Mental hälsa

Läsarfråga: ”Jag vågar inte träffa nya människor”

  • Wellness
Publisert:
Foto: iStockphoto

Hon har precis flyttat till storstaden, börjat nytt jobb och är redo för att vuxenlivet ska börja på allvar. Men hon vågar inte träffa och lära känna nya människor. Mindlers psykolog Suzan Mobarke ger råd.

Fråga:

Hej,

Jag är 28 år och har precis flyttat till en storstad från en mindre stad och börjat mitt första jobb efter utbildningen. Jag hade stora förväntningar på flytten. Jag har många nära vänner från barndomen i min hemstad, men jag har svårt att träffa och lära känna nya människor.

Jag har aldrig varit i en relation och hoppades att flytten skulle innebära nya möten och många nya upplevelser. Hittills har jag inte vågat prova. Varje gång jag är påväg för att hitta på något fegar jag ur. Pressen blir för stor, jag känner mig nervös och rädd att jag inte passar in eller duger. Det slutar alltid med att jag bokar av i sista sekund. Efteråt känner jag mig värdelös. Nu går jag hellre hem och är ensam än att utsätta mig för de obehagliga känslorna. Hur ska jag göra för att komma vidare? Det är inte så här jag vill att mitt nya storstadsliv ska vara.

/Lise

Wellness shop

Suzan svarar:

Hej Lise,

Jag förstår det som att dina förväntningar inför flytten var höga och att du nu känner dig besviken över att de inte har infriats än så länge. Först och främst tycker jag att du ska vara stolt över det stora steg du har tagit i och med flytten. Ett nytt jobb och en flytt till en ny stad är stora livshändelser och det är helt normalt att då känna viss stress och anspänning under en period.

Många människor kan känna osäkerhet eller nervositet över att stå i fokus för andras uppmärksamhet. Det tycks vara det som ställer till det för dig i nuläget och leder till att du undviker att umgås med nya bekantskaper. Jag ska ge dig några olika tips som kan hjälpa.

Försök att inte ta dina negativa tankar om dig själv för sanningar eller fakta. Testa istället att ifrågasätta dina föreställningar om att du inte duger eller passar in genom att formulera alternativa sätt att tänka. Fråga dig själv vilka faktiska bevis du har för att dina tankar stämmer och försök hitta motbevis för att dina tankar inte stämmer. Finns det något som talar för att tanken inte är helt sann? Finns det andra sätt att se på situationen? Hur skulle t.ex. en annan person se på situationen? Vad skulle du säga till en vän eller familjemedlem som var i samma situation? Antagligen inte att han eller hon är värdelös och inte duger eller passar in.

Det kan också vara en god idé att träna dig i självmedkänsla genom att använda en mjukare ton och bli lite vänligare mot dig själv. Testa att byta ut självkritiska tankar mot mer förstående och medkännande ord. Istället för att tänka att du är värdelös kan du försöka stötta dig själv vid motgångar (“jag försöker så gott jag kan och ber om hjälp för komma vidare”).

Foto: Mindler

Psykologen Suzan Mobarke svarar på Wellness läsarnas frågor.

Testa att på ett gradvis sätt närma dig sociala situationer som du är rädd för. Lista olika sociala situationer som du känner ångest och obehag inför och skatta ångestnivån mellan 0–100, där 100 är maximal ångest. Börja med att utsätta dig för situationer som du skattar till 20–30 och arbeta dig uppåt. Kanske är det t.ex. mindre obehagligt att fika med en bekant än att gå på en middag med flera personer?

Öva upprepade gånger, undvik att ta till flykt och stanna kvar i situationen till dess att obehagskänslan minskat kraftigt. Då kommer du att märka att ångest inte kan öka i all oändlighet, utan att den efterhand sjunker och klingar av. Du kommer troligtvis också upptäcka att många av dina negativa föreställningar och förutsägelser inte är sanna eller åtminstone överdrivna.

I sociala situationer är det lätt att börja fokusera på sig själv. Om du märker att du blir upptagen av hur du uppfattas eller hur jobbig situationen känns, så försök att skifta fokus från dig själv och utåt mot din omgivning. Lägg märke till hur platsen ni befinner er på ser ut, vad personerna runt omkring dig har på sig, vad de säger och gör. Många upplever att obehaget dämpas om de bryter sin självfokusering. Försök också att sänka de sociala kraven på dig själv. Se det som att ni är två eller fler i sammanhanget som delar på ansvaret över att skapa god stämning.

Om du fortsätter att undvika de sociala sammanhang du är rädd för, uthärdar dem med stark ångest och märker att det här har en negativ påverkan på ditt sätt att fungera i vardagen så föreslår jag att du ska vända dig till en legitimerad psykolog för hjälp. Då kan du få handfasta råd för hur du ska komma vidare och stöttning när du börjar utforska din nya stad och vad den har att erbjuda i form av sociala kontakter.

Stort lycka till!

Har du en fråga till psykologen?

Mejla dina frågor och funderingar gällande din egen eller en närståendes psykiska hälsa till wellness@wellness.se

Döp mejlet till ”Fråga psykologen”. Frågorna kommer att publiceras anonymt med figurerat namn eller bara med förnamn.

Wellness shop

Läs mer

  1. MENTAL HÄLSA

    Fråga Wellness psykolog – om allt

  2. ÅNGEST OCH ORO

    Så slutar du älta – psykologens bästa tips

  3. ÅNGEST OCH ORO

    Social ångest och panikångest – symtom och behandling

Text
  • Wellness