Därför är orgasmen så bra för din hälsa

Publisert:

Kom – igen, igen, igen, igen, igen, igen och igen.

Orgasmen har åtminstone sju hälsofördelar.

– Att onanera regelbundet är ett bra sätt att hjälpa sig själv att må bättre, säger sexologen Hanna Byström.

Ett välmående sexliv är inte bara hälsosamt för relationen. Din sexuella hälsa hänger tätt ihop med din allmänna hälsa, på fler sätt än man kanske anar.

– Sex och orgasmer har väldigt god effekt på vår hälsa och är en viktig del av vårt allmänna mående. Har man det gott i sitt sexliv så mår man oftast bättre i stort. En god sexuell hälsa påverkar vår allmänna hälsa mycket mer än vi tror, säger sexologen Hanna Byström.

För att få en bra sexuell hälsa och en god sexlust kan man hjälpa sig själv på traven. Att onanera är ett bra sätt att få igång både sexlust och uppleva orgasmer. Och just orgasmen har många fördelar för välmåendet.

– Sex föder sexlust så att onanera regelbundet är ett bra sätt att hjälpa sig själv och sin
sexuella hälsa, säger Hanna

Hanna Byström är socionom och auktoriserad sexolog
Hanna Byström är socionom och auktoriserad sexolog

Upphetsningen man känner under sex eller då man onanerar gör att det byggs upp en spänning i kroppen. Andningen ökar och blodflödet ökar och när man sedan får orgasm släpps en hel rad härligheter lös i kroppen.

– När vi får orgasm frisätts flera olika hormoner, bland annat endorfiner och oxytocin och det gör att vi känner oss glada och avslappnade och lugna.

Förutom den härliga känsla av lugn och lycka kan hormonerna även påverka hjärtat, stress, blodtryck, lindra huvudvärken och förbättra sömnen.

7 hälsoskäl till orgasm

  1. Sänker stress
    Oxytocin är ett av hormonerna som frisätts vid orgasm och oxytocin gör att vi känner oss lugna och avslappnade vilket sänker våra stressnivåer.
    – Känner man mycket stress inför en arbetsdag eller inför något stort kan det hjälpa att onanera och orgasmera, för att minska den stressen, säger Hanna Byström.
  2. Hjälper mot täppt näsa
    Ny forskning har lyckats bevisa att orgasm fungerar lika bra som nässpray. Detta genom att låta 18 heterosexuella mäta luftflödet i näsan före och efter orgasm. Nästäppan ska alltså försvinna efter orgasm. Dessvärre är verkningstiden något kortare än med nässpray, efter en timme är effekten borta.
  3. Lindrar smärta som huvudvärk och mensvärk
    Förutom nässpray kan orgasmen även fungera som en värktablett.
    – Har man spänningar i kroppen kan de släppa när man får en orgasm och det kan i sin tur lindra smärta av olika slag. Man har sett i forskning att orgasm på det sättet kan vara en hjälp mot huvudvärk och menssmärtor, förklara Hanna.
  4. Bättre sömn
    Att vi blir lugna, avslappnade och mindre stressade gör förstås att vi kan somna lättare. Men att vi sover så bra efter orgasm har även andra förklaringar.
    – De hormoner som frigörs i samband med orgasm underlättar också för kroppen att producera hormonet melatonin, som gör oss sömniga, säger Hanna. Sen kan man ju också bli trött av fysisk aktivitet eller av att ha sex på ett ställe som vi förknippar med lugn och ro som säng eller soffa, säger Hanna.
  5. Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom
    Flera forskningsstudier har kunnat visa att sex och orgasmer har goda effekter för hjärtat. I en studie från Israel kunde man se att orgasmer hörde ihop med färre hjärt- och kärlsjukdomar.
  6. Närhetshormonet ger intimitet
    Att man blir lite extra kär efter orgasm verkar även det ha sin förklaring i hormoner.
    – Oxytocin är ju ett närhetshormon och verkar ha en positiv inverkan på relationen. Har man haft sex och fått orgasmer tillsammans kan man få en speciell närhet och intimitet, säger Hanna.
  7. Lyckopiller
    Att skippa sin medicin och satsa på orgasmer i stället är kanske inte att rekommendera men att orgasm kallas för lyckopiller är ingen slump.
    – Orgasmen frigör må bra-hormoner som gör att vi känner oss upprymda och glada, säger Hanna.

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.