”Jag är helt ensam och har svårt att lita på folk”

Publisert:

Skuggan har svårt att komma ur ensamheten trots att hen i grund och botten är en social person. Psykologen Suzan Mobarke Hall på Mindler ger tips och råd.

Läsarfråga

Hej!
Jag bor i en liten ort i Sverige och är helt ensam. Ingen familj som jag har kontakt med, inga kompisar att umgås med och ett arbete som jag inte vill jobba med. Ingen kärlek i livet heller.

I grund och botten så är jag en social person som älskar att ha människor omkring mig och göra saker som att resa, festa eller bara att sitta och prata men har svårt att lita på folk på grund av tidigare erfarenheter. Varenda ledighet spenderar jag i min ensamhet, visst hittar jag på saker på egen hand men det är ändå inte samma sak. Jag vet att det ligger mycket på mitt bord men jag hittar inte redskapen att ta mig ur den onda cirkeln. 

Hur ska jag göra? Kommer närmare och närmare en depression där jag inte finner mening i mitt liv.

Skuggan

Psykologen svarar

Hej!

Du är långtifrån ensam om att vara ensam. Ensamhet är mycket vanligt och blir ett problem när den upplevs som ofrivillig. Du tycks känna dig själv väl, veta vad dina behov är och villig att hitta de rätta redskapen. Det är en jättebra utgångspunkt för att skapa en positiv förändring!

Olika typer av ensamhet

Det kan vara värdefullt att känna till att det finns olika typer av ensamhet. Existentiell ensamhet är när vi upplever att vi inte kan berätta för andra om våra innersta känslor och tankar för att vi tror att de inte kommer lyssna eller förstå sig på oss. Existentiell ensamhet kan vi uppleva trots att vi har ett socialt nätverk. Social ensamhet är däremot när vi saknar ett brett socialt nätverk, det vill säga vänner och bekanta som vi känner samhörighet med. Social ensamhet är något vi kan uppleva även om vi till exempel lever i en relation med en kärlekspartner. Emotionell ensamhet handlar mer specifikt om kärleksrelationer, det vill säga att sakna en kärlekspartner att knyta an till och anförtro sig åt. 

Psykolog Suzan Mobarke Hall

Ett första steg till att bryta den onda cirkeln kan vara att fråga dig själv vilken eller vilka typer av ensamhet du känner igen dig i. Det är inte ovanligt att känna igen sig i alla tre. Därefter kan det vara lättare att börja tackla den typ av ensamhet som är mest besvärande eller handskas med de olika typerna på olika sätt. 

Ifrågasätt dina erfarenheter

Du nämner att du har svårt att lita folk på grund av tidigare erfarenheter. Bristande tillit kan kopplas till alla typer av ensamhet. Brist på tillit kan vara ett uttryck för existentiell ensamhet och kan göra att social och emotionell ensamhet uppstår eller ökar. Att välja att hålla visst avstånd till andra kan på kort sikt verka som en bra lösning. Vi slipper riskera att bli besvikna. På lång sikt kan det däremot göra att vi drar oss undan andra helt och hållet, krymper vårt sociala nätverk, inte vågar dejta eller inleda nya kärleks- och vänskapsrelationer. Då får vi heller aldrig några tillfällen att testa om det faktiskt stämmer att vi inte kan lita på folk. Det blir en ond cirkel som förstärker den existentiella, sociala och emotionella ensamheten.  

Att höra till - om ensamhet och gemenskap

Natur & Kultur

Att höra till - om ensamhet och gemenskap

314,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Tidigare har du kanske haft goda anledningar att inte lita på folk men gäller det än idag? Ofta kan vi ha föreställningar som stämde förr men som inte stämmer idag. Det kan därför vara en bra idé att ifrågasätta och utmana dina egen föreställningar om att andra inte går att lita på. Det kan du göra genom att besvara en rad olika frågor. Vilka bevis talar för din tanke om att andra människor sviker? Drar du några förhastade slutsatser?

Vilka bevis pekar på att tanken inte stämmer eller åtminstone inte är helt sann? Finns det något som talar för att du överdriver sannolikheten att folk kommer svika dig? Om du tidigare har blivit sviken av folk – finns det några skillnader mellan den gången och de situationer du står inför idag? Kanske är det helt nya personer och situationer det rör sig om idag. Om du har satt en etikett på andra om att de inte går att lita på - fundera över om det kan vara så att du använder din etikett lite för brett, till exempel “min bästa vän från tonåren svek mig - alla människor kommer vara på samma sätt”. Genom att ifrågasätta våra föreställningar på det här viset upptäcker vi ofta att de är felaktiga eller åtminstone överdrivna. Genom att svara på de här frågorna landar du kanske i en mer nyanserad föreställning.

Öka kontakten stegvis

Ett annat sätt att bryta den onda cirkeln på är att pröva att utgå ifrån att andra människor är välvilliga och går att lita på. Se det som ett experiment där du testar att gå in med en sådan inställning för att se vad som händer. Kanske blir det trevligare att umgås då? Kanske sänker du garden, slutar vara på din vakt, blir mer avslappnad och utstrålar det till den andra?

Ytterligare ett sätt att bryta den onda cirkeln på är att med små steg öka de sociala kontakterna i ditt liv. Det är jättebra att du redan aktiverar dig på de sätt som går, det avleder ofta nedstämdhet och höjer sinnesstämningen. Skulle du kunna testa att stegvis införa fler sociala aktiviteter? Exempelvis genom att bli stamgäst på ett kafé och lägga till dig med vanan att småprata med personalen som jobbar där. Eller genom att växla några ord med dina grannar när ni möts. Sådana vanor kan göra underverk för att skapa en känsla av att höra till ett sammanhang. Därefter kan du trappa upp genom att till exempel ägna dig åt sociala aktiviteter som att luncha med en kollega, gå med i en förening, volontärorganisation eller gå en kurs i något som intresserar dig.

Digitala forum

Om det faktum att du bor på en liten ort medför att de sociala kontaktytorna inte är så många kan du kanske vända dig till digitala alternativ? Att vara en aktiv medlem i olika diskussionsforum eller grupper online kan vara ett sätt att skapa en känsla av tillhörighet. Sedan finns det förutom dejtingappar numera även appar för att hitta nya vänner. Skulle det kunna vara något att utforska? Även då kan det vara klokt att gå stegvis tillväga, till exempel börja med att skapa ett konto, därefter skriva en profil, utforska utbudet och slutligen ses på en offentlig plats om du finner någon intressant. Med andra ord, börja med något du inte kan misslyckas med och höj sedan nivån allteftersom. 

Du säger att mycket ligger på ditt bord men jag vill samtidigt påminna dig om att vara självmedkännande och förstående mot dig själv. Det finns som sagt vissa saker du kan göra för att bryta ensamheten, men du behöver faktiskt inte tackla din ensamhet helt på egen hand. Eftersom att du beskriver att din nedstämdhet har förvärrats och att du snuddat vid tanken på att livet är meningslöst så rekommenderar jag att du vänder dig till en professionell samtalskontakt. Även det kan ske i digitalt format. Då kan du få stöttning och fler redskap för att bryta den onda cirkeln. Det finns många framgångsrika sätt att komma ur ensamhet på.

Stort lycka till!

Vill du ställa en fråga till Wellness psykolog? Läs mer om hur du gör här Fråga Wellness psykolog

Redaktionens val

  1. MENTAL HÄLSA

    Fråga Wellness psykolog – om allt

  2. ÅNGEST OCH ORO

    Psykologens råd till dig som inte vill gå tillbaka till kontoret

  3. TERAPI

    Börja träffa en psykolog – hur går man tillväga?

Utforska Wellness