Mental hälsa

Stress

Hormonspecial: Pulsträning är ingen mirakelkur för hälsan

Publisert:
Foto: digitalskillet / iStockphoto

Är pulsträning svaret på allt från hormonell obalans till stress? Nej, en skogspromenad eller yoga kan faktiskt vara mer hälsosamt än att ge sig ut och springa.

I Hormonspecialen söker Erika Kits Gölevik svar på en av vår tids stora hälsoproblem – hormonell obalans. Varje tisdag i fyra veckor släpps ett nytt avsnitt av podden.

Högintensiv, pulshöjande träning har på senare året blivit svaret på allt från att bota stress, minska depression till att nå hormonell balans. Men stämmer det verkligen för alla? Det korta svaret är nej. Har kroppen ett konstant stresspåslag kan det tvärtom få motsatt effekt.

– Det vi vet är att det är bra att träna, men är man i hög stress så har det negativa effekter för hälsan att dra upp våra stresshormon för mycket, säger Cecilia Tibell, specialistläkare i internmedicin och endokrinologi och får medhåll från näringsterapeuten Fredrik Ölander.

– Det blir som en felprogrammering i kroppen. Befinner du dig i den eviga stressen – då går stressnivån aldrig ner, tillägger han.

Wellness shop

Underskatta inte ”mjuk träning”

Har kroppen ett konstant stresspåslag kommer du dessutom att göra dumma matval, du kommer att välja socker och fett framför nyttigare alternativ, eftersom snabb energi är precis det som kroppen vill ha i det i det läget.

Samtidigt är vi skapta för att röra på oss och för att må bra behöver vi få in den vanan. Men pulsträningen är långt ifrån någon universallösning. Styrketräning kan vara ett bättre alternativ för en del, medan den ”mjuka träningen” som mindfullness, yoga, eller skogspromenader kan vara svaret för andra.

– Det finns massor vi kan göra i vår vardag. Ta en rask promenad till ditt arbete, välj att kliva av bussen två stationer innan din hållplats och gå. Det kan låta tråkigt, men det är den typen av träning som de facto har mest effekt för vår hälsa, säger Cecilia Tibell.

Vilken form är rätt för mig?

Men hur ska jag då veta om jag är en person som ska följa råden om att gå ut och springa eller om är jag en person som borde välja att styrketräna, yoga eller mer lugn träning?

– Det finns jättemånga studier som visar att det är jättebra att komma upp i puls och bli svettig en halvtimme om dagen, men om du alltid går runt med en hög puls så är inte det bra för hjärtat långsiktigt, säger Cecilia Tibell.

– Är du stressad? Ja, då kanske du ska ta det lugnare. Om du är stressad men vet att den kommer gå över? Ja, då kanske det är skönt att ge sig ut och springa bort den, fortsätter Fredrik Ölander.

Wellness shop

Läs mer

  1. HÄLSA

    Hormonspecial: Sanning och myt om hormoner

  2. HÄLSA

    ”Något är skevt med mina diagnoser”

Mer på Wellness

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Skönhetsprodukterna att hålla koll på i vår

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Löparskor: 7 tips för alla löpstilar

HUDVÅRD

Plocka fram solkrämen – så skyddar du dig mot solen

HÄLSA

Revolutionskvarten: ”Vikt handlar om att ta ansvar för sin egen hälsa”

KOST

Kombucha och andra hälsodrycker – här är fördelarna

HÄLSA

Hormonspecialen – Här är alla avsnitt av podden

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Bästa hårinpackningarna för friskt och glansigt hår

HÄLSA

Så belönar du hjärnan – utan alkohol

KOST

Så nyttig är påskmaten – det ska du äta

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Dagkrämer med SPF - 7 bra tips

HÅR

Borsta med speciella tekniken och stärk håret

STYRKETRÄNING

Träna rumpan med ett träningsband och en bänk

MEDITATION

Hälsoutmaningen: Gör detta en gång i veckan