Skjuter du upp saker? Så kan det påverka din hälsa

Publisert:

Tänker du ofta ”jag fixar det i morgon i stället”.

Det är fullt mänskligt och vanligt men dessvärre inte särskilt bra för hälsan, enligt en ny svensk studie.

Jag gör det i morgon i stället. De flesta av oss tänker så då och då. Och nej, det är inte så bra, det vet vi. Men desto svårare att låta bli.

Tidigare forskning har visat att prokrastinering som det också kallas, alltså att skjuta upp saker, är dåligt för vår hälsa. Men mår vi dåligt för att vi gör det eller gör vi det för att vi mår dåligt?

För att undersöka detta lät svenska forskare 3 525 studenter från åtta olika universitet svara på enkäter om sin hälsa och om de brukade skjuta upp uppgifter.

Kopplingar till depression

När forskarna efter nio månader följde upp enkäterna såg de en koppling, om än svag, mellan att skjuta upp uppgifter och depression, ångest, stress samt sömnproblem. De kunde även se koppling till högre grad av ensamhet, lägre grad av fysisk aktivitet, sämre sömnkvalitet och ekonomiska svårigheter. Studien har publicerats i Jama Network Open.

Men de kan inte se om det finns ett orsakssamband mellan prokrastinering och de negativa hälsoeffekterna utan det behövs mer forskning.

Det finns olika teorier om varför det här beteendet påverkar vår hälsa negativt. Att vi blir stressade när saker inte blir gjorda i den takt vi tänkt oss är en av dem. En annan teori är att de som tenderar att skjuta upp saker även skjuter upp sådant som är viktigt för hälsan som vårdbesök vilket förstås kan få stora konsekvenser.

– Det finns självklart tillfällen då man måste prioritera för att det händer något viktigare eller oväntat. Men prokrastinering handlar om ett icke-rationellt sätt att vänta med att göra saker, säger Fred Johansson som är psykolog och doktorand vid Sophiahemmets högskola till TT.

Så tar du tag i uppgifter

Men det finns knep för att bli bättre på att ta tag i saker.

– Om du har ett långsiktigt mål kan du bryta ner det i mindre delmål, då kan det bli lättare att fullfölja. Ett annat knep är att stänga av mobilen eller ta bort notiser från mejlen om det är sådant som distraherar dig under en uppgift. Man kan också träna på att stå ut med det motstånd som kommer när man börjar med en uppgift, säger Fred Johansson.

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.