Psykologen: Så tar du dig igenom kvartslivskrisen

Publisert:

Oroar du dig över att hitta rätt väg i livet?

Var lugn, du är inte ensam.

Experten benar ut 25-årskrisen och ger dig 7 knep för att ta dig igenom den.

Du har säkert hört talas om medelålderskrisen. Men en liknande kris, som får dig att ifrågasätta precis allt, kan dyka upp mycket tidigare i livet.

Kanske är du 18 år och oroar dig för vad som ska hända efter studenten, 23 år och ångrar ditt val halvvägs in i universitetsutbildningen eller 27 år, lever ensam och översvämmas av bilder på bröllop och bebisar. I ditt huvud snurrar tankar som ”har jag fattat rätt beslut?”, ”kommer jag dö ensam?” eller ”är det här allt det blev?”.

Vi alla har varit där.

25-årskrisen, även kallad kvartslivskris, drabbar unga vuxna och handlar snarare om var du befinner dig i livet än hur gammal du är. Därför kan du få den oavsett om du är 19 eller 30 år, förklarar Suzan Mobarke Hall, som är legitimerad psykolog på Mindler.

– Krisen sker ofta i en tid när man funderar över en riktning framåt, och det kan ju inträffa närsomhelst mellan sena tonåren och lite över 30. Man tänker att alla andra har en utstakad plan och att man själv är ensam om att inte ha det. Men det är oftast inte sant.

Vad är en 25-årskris?

En 25-årskris innebär att man känner sig låst i sin livssituation. Suzan Mobarke Hall liknar det med känslan av att ha fastnat i en återvändsgränd.

– Det kan handla om vad som helst, men min upplevelse är att det ofta rör sig om val av utbildning eller yrkesinriktning. Ibland även val av vänner eller partner, eller en oro över att inte ha hittat kärleken. Man känner sig missnöjd eller så upplever man att alla andra i ens närhet verkar så säkra på sina val, medan man själv är osäker.

Just osäkerhet och att jämföra sig med andra är något som krisen präglas starkt av. Man frågar sig själv ”vem är jag och vad vill jag”, utan att hitta svaren, förklarar Suzan Mobarke Hall.

Det är också vanligt att man jämför hur man tänkte att livet skulle bli med hur det faktiskt blev.

– Om man som 12-åring föreställde sig att man skulle vara gift, ha barn, hus och en stadig karriär vid 25. Men så är man 25 år och kanske inte ens är färdigutbildad. Då kan det uppstå en krock som skapar stress och förvirring över att det inte blev som man tänkt sig. Jag tror att många kan känna igen sig i det.

Precis som medelålderskrisen handlar 25-årskrisen om stress, men snarare om stressen över att skapa sig ett liv.

– En kris lite senare i livet kretsar mycket kring att tiden rinner ifrån en och att man oroar sig för att inte hinna med allt man vill göra. Men här handlar det om att man har bråttom att hitta en riktning som känns rätt.

Så kan en 25-årskris se ut

Hur var och en reagerar på kriser kan se olika ut. Men gemensamt för 25-årskrisen är att man ofta upplever förvirring, besvikelse och osäkerhet. Även tankar om otillräcklighet är vanliga, förklarar Suzan Mobarke Hall.

– Man kan känna att ens liv inte är bra nog och ifrågasätta varför man själv inte kan hitta en partner eller klura ut vad man vill jobba med. Det kan göra att man känner sig otillräcklig.

De vanligaste känslorna som den här typen av kris medför är ångest, nedstämdhet och uppgivenhet. Den kan också leda till starka känslor av skam.

– Man kanske tänker ”jag borde vara vuxen nu” eller ”jag borde vara mogen nog att veta”. Och då kan det kännas pinsamt att man inte vet. Eller så finns det tydliga förväntningar på vad man borde göra i livet, som gör att man inte vågar lyfta frågan med människor i ens närhet. Därför kan man känna sig väldigt ensam i den här krisen.

Wellness psykolog Suzan Mobarke Hall reder ut ”quarterlife crisis”.
Wellness psykolog Suzan Mobarke Hall reder ut ”quarterlife crisis”.

Varför känner man så?

Suzan Mobarke Hall tror att 25-årskrisen kan uppstå av flera olika orsaker. Dels kan den triggas av yttre omständigheter, dels på grund av alla våra valmöjligheter som finns i dag.

– Om man tittar på tidigare generationer så har de haft en lite mer utstakad väg att gå. Då kanske det fanns tydligare förväntningar på hur man skulle leva sitt liv. Man skaffade sig en utbildning, valde yrke, gifte sig, skaffade barn och gick i pension. Men i dag vet vi att de flesta av oss kan avvika från den här traditionen. Vi har så många valmöjligheter att det kan göra oss osäkra.

De yttre omständigheterna kan handla om allt från pandemin och klimatångest, till att vi går in i mer osäkra ekonomiska tider.

– Det kan förvärra den här förvirringen när man är i kris, eftersom allt det här kan omkullkasta ens planer och skapa en ovisshet. Det kan också påverka ens värderingar om hur man vill leva sitt liv. Om man känner sig orolig för ekonomin kan det göra att man inte vågar drömma stort.

Att 25-årskrisen präglas av ekonomisk oro är inte unikt för Sverige. Psykologen Satya Doyle Byock berättar för Health att ungdomar i USA oroar sig över att inte ha råd med collegeutbildningar. Detta kan jämföras med svenska ungdomars rädsla för att inte ha råd med en bostad.

– Jag läste en artikel om att unga kvinnor oroar sig mest över bostadsmarknaden. Att inte ha råd med en collegeutbildning är en fruktansvärd stress, men att flytta runt är också en stressande upplevelse. Jag tror att det kan vara väldigt frustrerande att inte hitta den där fasta punkten i livet som man är ute efter. Men även studielånet kan vara en källa till stress för svenska studenter, säger Suzan Mobarke Hall.

Signifikant för krisen är också att man jämför sitt eget liv med människorna i ens närhet, vilket har blivit allt svårare att komma ifrån på grund av sociala medier.

– Jämförelser kan vara så snäva att man inte förstår att man själv har något som någon annan säkert avundas. Vi är jätteduktiga på att jämföra oss eftersom vi är sociala varelser. Därför kan sociala medier vidmakthålla känslan av misslyckande.

Så tar du dig igenom 25- årskrisen – psykologens 7 tips

1. Försök att se din kris som en slags vägvisare

– Det handlar om att försöka se krisen som den perfekta tiden att omvärdera ditt liv. Att den faktiskt kan ge dig en chans att göra nya val som känns bättre för dig än de val som du tidigare gjort. Det kan vara bra att, i den mån det går, spinna krisen till något positivt.

2. Nyansera ditt sätt att tänka

– Du kanske är missnöjd med en eller flera saker i ditt liv, men det betyder inte att du är missnöjd med precis allt. I en kris kan det vara lätt att förstora negativa detaljer och filtrera bort allt det positiva. Du kanske vantrivs på jobbet, men samtidigt har väldigt goda relationer till människorna i din närhet. För att inte fastna i tron om att allt i ditt liv är dåligt kan det vara bra att ifrågasätta och utmana ditt sätt att tänka.

Ställ dig själv frågan: Vad är det i mitt liv som inte känns bra och vad är det som känns bra?

3. Kartlägg dina värderingar och skapa en handlingsplan

– Ofta längtar man efter en förändring utan att riktigt veta hur den ska se ut. För att skapa nya riktningar i livet kan du dela upp det i olika tårtbitar, som till exempel kärlek, vänskap, hälsa och jobb eller utbildning. Se över vad som behöver förändras och försök skapa konkreta handlingar utifrån det just du värderar. Det behöver inte vara livsomvälvande, utan snarare små förändringar som förbättrar just den tårtbiten. Eftersom dina värderingar förändras genom livet kan det vara bra att göra om och om igen.

Ställ dig dig själv frågan: Vad är viktigt för mig när det kommer till just det här området i livet?

Exempel: Om du inte trivs på ditt jobb kanske du funderar på att säga upp dig. Men innan du gör det kan du fundera över vad som är viktigt för dig. Kanske vill du ha mer ansvar och spänning på jobbet? Konkreta handlingar kan då vara att be din chef om att få mer ansvar, komma med idéer eller ta initiativ till nya uppgifter.

4. Inspiration istället för jämförelse

– Det kan låta klyschigt, men istället för att jämföra dig kan du försöka se andra som en inspiration. Hur du reagerar på någon annans liv kan vara en vägvisare och här handlar det om att tänka brett. Ett till synes perfekt liv behöver inte vara så perfekt, och kan också kräva uppoffringar som inte passar just dig. Därför är det viktigt att ha realistiska förväntningar. Du kanske inte kan skapa exakt det liv som du sneglar mot, men det kan vara en inspiration för vad du vill göra utifrån dina egna förutsättningar.

Ställ dig själv frågan: Varför vill jag ha det här och varför lockar det mig så mycket?

Exempel: Du kanske ser en bild på ett brudpar och känner avundsjuka. Fundera över om det är själva giftermålet som lockar dig eller tryggheten bakom, och vad du kan göra för att förändra det? Kanske handlar det om att hitta en partner eller att känna dig trygg som singel.

5. Du får ändra riktning – igen

– Jag vill verkligen understryka att man kan göra en förändring och sedan ändra sig igen. Här kan det vara viktigt att läsa om eller prata med andra människor som till exempel bytt karriär eller gett upp livet i stan för ett litet hus på landet. Det är okej att hoppa av en utbildning eller att välja en mindre traditionell väg. Försök att pinpointa just det som du själv mår bra av och våga följ det.

6. Våga göra större förändringar inom de områden där det krävs

– Om du är missnöjd och det inte går över kanske det krävs att du byter jobb, hoppar av en utbildning eller flyttar till en annan stad. Ibland är livsomvälvande förändringar nödvändiga, även om de känns skrämmande och kantas av ovisshet. Men du får väga det mot de tänkbara fördelarna. Kanske hittar du rätt i livet genom att bryta upp och göra någonting helt nytt. Kom ihåg att du inte alltid behöver förändra allt i ditt liv för att det ska kännas bättre.

Ställ dig själv frågan: Vad är det som inte fungerar och vad behöver jag förändra?

7. Se det hela som en process och ha tålamod

– Det är helt naturligt att vilja må bra direkt när vi mår dåligt. Men försök se din jakt på en riktning som en livslång process. Vi själva och omvärlden är i ständig förändring, och allt går inte att påverka. Var tålmodig, jobba med acceptans och kom ihåg att du inte ”ligger efter” bara för att du inte vet vad du vill göra. Livet är inte alltid så linjärt och du behöver inte göra saker i samma ordning som alla andra.

Annons

Köp en yogamatta

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Saga AgingerSaga Aginger är reporter på Wellness och har tidigare jobbat på Aftonbladets redaktion för sociala medier. Saga har en kandidatexamen i media- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Hon har även studerat kreativt skrivande vid Jakobsbergs folkhögskola.