Så vet du om du har magnesiumbrist

  • Saga Aginger
Publisert:

Kryper det i benen? Då kan du ha magnesiumbrist.

Men hur får vi i oss det på bästa sätt och kan man äta för mycket?
Hjälper verkligen kosttillskott?

Experten reder ut allt du behöver veta om magnesium.

Magnesium är en mineral som har många viktiga funktioner, men som kroppen inte kan producera själv. Därför behöver vi hela tiden fylla på med magnesium.

– Man ska inte förlita sig på tillskott, säger Emily Sonestedt, docent i nutritionspeidemiologi vid Lunds universitet.

Vad är magnesium?

Magnesium är ett av flera olika grundämnen som finns i våra kroppar. Emily Sonestedt, docent i nutritionspeidemiologi vid Lunds universitet, förklarar att det är en mineral som är avgörande för många av kroppens funktioner.

– Det är en av de essentiella mineralerna, precis som kalcium och natrium och liknande ämnen. Vi har ganska mycket magnesium i kroppen och behöver få i oss det hela tiden via kosten.

Emily Sonestedt

Vad gör magnesium i kroppen?

Magnesium tas upp via tarmen och är bra för flera olika saker. Den viktigaste funktionen är när vi ska bilda energi i cellerna.

– Allt vi äter, framför allt kolhydrater och fetter, omvandlas till energi. Magnesium hjälper kroppen med den energibildningen, som gör att vi kan röra på oss och ha ork, säger Emily Sonestedt.

Magnesium behövs också för att nerver, muskler och många av kroppens enzymer ska fungera.

Så mycket magnesium bör du äta

Det rekommenderade dagliga intaget av magnesium är 350 mg för män och 280 mg för kvinnor, enligt Livsmedelsverket.

– Då är det en ganska väl tilltagen säkerhetsmarginal, för vårt behov ligger ofta lägre. Men vissa behöver mer och vissa mindre, säger Emily Sonestedt.

Hon förklarar att mängden magnesium vi behöver få i oss är individuellt, men också att kroppen själv kan reglera upptagningen av mineraler.

– Om vi har brist på något så tar kroppen upp mer av det vi äter och gör inte heller av med så mycket. Så kroppen är ganska bra på att balansera upp det.

Vilken mat innehåller magnesium?

Magnesium finns i många olika typer av mat. Bladgrönsaker, bönor och linser innehåller stora mängder. Det finns också i kött, fisk, frukt och fullkorn.

– Äter man någorlunda varierat så får man i sig det. Både om man äter vegetariskt eller mest animaliskt. Om man inte bara äter vitt mjöl eller väldigt ensidigt bör man inte oroa sig, säger Emily Sonestedt.

Men för den som ändå känner sig orolig rekommenderar hon att se över kosten och räkna på just intaget av magnesium.

Ska man äta magnesium på kvällen?

– Jag tror inte att det spelar någon roll. Det kan vara om det är rekommenderat att man tar det på fastande mage för att inte hämma upptaget, men jag har svårt att tänka mig att det skulle ha så stor betydelse, säger Emily Sonestedt.

Vad är magnesiumglycinat?

– Det är en form av magnesium, som ofta finns i tillskott.

Magnesiumbrist – så vet du om du har det

Domningar, kramper och kryp i benen kan vara symtom på magnesiumbrist. Men Emily Sonestedt vill understryka att det också kan bero på helt andra saker.

– Kramper i vaderna har nog ganska många. Man kan märka i musklerna att de inte funkar helt, men det är väldigt svårt att veta säkert om symtomen beror på just magnesium.

Hon förklarar att det är ovanligt att ha en brist på grund av att man fått i sig för lite via kosten.

– I så fall handlar det om att man har en mag- eller tarmsjukdom som gör att kroppen inte kan ta upp mineralerna. Det är väldigt ovanligt med brist hos de som inte har de här sjukdomarna.

Magnesiumbrist kan också påverka hjärtat och ge rytmrubbningar, men då har det gått väldigt långt, säger Emily Sonestedt.

Domningar och kramp i benen kan vara tecken på magnesiumbrist.

Vem behöver ta magnesiumtillskott?

Kosttillskott med magnesium finns i bland annat tablettform och innehåller ofta det dagliga rekommenderade intaget. Men Emily Sonestedt tycker inte det är något man bör stoppa i sig bara för att.

– Det är främst om man har någon sjukdom som gör att man inte kan absorbera magnesiumet, eller om man äter en medicin som gör att man utsöndrar väldigt mycket i urinen.

Hon förklarar att det primärt är njur- och tarmsjukdomar kan ge en ökad risk för magnesiumbrist.

– Men om man har de här sjukdomarna så kanske det inte hjälper att ta tillskott, för man kanske ändå inte kan ta upp det.

Hon rekommenderar den som känner symtom eller oroar sig för magnesiumbrist att prova ta ett tillskott ett tag och se om det hjälper.

– Det kan vara ett sätt att testa, bara man inte äter för mycket. Men man ska inte förlita sig på tillskott. Det bästa är att få i sig mineralerna och vitaminerna via kosten, säger Emily Sonestedt.

Kan man äta för mycket magnesium?

– Ja, det kan man med alla vitaminer och mineraler. Man ska inte ta mer än rekommenderat. Då kan man få symtom på att man äter för mycket, säger Emily Sonestedt.

Att få i sig för mycket magnesium är inte bra för kroppen och kan bland annat leda till diarré.

– Allting är ju skadligt i jättestora mängder. Så om man ska ta tillskott så ska man ta en tablett per dag, inte mer.

KLEEN Magnesium - 90 veg kapslar

superfruit

KLEEN Magnesium - 90 veg kapslar

139,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Redaktionens val

  1. KOSTTILLSKOTT

    Därför kan C-vitamin öka spridning av cancerceller

  2. KOSTTILLSKOTT

    Så vet du om du har brist på D-vitamin

  3. KOST

    Maten som gör dig gladare

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Saga AgingerSaga Aginger är reporter på Wellness och har tidigare jobbat på Aftonbladets redaktion för sociala medier. Saga har en kandidatexamen i media- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Hon har även studerat kreativt skrivande vid Jakobsbergs folkhögskola.