Andningen är jätteviktig, den förändras vid starka känslor och upplevelser så egentligen är det inte så konstigt att den påverkar hela vår kropp, säger Hanna Möllås som är specialist i klinisk sexologi.

Sex och sexuell respons är beroende av blodflödet i kroppen och är man andas på olika sätt kan man påverka både blodflöde och syreupptagningen och kroppen. Det är därför andningen kan förhöja upplevelsen. Men att enbart andas sig till en orgasm är inte det lättaste .

– Att börja andas för att tro att man ska få en orgasm om man aldrig tidigare fått det kommer att vara svårt. Däremot kan andningen förändra ganska mycket eftersom den förändrar genomblödningen i kroppen.

Hanna Möllås är barnmorska, psykoterapeut och specialist i klinisk sexologi
Hanna Möllås är barnmorska, psykoterapeut och specialist i klinisk sexologi

Testa att ändra din andning

För att öka njutningen, lära känna sin kropp och bli mer avslappnad med hjälp av andning behöver man träna, Det första steget är att bli mer upplevelsemedveten i sin kropp.

– Vill man experimentera med detta kan man börja med att vid sexuell aktivitet eller sexuell upphetsning bli lite mer medveten om hur du andas. Testa att ändra din andning lite. Vad händer med upplevelsen om du andas ytligare, djupare, andas mer med halsen, mer med magen, vad händer om du håller andan lite.

– I en sexuell situation är det ganska vanligt att man kniper eller trycker på, man förändrar muskelarbetet i underlivet. Om man då samtidigt andas på olika sätt så kommer man att märka att upplevelsen blir annorlunda.

Andning kan även hjälpa för att slappna av om man har spänningar.

– Har man ont i sitt bäcken och spänner sig mycket kan att ömsom spänna sig och ömsöm slappna av samtidigt som man djupandas vara en jättebra träning till att lära känna sitt underliv.

Djupandas vid orgasm

Vill man öka på känslan av orgasmen och få den att kännas i hela kroppen kan man även här använda sig av tekniken att spänna sig, slappna av och djupandas.

– Många människor som har sex märker när de håller på att få orgasm. När man är nära kan man testa att först spänna underlivet för att sedan vid orgasm börja man djupandas. Då flushar det på genomblödningen.

– Det handlar om att hitta ett sätt att njuta för att slappna av i kroppen och förnimma hela kroppen, det är inte bara en upplevelse mellan benen utan hela kroppen, hela tiden.

Andningsövning för att lära känna din kropp och bli mer upplevelsemedveten

  • Ligg bekvämt och dra upp knäna.
  • Testa att hitta din riktiga andning
  • Tänk att ”nu ska jag andas helt vanligt”. Rikta sedan tanken mot magen och tänk på hur det känns i magen. Lägg din hand på magen. Andas. Efter ett par minuter kommer du att känna att du upplever magen på ett annat sätt.
  • Vill man få erotiska upplevelser kan man lägga sin hand på ställen där man vill få erotiska upplevelser. Andas djupt med magen, lägg din hand mellan benen och försök tänka att ”nu ska jag känna vad som känns här där min hand ligger”. Andas och låt genomblödningen flusha runt i i kroppen.
  • Prova dig även fram genom att andas ytligt, djupt och se vad det blir för skillnader

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.