Mental hälsa

>

Utmattning

Cecilia gick in i väggen – karantänen räddade henne

  • Ulrika Lidbo
Publisert:
Foto: Andreas Bardell

Cecilia gick in i väggen.

Cecilia Axeland, 26, gick in i väggen redan som 22-åring. Trots det klarade hon inte att sänka kraven på sig själv.  Men när pandemin slog till och hon blev uppsagd fanns inget annat alternativ än att göra – ingenting.

– Jag har vänner som kryper på väggarna och får panik av isoleringen, för mig kom karantänen som en skänk från ovan, säger hon. 

Direkt efter gymnasiet snackade Cecilia sig till jobbet som fältsäljare, utan tidigare erfarenhet. Uppdraget var att knacka dörr hos småföretag och få dem att köpa annonser. Pressen var hög och bemanningen låg, Cecilia och hennes kollegor hade mer på sitt bord än vad som var rimligt.

Ute på fältet var det också tufft.

– Det var en utdöende produkt vi skulle sälja och jag fick ta mycket skit. Många jag besökte blev irriterade och skällde ut mig, berättar Cecilia. 

Kollegorna sa upp sig en efter en, snart var det bara hon och chefen kvar.

– Jag var den enda som inte lyssnade på magkänslan. Jag ville bevisa att jag var den starkaste, inför mig själv, för chefen och mina föräldrar. 

Samtidigt som pressen ökade på jobbet, blev Cecilias privatliv allt mer ohållbart. En kontrollerande pojkvän bröt ner henne psykiskt. 

– Jag såg mig själv som ett tusenbitarspussel. Att han sakta men säkert bytte ut så många pusselbitar att jag till slut inte längre visste vem jag var, säger Cecilia. 

Foto: Andreas Bardell

Cecilia berättar om hur livet i karantän räddade henne.

Hjärnan slutade fungera

Den principfasta tjejen med skinn på näsan blev alltmer timid, osäker och introvert. Det tog emot att besöka kunder och sälja. 

En dag när hon parkerat bilen inför ett möte, var det fysiskt omöjligt att kliva ut.

– Min hjärna funkade inte, minns Cecilia. 

Hon bröt ihop och ringde chefen, som gav henne rådet att åka hem och vila, för att ta nya tag dagen efter. 

– På morgonen orkade jag inte upp ur sängen. Jag trodde det var någon sorts influensa och sjukskrev mig över helgen.

Måndagen kom och gick. Cecilia beskriver det som att hon befann sig i ett grottstadie-tillstånd. På femte dagen behövde hon ett intyg för fortsatt sjukskrivning, så hon släpade sig till vårdcentralen.

– Jag är så tacksam över att läkaren såg och förstod hur dåligt jag mådde. Jag som aldrig velat visa mig svag, satt och grät inför en total främling, jag orkade inte bry mig, berättar Cecilia. 

Blev deprimerad

Hon bröt upp med pojkvännen, fick ordinerat sömnrehab, stresskola och mindfullness-kurser, men orkade inte riktigt ta emot hjälpen. 

– Allt var i ett töcken. När jag skulle gå ut och köpa mjölk och inte hittade min ena sko, bröt jag ihop och låg på hallgolvet i en och en halv timme och bara grät.

Men successivt blev Cecilia allt starkare. Hon kom igång med träning och började sin resa i personlig utveckling.

Efter fyra månaders sjukskrivning var hon full av styrka och redo att börja studera på en tvåårig utbildning till IT-säljare. 

– Jag tänkte att om jag inte orkade kunde jag alltid hoppa av. Men jag trivdes bra och hade fina klasskamrater, säger Cecilia.

Omedelbart efter utbildningen rekryterades hon, och jobbkarusellen drog igång på nytt. I början hade hon en stöttande, engagerad mentor, men han slutade efter bara några månader. 

Stressen och prestationskraven smög sig på. Det fanns interna motsättningar på arbetsplatsen, och utmattningssymptomen började återigen göra sig påminda. Ändå pressade hon sig själv att jobba och leverera samma resultat.

– Jag skämdes över att jag inte lärt mig av den första kraschen, jag kände mig misslyckad. Nu var jag deprimerad också, berättar hon.

Cecilia arbetade plikttroget vidare under hösten, försökte byta tjänst internt, men fick avslag. 

– Jag blev allt vimsigare, fick svårt att hålla reda på detaljer. All energi gick till att prestera bra på jobbet, när jag kom hem på kvällen kraschade jag i soffan.

Blev uppsagd i pandemin

I mars 2020 hörde ett nystartat företag av sig och erbjöd henne jobb. Cecilia tänkte att det var en fin chans att börja om på ny kula. 

– Jag hann jobba i en månad. Sedan kom pandemin och jag blev uppsagd.

Först drabbades hon av panik, men snart infann sig ett oväntat lugn. 

– Plötsligt fick jag all tid i världen att reflektera över mitt mående, hitta rutiner för bättre välbefinnande och ta reda på vem jag egentligen är.

Cecilia understryker att hon lider med alla som drabbats av viruset, men samtidigt:

– Det är så skönt att allt står på paus. I våras orkade jag ingenting, men framåt sommaren började jag måla och arbeta i lera. 

Det visade sig vara en perfekt aktivitet utan prestationskrav, en kreativ syssla som krävde precis rätt mängd fokus utan att sluka energi.

”Är tacksam”

I dag känner hon sig starkare än någonsin, och vet hur hon ska agera i pressade situationer. 

– Jag blir fortfarande överväldigad ibland, min hjärna blir så full att jag inte kan reda ut vad som är vad. Men nu skriver jag ner alla tankar och gör en priolista, då blir det mycket lättare att få överblick.

Den utdragna pandemin fortsätter att vara till Cecilias fördel. För ett par månader sedan började hon ett nytt jobb, och den här gången är det annorlunda.

En välstrukturerad organisation bidrar till att mycket av den osäkerhet hon kände förut har minskat väsentligt. 

– Min chef och jag pratar öppet om utbrändhet och ångest. Och så här i början är det jätteskönt att få jobba på distans, slippa lägga energi på att presentera sig från sin bästa sida på kontoret, och flänga runt bland kundmöten, säger Cecilia och tillägger:

– Jag är tacksam för det som hänt mig. Det är det absolut jobbigaste jag gått igenom, men i dag har jag de verktyg som krävs för att inte bli utmattad en tredje gång. Nu vet jag vad jag behöver i mitt liv för att må bra.

Wellness shop
  1. Läs mer

  2. UTMATTNING

    Chefen drev Carin till utmattning: ”Jag hade ständig panik”

  3. ÅNGEST OCH ORO

    Psykologen: Så hanterar du stress och kriser i oroliga tider

  4. STRESS

    14 myter och sanningar om stress – psykologen reder ut

Text
  • Ulrika Lidbo 

Mer på Wellness

HÅR

Antonio Axu listar trendigaste frisyrerna för 2021

LÖPNING

Löpcoachen ger sina bästa tips för vinterlöpning

YOGA

Stolyoga – superövningar för hemmajobbaren

STYRKETRÄNING

Träna hela kroppen med gummiband – 5 övningar som ger resultat

STRESS

14 myter och sanningar om stress – psykologen reder ut

MENTAL HÄLSA

Så lär du dig att möta rädsla och stress med lugn

ORGASM

Fler orgasmer och mer njutning – med bortglömda zoner

HUDVÅRD

Leyglow: ”Miccelärt vatten har blivit jättestort för att det är så enkelt”

ORGASM

Svårt att komma? Sexologens tips för att lättare få orgasm

STRESS

Ansiktsförlamning kan komma plötsligt – här är orsaken

OM WELLNESS

Äntligen är Wellness här!

ANDLIGHET

”Man måste tro på att kristaller ska funka för att det ska funka”

MEDITATION

Meditera bort spänningar och stress – enkel guidad meditation