Mental hälsa

Så lär du dig att möta rädsla och stress med lugn

  • Rebecka Wållgren
Publisert:
Foto: Carolina Byrmo

Hur ska vi hantera stress och rädsla? Och hur håller vi ut i mörker, kyla och pandemi? Erika Kits Gölevik och Martin de la Foi pratar om att hålla ut i podden Revolutionskvarten.

Hur ska man fatta bra beslut när man blir stressad och rädd? Ola Kjellnäs som är överlevnadsinstruktör på Försvaret förklarar i Revolutionskvarten att man måste tvinga sig själv att lugna ner sig.

Stopp! Planera och orientera

– När man är rädd blir man dum. Man får inte tillgång till alla de där fina hjärncellerna som man har med alla sina erfarenheter och slutledningsförmågor och trestegs-tänkande. Man måste tvinga sig själv att lugna ner sig, förklarar Ola Kjellnäs.

På Försvarsmakten använder de en minnesregel. Blir man rädd och stressad så stannar de upp och tänker Stopp! Planera och orientera!

– Fundera på vad är viktigast just nu. Det är så vanligt att om man till exempel går vilse i skogen så blir man så stressad och vill bara lösa situationen fort så man bara går och går och går och så har man gjort det värre, man har gått åt fel håll.

– Hade jag stannat till och tänkt hade jag kanske hört vilket håll motorvägen är eller hört något ljud som hade hjälpt mig. Försök hantera din stress genom att tvinga dig själv att stanna och tänka till. Dra upp en plan och fundera över vad som blir rimligt just nu.

Stress och oro i vardagen

Att försöka stanna upp och tänka till är något som man även lan använda på stressen och oron man kan känna i vardagen menar Erika.

– Oavsett om man är rädd för att man är vilse i ödemarken eller om man är uppe i oro eller i stress då blir man ju inte smart. Och då tänker jag att man kanske kan anamma det här hemma i soffan också, säger Erika.

Att möta stress med lugn är även något som Erika dagligen tränar på då hon vinterbadar. Att andas och möta kroppens reflexer med lugn. Se klippet nedan.

  1. Läs mer

  2. SÖMN

    Vill du sova riktigt gott? Testa att sova utomhus

  3. HÄLSA

    Därför borde du planera din träning efter menscykeln

Text
  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren Rebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

Mer på Wellness

KOST

Detta är antiinflammatorisk kost – experten förklarar

HÅR

Antonio Axu listar trendigaste frisyrerna för 2021

LÖPNING

Löpcoachen ger sina bästa tips för vinterlöpning

YOGA

Stolyoga – superövningar för hemmajobbaren

STYRKETRÄNING

Träna hela kroppen med gummiband – 5 övningar som ger resultat

ORGASM

Fler orgasmer och mer njutning – med bortglömda zoner

HUDVÅRD

Leyglow: ”Miccelärt vatten har blivit jättestort för att det är så enkelt”

ORGASM

Svårt att komma? Sexologens tips för att lättare få orgasm

OM WELLNESS

Äntligen är Wellness här!

ANDLIGHET

”Man måste tro på att kristaller ska funka för att det ska funka”

UNDERLIV

Snippsauna – som en ångbastu för underlivet

YOGA

Gua sha – så använder du den trendiga stenen

YOGA

Ansiktsyoga – övningar som lyfter ansiktet och ger mer glow