Mental hälsa

Meditation

Hälsoutmaningen: Meditera med en kopp te

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Wellnessprofilen Erika Kits Gölevik har en hälsoutmaning till oss. Att dricka te en gång i veckan och inte göra något annat samtidigt. Det låter enkelt men det är svårare än man kanske tror.

En gång i veckan, en kopp te och inget annat. Det är Erika Kits Göleviks meditationsutmaning till oss. Att dricka en kopp te på en lugn plats och inte göra någonting annat samtidigt.

– Det finns mängder av meditationstekniker och andningstekniker, mantran vi kan sjunga och vi kan andas in och ut genom olika näsborrar och ibland tror jag att vi går vilse i alla de här teknikerna och glömmer bort sådana enkla saker som att när tog du en kopp te med bara dig själv senast?, säger Erika Kits Gölevik.

”När livet går fort och att göra listorna är långa iså behöver pauserna vara enkla”

En lugn plats det enda som behövs

Om du sitter i skogen med en termos eller har köpt te på en mack och sitter i bilen spelar ingen roll.

– Det är så enkelt och så svårt för vi vill liksom komplicera saker. Men allt du behöver är en lugn plats. Om det är hemma i en städskrubb eller om du stannat bilen ett kvarter innan du kommer hem eller om du vill ta med dig sju miljoner filtar ut i skogen så gör du det.

10 - 15 minuter som det kan ta att dricka te är inte särskilt lång tid men fördelarna är många menar Erika.

– Jag skulle kunna rabbla en lång lista om att blodtrycket går ned, stressnivån sjunker, vi blir avslappnade men jag vet att det inte behövs för om du testar en gång så kommer du känna allt det här i kroppen. När livet går fort och att göra listorna är långa iså behöver pauserna vara enkla. En kopp te, du, vartsomhelst. Gör det. En gång i veckan.

Läs mer

  1. STRESS

    Skaka bort stressen med skakmeditation

  2. MENTAL HÄLSA

    Så tränar du upp ditt fokus med tydliga rörelser

  3. MENTAL HÄLSA

    Så njuter du av att laga mat i skogen – tre smarta hacks

Text
  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

Mer på Wellness

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Skönhetsprodukterna att hålla koll på i vår

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Löparskor: 7 tips för alla löpstilar

HUDVÅRD

Plocka fram solkrämen – så skyddar du dig mot solen

HÄLSA

Revolutionskvarten: ”Vikt handlar om att ta ansvar för sin egen hälsa”

KOST

Kombucha och andra hälsodrycker – här är fördelarna

HÄLSA

Hormonspecialen – Här är alla avsnitt av podden

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Bästa hårinpackningarna för friskt och glansigt hår

HÄLSA

Så belönar du hjärnan – utan alkohol

STRESS

Pulsträning är ingen mirakelkur för hälsan

KOST

Så nyttig är påskmaten – det ska du äta

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Dagkrämer med SPF - 7 bra tips

HÅR

Borsta med speciella tekniken och stärk håret

STYRKETRÄNING

Träna rumpan med ett träningsband och en bänk