Deppig efter jul och nyår? Så hanterar du Post holiday blues

Psykologens råd för att komma ur vanliga nedstämdheten

Publisert:

Känner du dig nedstämd efter jul och nyår? Det kallas Post holiday blues och är vanligare än du tror.

– Man kan känna sig ledsen, irriterad, omotiverad, orolig och kanske till och med stressad. Många känner också tomhet och ofta ägnar man sig åt ältande, förklarar psykologen Suzan Mobarke Hall.

Hela december gick åt till att förbereda sig inför julafton och nyårsafton. Och plötsligt är det över. Granen (eller det som är kvar av den) ligger ute på balkongen, lussebullarna är slut och den sista julskinkan blev pytt i panna för längesedan.

Då kommer den smygande. Nedstämdheten.

Det här är Post holiday blues

Det kallas för Post holiday blues och den goda nyheten är att det oftast handlar en mycket kortvarig nedstämdhet. Och du är dessutom långt ifrån ensam om att känna så här.

– Post holiday blues är en kortvarig nedstämdhet och ångest som kan uppstå efter stora högtider eller ledigheter. Man kan känna sig ledsen, irriterad omotiverad, orolig och kanske till och med stressad. Många känner också tomhet och ofta ägnar man sig åt ältande, säger psykologen Suzan Mobarke Hall.

Därför får man det

Efter just jul och nyår handlar det ofta om att man haft höga förväntningar på ledigheten och att man ägnat såg åt stora förberedelser – när det är över uppstår den här tomheten.

Suzan Mobarke Hall är psykolog hos Mindler
Suzan Mobarke Hall är psykolog hos Mindler

– Det kanske också handlat om att känslorna har svalnat lite efter att ha gått på högvarv ett tag och det är den här omställningen som gör att det blir jobbigt att gå tillbaka till jobb och studier och ta tag i alla måsten och borden som kickar igång.

Många dricker också mer alkohol under jul och nyår och eftersom det finns ett samband mellan alkohol och negativa psykologiska effekter så kan detta också vara en del av förklaringen till att den här känslan kommer efterhand. Även sårbarhetsbaksmälla kan bidra till nedstämdheten.

– Det kan också vara så att bluesen kan komma av att man har umgåtts intensivt med andra människor och pratat mycket om sig själv.

Även ensamhet kan vara en bidragande faktor.

– Man kan ha känt sig isolerad under ledigheten. Eller så umgicks du mycket med människor under ledigheten men känner dig ensam nu när den är över.

Så hanterar du nedstämdheten

1. Rutiner ger välmående

Det kan låta märkligt så här efter en ledighet där många upplevt mycket nytt och man har sluppit alla måsten och borden. Men rutiner är faktiskt bra för välmåendet och när det känns trist att återgå till vardagen är det värt att tänka på.

Rutiner skapar ett slags fotfäste för många av oss och det ger välmående. Gå tillbaka till att göra det du gjorde tidigare och försök att se det fina med rutiner.

2. Planera in positiva aktiviteter

Laga din favoritmåltid, ta ett bad, gå en promenad, ring en kompis, var kreativ, måla. Den här typen av välmåendeaktiviteter gör mer än man kanske tror.

– Försök att aktivt planera in positiva och meningsfulla aktiviteter och se till att genomföra dem. Det behöver verkligen inte vara storslagna grejer, man kommer långt med enkla medel. Det kan vara sådant som att gå en promenad, träffa kompisar eller baka en kaka. Man kan bli ganska förvånad över hur långt det kan ta en. Det ändar humöret för stunden och det kan ge ringar på vattnet. Man får mer energi och orkar göra mer av den här typen av aktiviteter.

3. Prata med andra om hur du mår

Det kan kännas lite läskigt i början. Men vågar du prata med andra om det här får du troligtvis flera positiva effekter.

– Våga lyfta det här i ett fikarum eller med vänner. Om de känner på samma sätt, fråga vad de kommer längta efter till nästa ledighet, eller vad de saknar. Det kan skapa en känsla av gemenskap. Att ni sitter i samma båt. Man inser också att man inte är ensam för det är väldigt många som kan känna så här.

4. Ifrågasätt tankefällor

När vi känner oss nedstämda tenderar vi att tänka mer negativt och älta mer än vi vanligtvis gör. För vissa kan det hjälpa att läsa på om tankefällor och ifrågasätta sitt tänkande.

– En vanlig fälla kan vara att övergeneralisera. Just nu kanske allt känns dåligt och då tänker man att det kommer att kännas dåligt hela januari och hela året ut. Då kan det handla om att hitta bevis för och emot de här övertygelserna. Hitta en gråskala, ifrågasätt det på olika sätt och vis.

5. Bryt ältandet

För vissa är det svårt att ifrågasätta sig själv och tänka sig till bättre tankar. Då kan man testa att bryta ältandet med en aktivitet.

– När vi känner oss nedstämda blir alla negativa omständigheter och detaljer väldigt tydliga för oss medan mycket av det som är positivt i livet suddas ut. Då är det väldigt lätt att börja älta kring det som är negativt. Försök att bryta det. Där kan det verkligen vara bra att ta till en aktivitet. Gör något som vanligtvis får dig att må bra och se vad det ger.

6. Se nedstämdheten som ett tillfälle

När du är nedstämd kan det faktiskt vara ett gyllene tillfälle att inse vad du kan göra för att förebygga det i framtiden.

– Din Post holiday blues kan guida dig framåt. Fråga dig själv ”Vad är viktigt för mig? Vad är det som får mig att dippa så här?” Ledigheten gav dig kanske mer tid till att träffa vänner och spendera tid med barnen och familjen. Kanske handlar det om att skapa utrymme för sådant även i vardagen.

Då behöver du söka hjälp

Det är fullt normalt att känna sig nedstämd enstaka dagar eller en kortade period, det hör livet till. Men om det här håller i sig behöver du söka hjälp.

– Gemensamt för dem som söker hjälp är att de känner minskad lust och minskad glädje under en längre tid. Då är det viktigt att söka hjälp. Ibland kan Post holiday blues, i stället för en kortvarig nedstämdhet, handla om en årstidsbunden depression och då är det viktigt att få rätt hjälp.

– Du kan förstås även söka hjälp för Post holiday blues. Du kanske inte vill hamna i det här mönstret år efter år. Även om det går över kan du ju få hjälp och verktyg för hur du snabbare kan må bättre.

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.