12 tecken på att du behöver egentid

  • Petra Weiss
Publisert:
Lär dig att tolka din kropps signaler för när du måste ge dig själv egentid. Så undviker du att krascha rakt in i väggen och att såra de du älskar.
Lär dig att tolka din kropps signaler för när du måste ge dig själv egentid. Så undviker du att krascha rakt in i väggen och att såra de du älskar.

Du är förbannad. Frustrerad. Svär när telefonen ringer och fräser åt folk i din omgivning till synes helt utan anledning.

Här är 12 säkra tecken på att det kan vara dags att boka in lite egentid.

Det är jobbigt att vara duktig hela tiden. Ibland kan det krävas all tänkbar energi för att orka vara så duktig och tillgänglig för alla andra.

Inte sällan är det inte du själv utan andra omkring dig som upptäcker att du behöver tid att ladda om för att orka fortsätta. 

Din kropp kanske skriker efter bara några minuter för din själv, utan krav och måsten. Ensam med bara din kropp och din hjärna att umgås med. 

Lär dig att tolka din kropps signaler så undviker du att krascha rakt in i väggen och att såra de du älskar.

1. Du blir irriterad när telefonen ringer

Det spelar ingen roll vem det är eller vad de vill - det enda du kan tänka på är VARFÖR RINGER DE??! Du får en omedelbar känsla av att vilja kasta telefonen i väggen varje gång det ringer. Du stänger av ljudet och undviker att svara. Din känsla av att desperat vilja vara onåbar kan vara ett tydligt tecken på att du behöver lite ensamtid. 

2. Du fräser åt folk du älskar

Trots att din partner, dina barn eller dina vänner inte gjort något för att irritera dig så kan du inte låta bli att fräsa åt dem oavsett vad de säger eller gör. Deras blotta närvaro får dig att bli arg.

3. Du känner dig konstant frusterad

Du är frusterad av allt och alla. Ingenting kan ta bort känslan av att din kropp och din hjärna har en konstant baksmälla som inte har orsakats av alkohol. 

4. Du behöver konstant bekräftelse

Att känna att man är älskad och har gjort något bra är härligt - men när du börjar känna ett överväldigande behov av att få konstant bekräftelse från alla håll och inte klarar av minsta lilla uppgift utan uppmuntrande hejarop, då är det dags att dra i bromsen och fundera på varför.

Wellness shop
Tio tips för att hitta lugnet i vardagen

5. Du oroar dig för mycket

Visst, livet kan ofta vara jobbigt och komplicerat men i vanliga fall klarar vi av de flesta svårigheter vi möter och går sedan vidare. Men börjar du känna dig orolig hela tiden över minsta lilla småsak och du känner dig maktlös inför allt som händer, då kan det ligga annat bakom. 

6. Dina stresshormoner skjuter i taket

Att ha mycket på gång hela tiden, höga krav, andra som kräver din uppmärksamhet och en hel hög med problem att lösa kan göra att dina stresshormoner skjuter i höjden om din kropp inte har verktygen att hantera det. Om du bara fortsätter i samma hektiska takt utan att bromsa ner, ta hjälp eller ta tid att andas och ladda om, finns risken att du kraschar rakt in i en vägg. Att ta lite ensamtid emellanåt ger dig kraften att ta hand om stress på ett sundare och mer effektivt sätt.

7. Allt är irriterande.

Ljuden från lekplatsen, vinden som rufsar till ditt hår, en ensam strumpa i tvätten, ännu en sista minuten uppgift från chefen... Plötsligt är ALLT irriterande. Även saker du inte ens noterade tidigare. Du blir ilsken på vilka tv-program familjen tittar på eller på vilket sätt barnen häller upp flingorna i skålen på morgonen. När dina närmaste tittar frågande på dig och rullar med ögonen åt ännu ett oförklarligt utbrott från dig eller när dina kollegor frågar om någonting har hänt så är det dags för retreat big time!

8. Ingenting är kul längre

Saker du vanligtvis älskar att göra känns föga lockande och dina fantastiska bästa vänner är lika kul som lego. Du är uttråkad över allt och alla men kommer inte på en enda sak som skulle vara roligare. 

9. Dina känslor är upp och ner och överallt hela tiden

Du som aldrig tidigare ansett dig vara särskilt känslig börjar plötsligt gråta över småsaker – eller när det inte finns någon anledning alls. Det är givetvis helt okej att gråta ibland när känslorna tar över, men när tårarna börjar rinna för att dagens rätt är slut på lunchrestaurangen eller för att kopieringsmaskinen har slut på papper - då är orsaken egentligen någon annan. 

10. Din kropp försöker få kontakt

Hallå! Kroppen till hjärnan! Ibland kan det vara bra att sakta ner och lyssna på vad kroppen egentligen försöker tala om för dig. Sover du mycket utan att känna dig utvilad? Får du minsta lilla förkylning som cirkulerar? Ont i kroppen utan orsak?

11. Du avbokar

Du har blivit världens tråkigaste svikare som konstant avbokar saker. Du säger automatiskt ja till allting som föreslås för att sedan avboka i sista minuten till allas frustration. Inte okej.

12. Vardagsuppgifter känns oöverstigliga

Enkla vardagssaker som att tömma diskmaskinen, dammsuga eller vattna blommorna känns alldeles för svåra och jobbiga och det krävs all din energi för att klara av allt du tidigare gjorde utan att blinka.

Wellness shop

Redaktionens val

  1. MEDITATION

    Hälsoutmaningen: Gör detta en gång i veckan

  2. MEDITATION

    Tio tips för att hitta lugnet i vardagen

  3. MENTAL HÄLSA

    Fråga Wellness psykolog – om allt

Om skribenten

  • Petra Weiss