Så vet du om du borde ta en paus från sociala medier

Publisert:

Skådespelarna Jonah Hill och Tom Holland har slutat med sociala medier för sin mentala hälsas skull.

Borde du också radera apparna?

Psykologen Suzan Mobarne guidar till varningssignalerna. Då är det dags att ta en paus.

Spindelmannen-skådisen Tom Holland valde nyligen att radera sina appar för sociala medier.

– Jag har tagit en paus från sociala medier för min mentala hälsas skull. För mig är Instagram och Twitter överstimulerande och överväldigande, berättade i en video för sina 67 miljoner instagramföljare.

Även skådespelaren Jonah Hill har valt att inte längre finnas på sociala medier. I slutet av sommaren berättade han i ett öppet brev att han lider av ångestattacker som förvärras av offentliga framträdanden. Han kommer inte heller att marknadsföra sin nya film.

Kanske är Hollywoodkändisarna något på spåren här. Vi är nog många som skulle må bra av ta en paus från våra sociala medier.

Högre risk för depression

– I forskning har man för unga vuxna kunnat se ett negativt samband mellan tiden man ägnar på sociala medier och psykiskt mående. De som tillbringar mycket tid på sociala medier tros ha en betydande risk att utveckla symptom på depression, säger psykologen Suzan Mobarke Hall.

Suzan Mobarke Hall är psykolog hos Mindler
Suzan Mobarke Hall är psykolog hos Mindler

Spindelmannen-skådisen Tom Holland valde nyligen att radera sina appar för sociala medier.

– Jag har tagit en paus från sociala medier för min mentala hälsas skull. För mig är Instagram och Twitter överstimulerande och överväldigande, berättade i en video för sina 67 miljoner instagramföljare.

Även skådespelaren Jonah Hill har valt att inte längre finnas på sociala medier. I slutet av sommaren berättade han i ett öppet brev att han lider av ångestattacker som förvärras av offentliga framträdanden. Han kommer inte heller att marknadsföra sin nya film.

Kanske är Hollywoodkändisarna något på spåren här. Vi är nog många som skulle må bra av ta en paus från våra sociala medier.

Högre risk för depression

– I forskning har man för unga vuxna kunnat se ett negativt samband mellan tiden man ägnar på sociala medier och psykiskt mående. De som tillbringar mycket tid på sociala medier tros ha en betydande risk att utveckla symptom på depression, säger psykologen Suzan Mobarke Hall.

– För vuxna har forskningen visat lite mer skilda resultat. Medan en del studier inte har kunnat påvisa något samband mellan sociala medier och psykisk ohälsa, har andra studier kunnat se ett negativt samband mellan tiden man ägnar på sociala medier och psykiskt mående.

Tiden som försvinner i ändlöst skrollande är en av de stora bovarna...

– Ett av de stora problemen verkar enligt forskning vara just tidsaspekten. Att ägna sig åt sociala medier, vilken typ av medier det än är, tar tid ifrån annat som är viktigt och meningsfullt i våra liv som att motionera, sova eller att ägna tid åt sig själv på andra sätt.

Skrollar som i trans

När man kommer hem från jobbet och kastar sig i soffan med mobilen tänker man ofta att ens Instagramskrollande är att ”göra ingenting” och att slappna av. Men skrollandet kan lätt bli överväldigande.

– Det kan bli ett överflöd av information och då blir det inte blir avslappnande utan man bara fortsätter att bearbeta.

När vi skrollat en stund är det nog få av oss som kan säga exakt vad vi har sett och varför. Vi hamnar i en slags trans. Något Suzan menar att vi kan försöka motarbeta med medveten närvaro.

– Vi är inte alltid medvetna om vad vi gör och vad vi egentligen kollar på när vi skrollar. Försöka att eftersträva en medveten närvaro. Fråga dig själv ”vad tittar jag på nu, vad ger det här mig?”

Två andra fällor som vi lätt hamnar i på sociala medier är domedagsskrollande och negativa jämförelser. Domedagsskrollning handlar om att läsa mycket negativa nyheter utan att riktigt kunna sätta stopp trots att de gör dig både orolig och nedstämd. Medan negativa jämförelser handlar om att titta på Instagrambilder på andras, till synes perfekta, tillvaro och jämföra den där ögonblicksbilden med ditt liv.

– Sociala medier kan verkligen skapa sådana ytterligheter, att vi enbart ser elände eller att vi bara ser sånt som tycks vara perfekt hos andra. Det påverkar oss negativt.

Så vet du när du bör ta en paus från sociala medier

Så, när är det egentligen dags att trycka på ”radera app”? Eller åtminstone ta en paus?

– När du får en negativ påverkan på din tillvaro. Du kanske märker att du inte är riktigt lika intresserad av din egen tillvaro efter att ha dykt ner i sociala medier. Det kan handla om att du jämför dig själv med andra på ett negativt sätt eller att du känner att du blir mer nedstämd än upplyft och inspirerad när du skrollat ett tag. Du kanske till och med känner ångest eller stress.

En annan viktig varningsklocka handlar om sömnen.

– Ägnar du dig åt det här precis innan du ska gå och lägga dig och känner att det påverkar din sömn negativt så är det dags att ta en paus. Du kanske till exempel fastnar i videos och har svårt att stänga av.

– Det kan finnas många olika anledningar till att ta en paus men om du märker att det inte ger dig en positiv eller avslappnad känsla utan snarare motsatsen så är det läge att ta en paus.

Hollywoodkändisarna må ha tagit permanenta pauser men även en kortare paus kan ge fördelar för din hälsa.

– Pauser har visat sig ha goda effekter enligt forskning, åtminstone på kort sikt. Personer som uppmanades till en veckas paus mådde mycket bättre när det kommer till ångest och depression. De hade även över lag ett högre välbefinnande jämfört med dem som inte tog en paus.

Så gör du för att klara av pausen

  • Lägg upp ett realistiskt och mätbart mål

– Det kanske fungerar jättebra att sluta helt för vissa men för andra kanske det inte är realistiskt. Det kan i stället handla om att du behöver se över tidsåtgången. Du kanske ägnar 5 timmar per dag åt sociala medier, då kan du ska testa att dra ner det till hälften.

  • Trappa ner stegvis

– Vill man dra ner på tiden kan det vara klokt att låta det ske stegvis. Försök att trappa ner lite i taget, plocka bort en halvtimme per dag.

  • Försvåra för dig själv

– Vill man inte radera appen helt kan man försvåra för sig själv. Stäng av notiser i appen. Flytta appen längst bak i mobilen.

  • Sätt ett alarm

– Det kan också handla om något så simpelt som att sätta ett alarm. När klockan ringer är det dags att lägga ner telefonen.

  • Byt ut mot goda vanor

– Det kan vara svårt att sluta och bara sitta där utan att ha något att göra istället. Ofta är det bättre att ersätta en ovana med en god vana. Bestäm vad ska du göra när klockan har ringt. Vad vill du göra i stället, vad vill du vinna? Kanske handlar det om motion, ringa en vän, lära dig något nytt, baka en kaka. Gör något som känns meningsfullt.

Annons

Köp en yogamatta

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.