Vad ska jag göra för att må bra?

Psykologen Suzan Mobarke Hall ger råd

  • Wellness
Publisert:

Anonyms liv är en enda stor röra.

Hon känner sig frånkopplad sin partner och är orolig för sin familj.

Psykolog Suzan Mobarke Hall från Mindler guidar.

FRÅGA PSYKOLOGEN – SÅ GÖR DU
Mejla dina frågor och funderingar gällande din egen eller en närståendes psykiska hälsa till wellness@wellness.se

Döp mejlet till ”Fråga psykologen”. Frågorna kommer att publiceras anonymt med figurerat namn eller bara med förnamn.

Hej!

Jag känner att mitt liv är en enda stor röra. Jag har en partner sedan sex år tillbaka och familjen nära men jag har inga vänner att umgås med. Jag har inga kollegor att prata med plus att jag suttit och arbetat hemifrån hela pandemin.

Vänner har jag saknat sedan många år tillbaka, hade ett stort socialt nätverk som jag förlorade till följd av en relation med psykisk misshandel och isolering. Min nuvarande partner försöker överrösa mig med komplimanger och kärleksord men handlingarna har varit motsatsen. Min partner har många gånger svikit mig, varit otrogen och är många gånger väldigt ego.

I dagsläget känner jag mig känslomässigt frånkopplad från vår relation medan min partner ser mig som hela sin värld. Jag tycker synd om min partner och jag känner mig ensam.

Min familj älskar jag men tycker det är jobbigt att umgås ibland, det förekommer missbruk av alkohol och psykisk ohälsa och trots uppmaningar så tar ingen ansvar för detta. Får ångest av att inte jag kan förändra detta så därför drar jag mig undan.

Slutligen skaffade jag mig en ny karriär för att förverkliga mina drömmar om att tjäna bra och känna mig framgångsrik men med allt som hänt och händer i mitt liv så orkar jag inte. Jag orkar inte upprätthålla min kunskap eller lära mig nytt. Vet inte längre vad jag vill och orkar inte engagera mig, har gått i kbt tre gånger men inget hjälper. 

Vad ska jag göra för att må bra?

Hur kan jag hjälpa min familj? Allt känns så meningslöst…

Psykolog Suzan Mobarke Hall svarar:

Hej, 

Det låter som att flera olika områden i livet tynger dig just nu. Din kärleksrelation, relationen till din familj och din ensamhet. När livet känns rörigt på det här viset är det inte så konstigt om du har svårt att engagera dig i arbetet fullt ut. 

Du nämner att det är jobbigt att umgås med din familjemedlemmar och att du känner ångest över att du inte kan hjälpa dem. Det är lätt att känna hopplöshet när närstående lider av beroende och situationen inte förändras, trots upprepade uppmaningar. Det är också vanligt att känna sig otillräcklig och maktlös. Som anhörig är det jätteviktigt att komma ihåg att det inte ligger på dig att bota beroendeproblematiken. Att ta sig ur ett beroende eller en destruktiv relation till alkohol och droger kräver för det allra mesta professionell behandling.

Som anhörig är det därför viktigt att du inte ställer för höga krav och förväntningar på dig själv. Det är också viktigt att ha rimliga förväntningar på din närståendes resa till ett tillfrisknande. Steget till att ta hjälp kan vara långt, och att bli fri från ett beroende tar tid och kantas ofta av tillfälliga bakslag.

Mer liv, mindre oro

Natur & Kultur

Mer liv, mindre oro

309,00 kr

Tillfälligt slut

Wellness shop
Suzan Mobarke Hall är psykolog hos Mindler

När vi vill lyfta beroendeproblematik hos en närstående kan det vara hjälpsamt att vi utgår från oss själva och vår känsla, och beskriver konkreta förslag på förändringar vi skulle vilja se. Till exempel: “Jag känner ångest och blir orolig när du dricker alkohol/tar droger. Jag skulle vilja att vi går till vårdcentralen eller ringer en stödlinje för att se vad det finns för hjälp att få”. 

För din egen del kan det vara värdefullt att vända dig till en anhöriggrupp. Där kan du utbyta erfarenheter med andra, få socialt stöd och hjälp att hantera dina upplevelser. Det finns ofta stor kraft att hämta i den samhörighet som råder i sådana grupper. 

Anhöriga till personer med beroende lägger ofta mycket tid och energi på att försöka hjälpa och förändra den närstående. Det är då lätt att glömma bort sig själv och sitt eget välmående. Det kan därför vara viktigt att skifta fokus till dig själv för en stund. Hur kan du rå om dig själv i den situation du befinner dig i?

Du beskriver att du är känslomässigt frånkopplad din pojkvän. Det låter därför som att du upplever en emotionell ensamhet, att du känner dig ensam i relationen och inte fullt ut kan knyta an till din partner. 

Skulle du kunna lyfta hur du känner med utgångspunkt i dina upplevelser? Beskriva att du känner dig sviken och berätta vad du hellre skulle vilja att han gör annorlunda. Det kanske kan låta lite obehagligt eller ovant, men sådan öppen kommunikation kan vara ett sätt för er att komma närmare varandra. Det kan hjälpa dig att tydligt tala om vad dina behov är och vilka handlingar du förknippar med kärlek och tillit. 

Ett annan sak du skulle kunna föreslå är parterapi. Det låter som att otroheten och andra svek från förr ligger och skaver. Det kan därför vara viktigt att prata om det som skett i det förgångna, titta närmare på hur det påverkar er relation idag och ta avstamp i det för att skapa förändring. I parterapi kan ni få hjälp med att nå fram till varandra, förändra det ni kan förändra och acceptera det ni inte kan förändra. På så sätt kan terapi vara ett sätt att ge er relation en ärlig chans. 

Du tycks besväras av att du saknar ett socialt nätverk. Det är inte ovanligt att känna social ensamhet och för många har det förstärkts under pandemin. Pandemin har satt stopp för vissa sociala aktiviteter men har också lett till att vi tvingats utforska nya sätt att umgås på, framför allt digitala sätt. Skulle du till exempel kunna ta initiativ till att lära känna dina kollegor online? Kanske genom att föreslå en digital fika eller after work. En annan väg att gå är att vända dig till din chef eller HR-avdelningen på ditt jobb och föreslå att de skapar tillfällen för kollegor att umgås på. Ett annat digitalt sätt att lära känna människor på är genom vänskaps-appar. Kanske kan det vara värt att testa? Om du känner dig redo för fysiska träffar så kanske du kan pröva på en ny hobby, gå med i en volontärorganisation eller läsa en kurs som intresserar dig. 

Det låter som att du försöker reda i ditt liv på olika sätt och terapi är ofta en framgångsrik väg för att skapa positiv förändring. Terapi kan dock ta lite tid innan det ger effekt. De första tillfällena handlar ofta om att psykologen gör en bedömning av problematiken för att därefter föreslå en behandlingsplan som innehåller de mål ni kommit överens om tillsammans. Försök därför att ha lite tålamod. Försök också att så tydligt som möjligt berätta för din psykolog vilka områden du vill fokusera på och vad du vill uppnå med terapin.

Stort lycka till! 

Redaktionens val

  1. ÅNGEST OCH ORO

    ”Min ångest får mig att spy”– psykologen ger råd

  2. MENTAL HÄLSA

    ”Min fru vill skiljas men det vill inte jag”

  3. MENTAL HÄLSA

    Affirmationer – därför hjälper de inte om du mår dåligt

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Wellness