Därför ska du sluta jämföra din semester med andras instagrambilder

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

En underbar liten stuga på Gotland, ett par ben i en solstol, räkmiddag på en segelbåt, en rolig selfie framför lutande tornet i Pisa. Så ser många Instagramflöden ut just nu. Alla andras semestrar verkar helt perfekta.

Psykologen Suzan Mobarke Hall hjälper oss ur den gigantiska tankevurpan som många av oss hamnar i under sommaren.

Det är semester och då ska man må bra och allt ska vara perfekt. Det ska njutas och passas på. Men kanske blir det inte alltid riktigt som vi tänkt oss. Andras semestrar däremot, de ser ju alldeles underbara ut.

På sommaren är det extra lätt att jämföra sin egen tillvaro med andras. Dessvärre leder det sällan till något annat än ångest och missnöje.

– Det här är verkligen en semesterångestklassiker och det har blivit så tydligt sedan sociala medier kom. Där kan vi visa upp våra liv på ett helt nytt sätt och även se på andras liv. Men det kan lätt bli lite skevt, säger psykologen Suzan Mobarke Hall.

En detalj – inte hela bilden

För att ta sig ur jämförandet är ett första steg att berätta för sig själv att det är okej och fullt normalt att snegla på andra.

Skärmhjärnan

Hansen, Anders

Skärmhjärnan

259,00 kr

Läs mer

Wellness shop
Suzan Mobarke Hall är psykolog på Mindler

– Det är viktigt att försöka normalisera det här. Det är okej och naturligt att jämföra sig med andra och kanske till och med vara avundsjuk. Det är viktigt att börja med att konstatera det för sig själv och inte känna sig dum över att man känner på det här viset.

Steg två är att fråga dig själv vilka dina jämförelseplattformar är. När känner du så här och vad får dig att känna så?

– Det handlar ofta om sociala medier. Det är där man ser och jämför sig. När det gäller sociala medier hamnar vi ofta i en tankevurpa. Vi ser en detalj och antar att vi vet allt om hela bilden. Det viktigt att tänka på att det som syns är en ögonblicksbild av det som pågår.

Att tänka tillbaka på sina egna bilder kan vara en hjälp i att förstå att du inte ser allt som pågår.

– Fundera över dina egna bilder, hur var det egentligen vid det tillfället? En bild kanske ser helt fantastiskt ut men oftast samsas det mörka med det ljusa. Det kan vara bra att tänka på det om man stirrar sig blind på en bild som ser helt underbar ut och tänker att ”de har säkert ett fantastiskt liv”.

Viktiga frågan att ställa

Hjälper inte det kan du ställa dig själv frågan ”Vill jag ha den här personen liv rakt av?”

– Tänk dig att du får samma fantastiska resa men då skulle det ske med den personens partner och den personens problem och så vidare. Man kan bli förvånad över att man ofta backar här. Det är en bra fråga att ställa sig för att tvingas fundera. Annars får man lätt tunnelseende.

Att ta en paus från sociala medier kan även det vara en bra idé om jämförelserna blir intensiva. Man kan också försöka att se möjligheter och inspireras istället för att jämföra sig.

– Om någon annan har hittat ett mysigt hus som de hyr, fråga dem hur de hittade det? Hur kom de på tanken att åka dit? Inspireras och gör det bästa du kan med de resurser du har.

Träna upp din tacksamhet

Det kanske låter som en klyscha men att träna sig i tacksamhet kan vara väldigt effektivt för att komma ur jämförelseträsket.

– Börja lägg märke till vad det är i ditt liv som du uppskattar. Det hjälper oss att vara i nuet och tränar också vår hjärna i att uppmärksamma de goda tingen i våra liv och att se både smått och stort.

Tar jämförelserna över för mycket och du känner ångest över hela semestern kan det vara bra att vända sig till en psykolog.

– En psykolog kan hjälpa dig att fundera över dina värderingar, var de kommer ifrån och varför de här sakerna blir så viktiga för dig. Man också få hjälp att ifrågasätta felaktiga övertygelser och slå hål på sådana här tankefällor som är så vanliga.

ANNONS

Fynda favoriter inom mode och skönhet! Nu upp till 50% rabatt hos Åhléns.

Åhléns (Extern länk)

Redaktionens val

  1. ÅNGEST OCH ORO

    Så slutar du domedagsskrolla – psykologens råd

  2. MENTAL HÄLSA

    Så tacklar du din oro kring kriget i Ukraina – psykologens råd

  3. MENTAL HÄLSA

    Affirmationer – därför hjälper de inte om du mår dåligt

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.