Så tacklar du din oro kring att restriktionerna släpper

  • Rebecka Wållgren
  • Suzan Mobarke
Publisert:

Vissa har väntat och längtat efter den här dagen medan andra fasar för den. Psykologen Suzan Mobarke Hall hjälper oss att tackla våra känslor inför att restriktionerna släpps.

– Det kan vara mycket oro just nu och det kan vara så att du behöver gå tillbaka till jobbet fastän du inte vill det, säger Suzan.

Efter 568 dagar släpper restriktionerna och du har ...panik! ”Hur ska jag orka med alla människor, tänk om det är trångt på bussen, de andra kanske inte alls tänker på smittan längre och hur ska jag klara av att vara social igen?

– Det är ett väldigt brett känslospektra nu. En del är jätteglada och har räknat ner dagarna till det här och andra känner oro inför den här nygamla omställningen, säger Suzan Mobarke Hall, psykolog på Mindler.

Psykolog Suzan Mobarke Hall

Om du inte vill gå tillbaka till jobbet

Även om hemarbetet kändes konstigt och orimligt till en början så kan det efter så här lång tid vara det enda som känns rimligt. I en ny undersökning från Sifo på uppdrag av Dell Technologies kunde man se att 55% av de tillfrågade var negativa till arbetsgivare som inte längre kommer att erbjuda distansarbete.

Suzan menar att om det känns väldigt tufft att gå tillbaka så kan vi försöka påminna oss själva om att det gick att acceptera förändringen i början av pandemin trots att det kändes märkligt.

– Det kan vara mycket oro just nu och det kan vara så att du behöver gå tillbaka till jobbet fastän du inte vill det och det kan vara mycket katastroftankar och orostankar kring det. Försök då att påminna dig själv om att vi i början av pandemin tänkte likadant , ”det här kommer aldrig att gå”. Det var mycket sådana tankar och känslor hos många. Sakta men säkert så accepterade vi det och anpassade oss. Troligtvis kommer vi göra exakt likadant nu för det är så vi människor fungerar. Vi är anpassningsbara.

Suzan menar även att det brukar hjälpa att försöka släppa de delarna som vi faktiskt inte kan förändra och fokusera på det vi kan kontrollera.

– Man mår ofta bättre och blir mer harmonisk om man går in för att acceptera det man inte kan kontrollera. Jag brukar låta mina patienter rita upp en cirkel som vi kallar påverkan-cirkel. Inuti cirkeln skriver de ner sakerna som ligger inom deras kontroll. Utanför cirkeln skriver de vad som ligger utanför deras kontroll. Och börjar man sen blicka mot det som ligger utanför cirkeln och tänka väldigt mycket på det så blir cirkeln en påminnelse om att försöka att rikta energin mot vad du faktiskt kan kontrollera. Nej, du kan inte kontrollera att dina kollegor nu umgås jättetätt och struntar i avstånd, men du kan däremot fokusera på dig själv. Om du accepterar allt som är utanför cirkeln då blir det naturligt så att du riktar fokus och energi mot det du kan kontrollera.

Behåll dina nya vanor

Under pandemin har vi skapat en hel del nya vanor. Vanorna som vi gillade, som att kunna ta en lugn morgon, arbeta i stillhet och få mer tid för sig själv menar Suzan att vi borde försöka ta med oss in i återgången.

– Lägg märke till vad du har utvecklat för vanor under pandemin när du jobbat hemma. Vilka behov har du upptäckt hos dig själv? Hur förändrades dina rutiner när du arbetade hemifrån och vilka positiva nya rutiner kan du ta med dig till jobbet? Du kanske märkte att du behöver en långsam start på morgonen. Då kan det vara en bra ide att du läser en bok eller lyssnar till en ljudbok när du åker till jobbet och tar det lite långsamt på det sättet. Håll fast vid de rutiner du tycker om. Du får kanske anpassa dem litegrann men fråga dig vad du tyckte om, vad du kan ta med dig och vad lärde du dig om dig själv?

Om du har en stor oro över smittspridning

För dem som oroar sig mycket över smittspridningen och vad som händer nu när samhället öppnar igen är Suzans råd att stegvis trappa upp de situationer som känns jobbiga för dig.

– Har du en väldigt stor oro över smittspridning kan det vara smart att du gradvis introducerar nya situationer för dig själv. Stegvis öka ditt sociala umgänge. Börja med det som känns lättast och trappa gradvis upp med svårare situationer. Det kanske handlar om att du äter lunch med en kollega på en folktom restaurang första dagen och sen jobbar du dig uppåt till att till slut sitta med hela företaget på en fullpackad restaurang. Vad det än handlar om, gör det stegvis så att tanken och känslorna hänger med.

Visa hänsyn och medkänsla

En annan väldigt viktig aspekt i återgången handlar om att vi ska visa varandra medkänsla och förstå att vi kommer ur det här med olika känslor och erfarenheter.

– Kom ihåg att vi kommer ur den här pandemin med olika erfarenheter. Det är jätteviktig att vi visar varandra förståelse och tar hänsyn till de här skillnaderna. Någon som har förlorat någon kanske har en helt annan inställning än någon som inte har mist någon. Vi kanske kan prata och dela de här upplevelserna med varandra för vi kommer ur det här med olika känslor och olika grad av oro. Försök att öka acceptansen, toleransen och medkänslan.

– Och självklart ska vi respektera andras gränssättningar när det kommer till fysisk kontakt. Alla är inte redo för att kramas eller umgås tätt. Det kan väcka lite irritation att vi inte har en samsyn kring det här än men så är det, folk tycker olika och istället för att gå in och försöka förändra andras syn, försök förstå varför någon reagerar som den gör.

Hur lång tid brukar det ta att acceptera förändringar och ändra sina vanor och sitt beteende?

– Det går snabbare än man tror skulle jag säga. Men det beror på hur man tar sig an det. Det kommer nog att ta längre tid att acceptera och lära sig att navigera i det här nya om man gör väldigt mycket motstånd till det. Men de allra flesta anpassar sig väldigt väl till förändringar. Man kan gå tillbaka i tiden och fråga dig själv när du senast behövt gå igenom en stor förändring och hur snabbt gick för dig då. Då inser man att det går ganska fort även om man inte tror det alla gånger.

Tror du att vi har upptäckt ett större behov av att vara för oss själva under pandemin?

– Ja, jag tror nästan det. Jag tror att den del tänkte att det skulle bli värre än det blev och nu har upptäckt att ”jag gillar ju faktiskt det här, det är ju jätteskönt att inte behöva umgås så mycket och kunna styra över min egen tid lite mer” Jag tror att sådana behov faktiskt har vuxit hos folk. Man har fått stanna upp i och med pandemin och då brukar man upptäcka ganska mycket om sig själv. Jag tror att man har lyssnat mer till sig själv och fått tid att göra det nu när det har varit lite av en paus. En ganska lång paus.

Mindfulnessbaserad självhjälp

Natur & Kultur

Mindfulnessbaserad självhjälp

347,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Redaktionens val

  1. TERAPI

    ACT – nya terapiformen som alla älskar

  2. MENTAL HÄLSA

    Är du introvert? Psykologen guidar

  3. MENTAL HÄLSA

    ”Min adhd fick skulden för familjens problem”

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

Granskad av

  • Suzan Mobarke Suzan Mobarke  legitimerad psykolog på Mindler. Suzan har erfarenhet inom klinisk psykologi och organisationspsykologi.