Så lär du dig att möta rädsla och stress med lugn

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Hur ska vi hantera stress och rädsla? Och hur håller vi ut i mörker, kyla och pandemi? Erika Kits Gölevik och Martin de la Foi pratar om att hålla ut i podden Revolutionskvarten.

Hur ska man fatta bra beslut när man blir stressad och rädd? Ola Kjellnäs som är överlevnadsinstruktör på Försvaret förklarar i Revolutionskvarten att man måste tvinga sig själv att lugna ner sig.

Stopp! Planera och orientera

– När man är rädd blir man dum. Man får inte tillgång till alla de där fina hjärncellerna som man har med alla sina erfarenheter och slutledningsförmågor och trestegs-tänkande. Man måste tvinga sig själv att lugna ner sig, förklarar Ola Kjellnäs.

På Försvarsmakten använder de en minnesregel. Blir man rädd och stressad så stannar de upp och tänker Stopp! Planera och orientera!

– Fundera på vad är viktigast just nu. Det är så vanligt att om man till exempel går vilse i skogen så blir man så stressad och vill bara lösa situationen fort så man bara går och går och går och så har man gjort det värre, man har gått åt fel håll.

– Hade jag stannat till och tänkt hade jag kanske hört vilket håll motorvägen är eller hört något ljud som hade hjälpt mig. Försök hantera din stress genom att tvinga dig själv att stanna och tänka till. Dra upp en plan och fundera över vad som blir rimligt just nu.

Stress och oro i vardagen

Att försöka stanna upp och tänka till är något som man även lan använda på stressen och oron man kan känna i vardagen menar Erika.

– Oavsett om man är rädd för att man är vilse i ödemarken eller om man är uppe i oro eller i stress då blir man ju inte smart. Och då tänker jag att man kanske kan anamma det här hemma i soffan också, säger Erika.

Att möta stress med lugn är även något som Erika dagligen tränar på då hon vinterbadar. Att andas och möta kroppens reflexer med lugn. Se klippet nedan.

Redaktionens val

  1. SÖMN

    Vill du sova riktigt gott? Testa att sova utomhus

  2. HÄLSA

    Borde man planera sin träning efter menscykeln?

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.