Meditera bort spänningar och stress – enkel guidad meditation

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Meditation kan hjälpa oss med mycket. Mindre stress, bättre sömn och mer rofylldhet. Men vad är meditation? Hur mediterar man? Och varför ska man göra det? Wellness yoga- och meditationsexpert Magnus Fridh guidar oss till allt vi vill veta och ger oss en enkel guidad meditation.

Det finns många olika typer av meditation. Det finns i kristna traditioner, det finns inom buddhismen och så finns det mer nutida sekulär meditation som ofta går under namnet mindfulness.

Men vad är meditation?

– Meditation handlar om att träna oss i att fokusera på en sak i taget. I vår moderna tid har vi svårt att vara närvarande i en situation åt gången. Meditation handlar om att vänja sinnet vid att fokusera och tämja det för att skapa lugn och ro, förklarar Magnus Fridh som undervisar i meditation och även skrivit två böcker i ämnet.

Mindre stress och bättre sömn

Mindre stress, lättare att släppa oros-tankar, lättare att komma till ro och somna om kvällarna är några av effekterna man kan uppnå genom att ägna några minuter ett par gånger i veckan åt meditation. 

– Om man mediterar i ett par månader, tre till fyra ggr i veckan, 10-15 minuter åt gången så kommer du att få en upplevelse av stressreduktion. Du kommer att lättare komma till ro, få bättre sömn och kunna hantera oros-tankar bättre. Du kommer att uppleva en förhöjd förmåga till närvaro och redan efter första gången kommer du få en känsla av rofylldhet.

Magnud Fridh började meditera i tonåren, han har studerat tibetansk buddhism och indologi, han undervisar i mindfulness och meditation samt har skrivit boken "Att vara stilla när allt skyndar" om hur man hittar stillhet, lugn och ro i sin vardag.

Hur mediterar man?

När man mediterar sätter man sig i stillhet, tar ett par djupa andetag och fokuserar på en punkt som till exempel din mage och på hur andetagen fyller magen.

– Varje gång du tappar fokus på dina andetag och på magen vilket vi alla gör så vet du vad du ska gå tillbaka till, det är därför du ska ha en referenspunkt, förklara Magnus.

– Man kan även använda ett mantra att fokusera på. Viska ”inandning” på inandning och ”utandning” på utandning. Och i glappet mellan dem kan man viska ”stillhet”. Varje gång du glömmer bort dig och tänker på vad du ska äta ikväll istället så går du tillbaka och tänker på orden.

”Du kan tänka att sinnet är som ett vattenfall och istället för att stå mitt i vattenfallet tar du ett kliv upp på stranden och tittar på tankarna i stället.”

Kom igång med guidad meditation

Nybörjaren behöver hitta en guidad meditation som passar och tänka på att lägga ribban lågt. Meditera inte mer än tio minuter åt gången. Först när tio minuter känns som två är det dags att trappa upp meditationen, förklarar Magnus. Och så behöver man förstås ha stort tålamod med sig själv och sina egna tankar som tränger sig på. 

– Du kan tänka att sinnet är som ett vattenfall och istället för att stå mitt i vattenfallet tar du ett kliv upp på stranden och tittar på tankarna i stället. Du tar inte bort tankarna. De får vara där i bakgrunden och trassla men du ställer dig vid sidan av och sysslar med att vara närvarande i ditt andetag. Och då plötsligt kommer vattenfallet att backa. Det kommer att fortsätta strömma med det blir bara som ett sorl långt bak som du inte behöver bli involverad i.

Wellness shop

Vilken sorts meditation ska man välja?

Stilhetsmeditation och mantrameditiation är väldigt lika och tränar dig i närvaro. Det finns även meditation som lyfter fram olika egenskaper som medkänsla och tacksamhet men för nybörjaren är det bra att börja med stillhetsmeditation och mantrameditation. 

– Först och främst behöver man förstå konceptet med närvaro och sin egen förmåga att fokusera och vara närvarande.

Kan hjälpa dig med oro, stressproblem och ADHD

Den som tycker att livet är lite för stressigt eller den som har svårt att förhålla sig till sina tankar, till oro, den som grubblar mycket bakåt eller oroar sig mycket framåt, eller den som har gått igenom en tuff tid och behöver landa har väldigt mycket att hämta i meditation, förklarar Magnus. Själv lärde han sig att bättre hantera sin ADHD med meditation. 

– För en ADHD-person som mig som var snabb i käften och snabb i kroppen så gav meditationen en möjlighet att avvakta innan jag reagerade.

Guidad meditation – släpp dina spänningar – 3 minuter

Wellness shop

Redaktionens val

  1. YOGA

    Wellness nya yoga-profiler vill flytta in i ditt vardagsrum

  2. YOGA

    Guidad yoga – enkla övingar för nybörjare

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.