Fem vanliga situationer som ger dig semesterångest

Publisert:

Du måste njuta och passa på att göra allt det där man borde göra på semestern. Och kvalitetstiden med din partner måste bli så bra.

Men kanske blir det bara värre av all press.

Psykologen Suzan Mobarke Hall hjälper oss att tackla de fem vanligaste tankefällorna och situationerna som ger oss semesterångest.

1. Du känner att ”nu måste jag passa på”

En semester är tänkt att vara återhämtande. Men vi fyller den med altanbyggen, garderobsrensningar, resor, vi hälsar på vänner i sommarstugor och vi gör utflykter till höger och vänster. Den där återhämtningen, den glömmer vi ofta bort.

Så kommer du ur tankefällan

  • Ifrågasätt dina värderingar
    – Ifrågasätta dina föreställningar om vad man måste och vad man borde. Fråga dig själv ”Vems värderingar är det här? Är det mina värderingar? Är det här vad jag vill med mitt liv?” Ibland kanske man inte har stannat upp och frågat sig själv det.
    ”Gillar jag att vara i solen och på havet?” Kanske gillar du det en liten stund eller en dag men inte alla dagar, säger Suzan Mobarke Hall.
Suzan Mobarke Hall är psykolog på Mindler
Suzan Mobarke Hall är psykolog på Mindler
  • Testa nya beteenden
    Gör tvärtemot vad du brukar. Sitt inne och kolla på en film trots att det är strålande solsken ute. Våga testa och fundera över ” Hur var det här för mig, hur kändes det här?” Det kan ge dig en fingervisning om vad du tycker är roligt att göra, hur ofta du vill göra saker och i vilka sammanhang. Ibland kan man behöva testa nytt för att upptäcka det.
  • Varva aktiviteter med återhämtning
    – Skapa en balans mellan aktivitet och återhämtning. Plantera in tid för återhämtning inför och efter aktiva stunder, gärna varje dag. Kom ihåg att återhämtning inte alltid behöver innebära fysisk vila. Istället kan det handla om att ägna dig åt meningsfulla och roliga aktiviteter som ger dig energi, till exempel umgås med vänner, promenera, lyssna på en podcast eller läsa en bok.
  • Halvera din att göra-lista
    – Se över din att göra-lista om du har en sådan och halvera den. Det kan vara en viktig sak om man kämpar med ”nu måste man passa på-inställningen”. Du kanske inte behöver sortera i garderoben, jobba med dig själv eller göra en massa aktiviteter utan tvärtom göra så lite som möjligt.
  • Slå av på takten
    Att slå av på takten kan kännas ovant och obekvämt. Det kan också trigga igång negativa tankar som ”jag är lat” eller ”jag gör ingen nytta”. Men ju mer vi tränar oss i det, desto snabbare märker vi att obehaget går över. Det hjälper oss också att utmana överdrivna föreställningar om att jämt och ständigt behöva prestera eller vara igång.

2. Du umgås intensivt med släkten

Alla kusiner ihopträngda i en sommarstuga i skogen. Nej, du är inte ensam om att tycka att det här kan bli jobbigt. På semestern är det dock väldigt vanligt att schemat är fullt av släktaktiviteter och påhälsningar.

Så klarar du av sommarens umgänge med släkten

  • Måla inte upp scenarier
    Försök att hantera dina förväntningar och din oro inför de här tillfällena. Om du målar upp scenarier och oroar dig mycket i förväg har du redan hög stressnivå när du kommer dit, innan något ens har hänt. Försök istället att hålla dig neutral inför dina negativa tankar och förväntningar.
  • Aktiviteter och meditation
    Planera in roliga aktiviteter innan du ska träffa släkten eller meditera. Gör något som får dig att slappna av och som gör att du kan ta dig igenom de här dagarna. Planera gärna in något avslappnande eller kul även efteråt så att det blir det belönande för dig när du har klarat av det.
  • Avgränsa tiden
    Se över dina måsten och borden, kanske kan du tacka nej till att ses eller avgränsa tiden ni ses. Ni kanske inte behöver ha långa övernattningar. Det kanske räcker med en natt. Testa att göra lite annorlunda och se vad det leder till. Man kan bli förvånad över hur väl det tas emot. 
  • Umgås i grupp
    – Om du stör dig på särskilda personer eller släktingar kan det vara klokt att umgås i grupp och spendera mest tid med de som du inte stör dig på.
  • Ta en promenad själv
    – Varva med egentid, kanske kan du ta en promenad. Det kan räcka med korta stunder, bara du får lite andrum.

3. Du bråkar mycket med din partner

Slutade kvalitetstiden med älsklingen med att ni tjafsar om det mesta. Ni är inte ensamma. Relationen kan verkligen testas av semestern och uppbrotten på höstkanten är många.

Så vårdar du relationen under semestern

  • Inte naturligt
    – Det kanske inte är naturligt att tillbringa 24 timmar om dygnet med en partner. Det kan påverka oss på ett negativt sätt. Det är helt naturligt att det kan uppstå tristess och bråk. Det måste man ha med sig. Ha en viss acceptans inför att det är så här för många. Och troligtvis skulle vi känna på samma sätt om vi tillbringade så mycket tid med en vän, ett syskon eller en annan partner. Det kan vara bra att tänka på.
  • Viktiga frågor att ställa
  • – Hantera dina förväntningar på relationen inför semestern och ställ er frågorna ”Vad är det för planer vi har? Hur ska vi fördela våra ansvarsområden?”
  • Kom ner i varv innan
    – Försök även här att gå in i semestern med ett lugn. Starta inte semestern på bristningsgränsen utan försök komma ner i varv inför en intensiv period med din partner. Och varva gärna med egentid.
  • Prata ihop er
    – Innan semestern börjar är det bra att prata ihop sig. ”Det här är det vi oftast brukar bråka om på semestern, hur tänker vi kring det?” Försök skapa någon slags plan tillsammans för hur ni ska göra om ni hamnar i en massa konflikter. Kanske handlar det om att ta en kort timeout och ses efter en stund och prata om det då.

4. Du känner dig pressad att må bra

På semestern mår vi som allra bäst och njuter av vår tillvaro. Eller så kanske man inte mår särskilt bra alls men känner en enorm press på att försöka göra det

– Det här är väldigt vanligt och det verkar förstärkas på sommaren. Man känner ”Varför mår jag inte bra, på semestern ska man ju må bra. Vad ska man klaga på nu när det är sommar och sol?” Men psykiska ohälsa tar inte semester i själva verket kan det bli värre för vissa när det finns mer tid över till att oroa sig och grubbla.

Tänk så här

– Var snäll mot dig själv, annars adderar du till det dåliga måendet du har. Psykisk ohälsa syns inte utåt men var medveten om att det är många som kämpar med det här även om det kanske inte alltid syns. På sommaren är vi ofta lediga en längre period och har mer tid till oss själva. Semestern kan därför vara en bra tidpunkt att vända dig till en professionell samtalskontakt som kan hjälpa dig att må bättre.

5. Du jämför din semester med andras instagrambilder

På semestern ska allt vara idylliskt, mysigt och alldeles underbart. Men det är det sällan. Skrollar du lite på Instagram däremot får du upp mängder av bilder på andras perfekta semestrar och perfekta liv. En stuga på Gotland, ett par ben i en solstol, en selfie framför lutande tornet i Pisa. Så vi gör något väldigt naturligt, vi jämför oss.

Så slutar du jämföra dig

  • Det är okej att känna så här
    Jämförandet med andra har blivit så tydligt sedan sociala medier kom. Vi kan visa upp våra liv på ett helt nytt sätt där och även se på andra. Det är okej och naturligt att snegla på och jämföra sig med andra. Att till och med känna sig avundsjuk kan också vara helt naturligt. Det är viktigt att börja med att konstatera det för sig själv och inte kämpa emot eller känna sig dum över att man känner på det här viset.
  • Inte hela bilden
    – Det som syns på Instagram är en ögonblicksbild av det som pågår. Man ser en detalj och antar att man vet allt om hela bilden. Men så är det förstås inte. Det kan vara bra att tänka tillbaka på bilder du själv har lagt upp och fundera över hur det egentligen var då. En bild kan se helt fantastiskt ut men ofta samsas det ljusa med det mörka.
  • Vill jag ha den här personen liv?
    – Ställ dig frågan ”Vill jag ha den här personens liv rakt av?” Du får samma fantastiska resa men då skulle det ske med den personens partner, den personens problem och så vidare. Man kan bli förvånad över att man ofta skulle backa här. Det är en ganska bra fråga att ställa sig för att tvingas fundera. Annars blir det lätt tunnelseende.
  • En paus
    – Blir jämförelserna intensiva kan det vara bra att ta en paus från sociala medier.
  • Inspireras
    – Man kan försöka se möjligheter istället för att jämföra sig. Om någon har hittat ett mysigt hus kanske du kan fråga ”Hur hittade ni det? Hur kom ni på att åka dit?” Inspireras på olika sätt och gör det bästa med de resurser du har. 
  • Träna dig i tacksamhet
    – Börja lägga märke till vad det är i ditt eget liv som du uppskattar. Det hjälper oss att vara i nuet och tränar också vår hjärna i att uppmärksamma de goda tingen.

6. Du känner dig ensam

Det kan bli väldigt mycket tydligare att man känner sig ensam när det är dags för semester. Folk träffas och umgås och visar det utåt. Man går heller inte till jobbet utan har väldigt mycket tid för sig själv.

Så hanterar du känslan av ensamhet

  • Många känner så
    – Det som är viktigt att komma ihåg är att i Sverige är det ganska många som känner sig ensamma. Man är inte ensam om att vara ensam. Försök att ha självmedkänsla istället för att känna skam.
  • Sätt guldkant på tillvaron
    Ibland känner man att det inte är någon idé att göra sådant som man bara brukar göra tillsammans med andra, som att laga en riktigt god middag eller ta en weekendresa. Men försök göra sådant ändå. Sätt guldkant på tillvaron trots att du är ensam. Man kan bli förvånad över hur trevligt man kan ha med sig själv och kanske lär man känna någon på vägen.
  • Bryt ensamheten
    Vill man träffa andra människor kan man försöka bryta ensamheten på olika sätt. Testa nya beteenden, på sommaren kanske du kan gå på utomhusgympa, läsa en kurs eller engagera dig i välgörenhet. Se över ditt kontaktnät, kanske har du någon gammal kontakt som du skulle kunna höra av dig till? Man kan även bryta den sociala isoleringen genom att försöka höra till ett sammanhang. Bli stammis på ett fik i närheten. Kanske kan du småprata lite med personerna som jobbar där.
    Många gånger kan man behöva hjälp på traven med detta. En professionell samtalskontakt kan hjälpa dig att komma på olika sätt att bryta ensamheten och stötta dig längs med vägen.

Annons

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

Granskad av

  • Suzan Mobarke Suzan Mobarke  legitimerad psykolog på Mindler. Suzan har erfarenhet inom klinisk psykologi och organisationspsykologi.