”Jag mår ständigt illa – kan det bero på ångest?”

  • Suzan Mobarke
Publisert:

Kan ångest vara orsaken till symtom som flimmer framför ögonen, ständigt illamående och tryck över huvudet?

Psykolog Suzan Mobarke Hall från Mindler ger råd och svarar på läsarnas frågor om psykisk hälsa.

FRÅGA PSYKOLOGEN – SÅ GÖR DU
Mejla dina frågor och funderingar gällande din egen eller en närståendes psykiska hälsa till wellness@wellness.se

Döp mejlet till ”Fråga psykologen”. Frågorna kommer att publiceras anonymt med figurerat namn eller bara med förnamn.

Läsarfråga

Hej!
Jag har under ett års tid nu varit illamående och haft en känsla av att jag behöver spy. Jag vet ibland inte om jag ska springa till wc för att torrhulka eller hålla det inne, för jag börjar oftast inte spy det händer bara någon gång.

Jag är mest rädd för att göra saker nu, jag vill inte spy på fel ställe som till exempel bland mycket folk.

Jag har gjort alla möjliga undersökningar som gastroskopi, jag har prövat att äta glutenfritt och så vidare men inget hjälper.

Jag har även i flera års tid haft en konstig tryck-känsla i huvudet. Som att huvudet sväller eller något trycker sig ut på något vis fast det inte händer något i verkligheten. Jag har varit på magnetröntgen för detta och det fanns inget fel.

Läkarna skyller på att jag har ångest men jag tycker själv att jag bara har ångest på grund av mina konstiga symtom. Så länge jag bara hade tryck-känslan i huvudet kunde jag ännu göra saker men nu när jag mår illa är jag sjukskriven och träffar knappt kompisar eller något. Ligger mest i sängen. Jag skulle vilja träna men börjar oftast torrhulka/schögas då så jag har gett upp tanken på att ens gå på promenad. På grund av allt detta har man också blivit deppig…

Har du hört om tryck-känslan i huvudet tidigare och har du tips för att slippa må illa VARJE DAG?

Glömde nämna att ögonen kommer ofta prickar/flimmer fram dagligen också men inget fel har hittats där heller..

Har gått i olika terapier i öppna vården och tycker inte att någon har förstått mig.

Jag går nu i privat terapi vilket är dyrt men hoppas på hjälp på något vis…. jag är ändå bara 19 år men har inget liv så livslusten är inte på topp..

Psykolog Suzan Mobarke Hall svarar

Hej,

Det låter som att du haft det kämpigt under det senaste året. Du har tampats med illamående och tryck över huvudet, och lagt ned både tid och energi på att genomgå undersökningar. Inte så konstigt om du känner dig orkeslös och nedstämd. Jag förstår också att det kan verka lite märkligt att symtomen bäst tycks förklaras av ångest. Men kopplingen mellan ångest, illamående och tryck över huvudet är inte så ologisk eller ovanlig som den först kan verka.

Obehagliga men ofarliga reaktioner

Ångest är en kraftfull och helt naturlig reaktion som sätter igång när vi vi blir rädda. Ångest förbereder oss på att agera när vi tolkar en situation som farlig eller hotfull. Det sker genom att kamp- eller flyktresponsen drar igång i kroppen, som gör oss redo att antingen kämpa emot eller fly ifrån hotet. Kamp- eller flyktresponsen har därför varit avgörande för människans överlevnad och är så än idag. Responsen leder till att vi upplever en eller flera kroppsliga reaktioner, till exempel ökad puls, bultande hjärta, svettningar, yrsel, kvävningskänsla, svimfärdighet, illamående eller obehag i magen. Reaktionerna är obehagliga men ofarliga. 

För din del kan det vara så att ångesten tar sig uttryck som en känsla av att behöva spy, tryck över huvudet och prickar i synfältet. Vi tittare närmare på hur det kan förklaras av kamp- och flyktresponsen. Illamående kan uppstå av att matsmältningsorganens aktivitet förändras när responsen sätter igång. Hormoner och signalsubstanser som frigörs vid stress och ångest kan också bidra till att vi mår illa. Sedan kan ångest också leda till spänningar i kroppen som vi tolkar som att vi är på väg att kräkas. 

Även tryck över huvudet kan uppstå på grund av kroppsliga spänningar.
Prickar i synfältet kan förklaras av att pupillerna vidgas när kamp- eller flyktresponsen sätter igång. Det gör de för att släppa in mer ljus, och det kan tillfälligt påverka vår syn genom att den blir suddig och oskarp eller att vi ser prickar i synfältet. 

Det du beskriver som konstiga symtom kan med andra ord vara helt ofarliga ångestreaktioner. Sedan är det också vanligt att få ångest av själva ångesten. Detta kan till exempel komma sig av att vi felaktigt tolkar ångestreaktionerna som att det är något fysiskt fel på oss eller för att vi blir rädda att reaktionerna aldrig kommer gå över. Detta kan göra att vi blir vaksamma på minsta fysiska känning i kroppen och blir överdrivet upptagna av vår egen ångest.

Då kan ångest och nedstämdhet öka

Du skriver att du har slutat träna och promenera, och att du knappt träffar kompisar. Det är lätt hänt att det blir så när vi stöter på motgångar i livet, till exempel för att vi är rädda att aktiviteterna ska trigga igång symtom eller trötta ut oss. På kort sikt minskar obehaget. Men att undvika och fly situationer kan göra att både ångest och nedstämdhet ökar. Om vi undviker eller helt slutar ägna oss åt sådant som vi tycker är viktigt och roligt blir livet ofta mindre givande och lustfyllt. Undvikandet kan också leda till att vi blir mer övertygade om att våra negativa förväntningar stämmer, och göra att vår vardag blir allt mer begränsad. Vi får inte möjlighet att upptäcka att det går att stå ut med ångestreaktionerna och att ångesten kan minska.

Mitt råd är därför att försöka ägna dig åt meningsfulla och lustfyllda aktiviteter genom att dela upp dem i små portioner som du gradvis ökar. Du skulle till exempel kunna börja med att återuppta kontakten med vänner via sms och telefonsamtal, därefter träffa en vän i taget under en kortare stund och i nästa steg träffa flera vänner åt gången och under en längre stund. Att stegvis aktivera dig mer kan också fungera som ett sätt att testa dina föreställningar om vad du tror kommer hända. Det kan hända att du mår illa under tiden du går en kort promenad, men kanske går det att stå ut med obehaget och möjligtvis mattas det av ju fler gånger du testar?


Ångest kan komma av olika typer av psykisk ohälsa. Det kan till exempel uppstå av paniksyndrom, utmattningssyndrom eller emetofobi (kräkfobi), för att nämna några exempel. Det är därför viktigt att du får genomgå en psykologisk bedömning så att du bättre förstår vad din ångest bottnar i, och får rätt typ av psykologisk behandling. Om du upplever att dina besvär kvarstår trots behandling inom primärvården och den privata vården behöver du kanske söka vård på en psykiatrisk mottagning. Det kan hända att du först behöver en remiss från din vårdcentral, men många mottagningar tillåter också att du kan söka direkt och utan remiss.

Lycka till!

ANNONS

Fynda favoriter inom mode och skönhet! Nu upp till 50% rabatt hos Åhléns.

Åhléns (Extern länk)

Lilla boken om psykologi

Tukan förlag

Lilla boken om psykologi

79,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Redaktionens val

  1. MENTAL HÄLSA

    ”Hur kan jag sluta oroa mig och älta saker?”

  2. ÅNGEST OCH ORO

    Så slutar du domedagsskrolla – psykologens råd

  3. MENTAL HÄLSA

    ”Är jag egoistisk som inte orkade mer?”

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Suzan Mobarke Suzan Mobarke  legitimerad psykolog på Mindler. Suzan har erfarenhet inom klinisk psykologi och organisationspsykologi.