Är du beroende av träning?

  • Wellness
Publisert:
Att systematiskt använda träningen för att dämpa sin oro är ett tydligt tecken på att man är beroende av träning.
Att systematiskt använda träningen för att dämpa sin oro är ett tydligt tecken på att man är beroende av träning.

Blir du irriterad och orolig om du missar ett träningstillfälle? Tränar du trots att du har feber och värk? När träningen tar över, när vi använder löpbandet för att springa ifrån våra problem ökar risken för träningsberoende.

Att träna bort oron kan kännas bra. En halvtimme på löpbandet stänger av tankar och känslor och låter kroppen jobba. Få saker slår känslan av tillfredsställelse efter en joggingtur eller ett hårt träningspass.

Men det är när träningen tar över, när vi använder löpbandet för att springa ifrån våra problem som risken för träningsberoende ökar.

Inställningen till träning

Den som systematiskt använder träningen för att dämpa sin oro, väljer att gå till gymmet framför att träffa vännerna och upplever det som ångestframkallande att missa ett inplanerat pass befinner sig i riskzonen för att låta träningen ta över helt.

Det är inte mängden träning som avgör om man är beroende, det finns idrottare som tränar två gånger om dagen utan att vara träningsberoende. Det är inställningen, känslan av att man absolut måste träna som är avgörande.

Nedåtgående spiral

Alltför hård träning utsätter kroppen för stora risker och kan leda till depressioner. För den som inte kan vara utan träningen blir det snabbt till en nedåtgående spiral - ju sämre man mår av träningen desto mer tränar man.

I svenska studier i ämnet gjordes också tydliga kopplingar mellan träningsberoende och kroppsfixering. Resultaten visade att bland de kvinnor som dämpade sin ångest med mer träning var fler missnöjda med sina kroppar, bantade oftare och kräktes efter måltiderna i större utsträckning.

Skadligt för kroppen

Den viktiga balansen mellan träning, vila och kost störs hos en person som är träningsberoende. För att träningen ska ge resultat behöver kroppen vila och ladda om mellan passen. Musklerna måste återhämta sig och för att kunna göra det behöver de näring och vila.

I början ger träningen viktminskning och bygger upp musklerna, men på längre sikt utarmas kroppens näringsreserv och den reagerar med att bryta ner musklerna i stället.

Träningen kör kroppen i botten och det som i början gav energi gör nu kroppens immunförsvar svagare. Följden blir att man sover dåligt och ofta är sjuk.

För den som har varit träningsberoende handlar det om att försöka hitta tillbaka till det som gjorde träningen rolig. Att försöka släppa tvånget och göra det för att må bra och ha trevligt. Ett sätt kan vara att börja träna med en kompis.

TEST: Tränar du för mycket?

1. Tränar du trots att du just tillfrisknat eller fortfarande är sjuk?

2. Skapar du ritualer kring träningen - måste du alltid göra på samma sätt, till exempel springa lika många varv?

3. Tränar du oftast ensam?

4. Tar du igen missade träningspass genom att träna dubbla pass nästa gång?

5. Har träningslokalen blivit ditt andra hem?

6. Blir du irriterad och orolig om du missar ett träningstillfälle?

7. Har du mist glädjen med att träna? Känns det mest som ett nödvändigt tvång?

8. Tycker du att feber och lite värk inte är anledning nog att stanna hemma från träningspasset?

Resultat: Svarade du ja på tre eller fler av ovanstående frågor, tänk över varför du tränar, hur mycket och när. Kanske skulle du må bra av att trappa ner lite och göra någonting annat på din fritid.

Känner du dig osäker på ditt förhållningssätt till träningen, börja träna med en kompis. På så sätt har du bättre kontroll på hur mycket du tränar och vad som är normalt.

Wellness shop

Om skribenten

  • Wellness