Mental hälsa

Meditation

Ny forskning: Därför är det bra att meditera

  • Joanna Górecka
Publisert:
Foto: GEtty images

– Att börja meditera är inte svårt. Börja med tio minuter om dagen, tipsar Nicklas Johansson från Yogateket i Uppsala.

Det finns ett klart samband mellan meditation och minskad stress, visar en ny studie som irländska och australienska forskare tagit fram.

– Meditationen hjälper oss att komma ner i varv men kan också hjälpa oss att behålla lugnet i olika livssituationer, säger Kelsang Jangdom, buddhistisk munk och lärare på Meditationscenter i Stockholm.

Ämnesomsättning, humör, sömn och sexuella funktioner regleras alla av hormoner från det endokrina systemet – alltså kroppens hormonsystem – som i sin tur gagnas mycket av regelbunden meditation.

I alla fall enligt en purfärsk studie som forskare vid Victoria University i Melbourne och Queens University i Belfast tagit fram.

– Många sätt att meditera tycks framkalla positiva förändringar i det endokrina systemet som direkt kan associeras till förbättringar i den mentala hälsan, säger forskarens huvudförfattare, Michaela Pascoe från Victoria University.

Kelsang Jangdom, buddhistisk munk och huvudlärare på Meditationscenter i Stockholm, är inte förvånad över resultaten.

– Stress kommer inte utifrån. Stress är en inre reaktion på yttre faktorer. Eftersom jag själv skapar stressen kan jag också lära mig att hantera och eliminera den. Meditationen hjälper oss att komma ner i varv men kan också hjälpa att behålla lugnet i olika livssituationer.

Så kan du börja meditera

Mindfulness och meditation används ibland inom sjukvården för att lättare hantera stress, ångest och nedstämdhet. Det handlar framför allt om att fokusera på andningen under en begränsad tid och praktisera medveten närvaro.

Nicklas Johansson från Yogateket i Uppsala understryker att alla kan meditera och gagnas av meditationens positiva effekter.

– Att börja meditera är inte svårt. Det gäller egentligen bara att börja, ta sig tiden, sätta sig ner och följa ett program eller en lärare online, eller någon app. Börja med tio minuter om dagen. Det vanligaste sättet är att sätta sig med benen i kors, sluta ögonen och följa sin andning.

Så ofta är det bra att meditera

Det viktigaste för att positiva effekterna ska hålla i sig är kontinuiteten menar Nicklas Johansson.

– Mina bästa tips det är att göra det varje dag en liten stund. Hjärnan är full hela tiden. Den måste rensa bort en massa tankar hela tiden. Tankar kommer att komma hela tiden, även när man mediterar. Då ska man bara lägga märke till tanken och låta den passera. Det handlar bara om att vara närvarande. Du ska inte försvinna ut i rymden utan bli närvarande och vara här och nu i det du gör.

Wellness shop
Text
  • Joanna Górecka 

Mer på Wellness

ONANI

Onani – Det förbjudna solo-sexet

UNDERLIVSBESVÄR

”Jag vill att skammen runt sjukdomen ska försvinna”

UNDERLIVSBESVÄR

Herpes i underlivet – så vanligt är det

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Så lyckas du med brun utan sol

MENTAL HÄLSA

Läsarfråga: ”Jag vågar inte träffa nya människor”

KOST

Detta är keto: Allt du behöver veta om dieten

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Snyggaste träningskläderna just nu

SIMNING

5 hälsofördelar med att simma

TRÄNING

Lårskav – så slipper du skavsår på låren i sommar

KOST

Detta är antiinflammatorisk kost – experten förklarar

SKÖNHET

Blek dina tänder naturligt – med gurkmeja

ÅNGEST OCH ORO

Slipp din oro och slutar älta – psykologens bästa tips

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Sexleksakerna du inte vill vara utan