Så springer du ifrån din farliga stress

  • Helena Utter
Publisert:

Du kan bli sjuk av stress. Men botemedlet är inte vila – utan tvärtom.

– Förutom sömn är motion det viktigaste. Och det ska vara hård konditionsträning, säger Nils Edelstam, stressexpert.

När utmattningsdepressionen var som värst kunde Annica Hedman inte springa på grund av muskelkramper. ”Allting går hand i hand.
När utmattningsdepressionen var som värst kunde Annica Hedman inte springa på grund av muskelkramper. ”Allting går hand i hand.

På 1990-talet blev utbrändhet ordet på allas läppar. Sedan blev det nästan tyst kring utmattningssyndrom – trots att folk fortfarande stressar sig sjuka.

– Det är ett jättestort problem. Stress är ihop med smärta och psykisk ohälsa största orsaken till sjukfrånvaro, säger Nils Edelstam, läkare som i sitt arbete på klinikerna PBM och Stayac möter många stress- och smärtpatienter.

Hamnar i ond cirkel

Orsakerna till stress är många; för mycket att göra på arbetet, oro i vardagen eller medicinska bekymmer.

– Mycket handlar om förväntningar. Vi kan vara stressade på semestern, för vi vill att den ska vara lika inbokad som vardagen. Det tajta schemat skapar man många gånger själv, säger Nils Edelstam.

Ofta hamnar den stressade i en ond cirkel.

– Om du blir trött blir du inaktiv. Sedan äter du mer, blir överviktig, börjar slarva än mer med maten, och tröstar dig kanske med alkohol.

Även om den inte utvecklar sig till sådana följdproblem, kan stressen sätta sig i kroppen. Muskelspänningar, bukfetma, försämrat minne – reaktioner som egentligen är logiska, menar Nils Edelstam:

– Stress kan och ska påverka våra kroppar. Den förbereder oss på att fly eller slåss i krissituationer. Problemet är att vi i dag inte gör den fysiska aktivitet som kroppen förbereder sig på.

”Vågar inte vara ärliga”

Lösningen – eller en del av den – är just fysisk träning.

Det låter enkelt för den som gillar att röra på sig, men det är en besk medicin Nils Edelstam ordinerar:

– Man ska träna mycket och ofta, och inte vara rädd för intensiteten. Helst ska man träna konditionsträning fyra, fem gånger i veckan, på 70 till 75 procent av maxpulsen, säger han och fortsätter:

– Ofta rekommenderas måttlig motion tre gånger i veckan. Det är för att man inte vågar vara ärlig mot människor. Visst är promenader bättre än inget, men för många vore det bra att få hjälp med en upptrappning.

Återhämtning i form av sömn, avslappning och sådant man tycker är roligt är också viktigt, menar Nils Edelstam.

– Men träning är just det; återhämtning för ett överaktiverat nervsystem.

DET HÄR GÖR STRESS MOT DIN KROPP

MAGEN: Smärtor, ­gaser, diarré och/eller förstoppning. Nervsystemet i tarmarna påverkas av stresshormoner och stressad andning gör att blodkärlen drar ihop sig. Det ger försämrad matsmältning.

BUKEN: Fetma. Stresshormonet kortisol bidrar till bukfetma, särskilt hos män.

HUVUDET: Spänningshuvudvärk.

HJÄRNAN: Minnesproblem. Området hippocampus, som är viktigt för minnet, krymper vid långvarig stress.

HJÄRTAT: Hjärt- och kärlsjukdomar kan ha stress som grundorsak men kommer ofta senare. Hjärtklappning är ett tidigt tecken. Högt blodtryck, vilket ökar risken för stroke och hjärtinfarkt. Även sömnstörning bidrar till höjt blodtryck.

MUNNEN: Muntorrhet och käkspänningar som kräver bettskena.

NACKE, AXLAR, RYGG: Värk. Muskelspänningar ger värk. Sömnbrist gör dig än mer smärtkänslig.

…och det gör träningen för din kropp

Minnet och simultankapaciteten blir bättre när nya hjärnceller bildas i hippocampus.

Musklerna blir starkare och spänningar släpper. De vanliga ländryggssmärtorna minskar när buk- och sätesmusklerna blir starkare.

Bättre sömn och mindre smärtkänslighet när ”må bra-hormonet” endorfin utsöndras.

Blodtrycket sjunker och risken för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2 minskar.

Vikten och blodfetthalterna minskar när energiförbrukningen och insulinkänsligheten ökar.

Matsmältningen förbättras och fettinlagringen i buken minskar när stress­hormonerna sjunker.

ANNONS

Fynda favoriter inom mode och skönhet! Nu upp till 50% rabatt hos Åhléns.

Åhléns (Extern länk)

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Helena Utter