Så vet du om du behöver kosttillskott

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Hur vet man om man behöver äta kosttillskott? Vad är symptomen på näringsbrist och kan lite extra vitaminer verkligen vara skadligt? Wellness reder ut vad du behöver veta om kosttillskott.

– Jag tycker att många tar till kosttillskott lite för lätt. Det kan vara skadligt om du får i dig alldeles för höga doser av vissa näringsämnen, säger kostvetaren Berit Bergklint.

Vitaminer och mineraler i koncentrerad form kallas för kosttillskott. Men även om lite extra vitaminer låter som en god idé så behöver man vara försiktig när det gäller tillskott. Alltför höga doser av vissa näringsämnen kan vara skadligt för hälsan.

– Jag tycker att många tar till kosttillskott lite för lätt och tror att man behöver äta det för att få i sig alla näringsämnen. Men gemene man behöver inte äta kosttillskott, säger kostvetaren Berit Bergklint som nyligen släppt en bok i ämnet.

Äter man varierad kost och inte tillhör någon av grupperna: små barn under två år, äldre över 75 år, vegetarian/vegan, idrottare, gravid eller om du lider av någon sjukdom som gör att du inte kan ta upp vissa näringsämnen så behöver man i regel inte några kosttillskott.

Men hur vet man om man faktiskt har näringsbrist?

– Äter du väldigt ensidig och näringsfattig kost kan det leda till näringsbrist. Det kan även innefatta dem som går på en specifik diet eller bantar under en längre tid.

Symptom på näringsbrist

Vanliga symptom på näringsbrist är orkeslöshet, trötthet, sämre immunförsvar och att man lättare blir irriterad. Även rastlösa ben, stickningar och domningar samt led och muskelvärk kan förekomma för vissa näringsbrister. Men känner man av sådana symptom ska man givetvis i första hand besöka en läkare.

– Känner man att man får symtom som man inte vet vad de beror på så är det alltid bra att gå och kolla upp det hos en läkare. Då kan man utreda om det är någon sjukdom eller om det skulle vara så att man har fått brist på något specifikt näringsämne.

Berit Bergklint har tillsammans med sina kollegor släppt boken Din hälsoguide – Vitaminer, Mineraler & Antioxidanter.

Skadligt med kosttillskott

Att gå lite på känn och plocka på sig multivitaminer, A-vitamin och järntabletter själv på tillskotts-hyllan är alltså ingen superbra idé. Här måste man vara försiktig och ha koll på exakta mängder. Särskilt när det gäller de fettlösliga vitaminerna A, D och E samt  järn, jod, selen och kalcium. För höga doser kan bland annat leda till skador på lever njurar och hjärta.

– Det kan vara skadligt och förenat med allvarlig skada om du får i dig alldeles för stora och höga doser av vissa näringsämnen och framförallt dem som är fettlösliga.

Värt att tänka på är även att vissa livsmedel är berikade med extra näringsämnen. Som t ex många mejeriprodukter som är berikade med extra D-vitamin eller jod. Det måste man ta med i beräkningen när man tittar på hur mycket kosttillskott som man bör äta. Kika på Livsmedelsverkets näringsrekommendationer för att inte överdosera.

Att överdosera något näringsämne via kosten är dock ingen större risk menar Berit.

– Nja, det skulle väl vara om du smällde i dig fler portioner av lever om dagen som det skulle kunna bli lite för mycket av A-vitamin.

Osäker på om du får i dig alla näringsämnen?

Är du osäker på om du får i dig av alla näringsämnen så är det bra att fundera över vad man äter under en vecka då det kan vara svårt att få i sig alla näringsämnen som man behöver under en dag.

– Genom att äta en varierad kost av grönsaker, frukt och bär, baljväxter, fisk och skaldjur eller kött samt gärna nötter och frön så får man ett bra näringsintag, säger Berit Bergklint.

Är man orolig över sin kost kan man även gå till en kostrådgivare eller dietist för att se över vad man har för kosthållning och om det är något specifikt ämne som man inte äter tillräckligt av.

Grupper som kan behöva kosttillskott

Vissa specifika grupper kan behöva specifika tillskott.

  • Gravida – behöver Folat/folsyra i början av graviditeten samt vid planerad graviditet. Kan även behöva vitamin D, järn och jod  och vid planering graviditet. Kan även behöva vitamin D, järn, jod samt eventuellt även tillskott av Omega-3.
  • Idrottare – Kan behöva järn, zink, kalcium och magnesium.
  • Veganer /Vegeterianer – Kan behöva Vitamin D, B12, riboflavin och kalcium. Behovet baseras på hur matintaget ser ut och vilka livsmedelsgrupper som utesluts.
  • Spädbarn upp till 24 mån – Behöver tillskott av D-vitamin
  • Äldre över 75 – Kan behöva Kalcium, vitamin D och B12.
  • Sjukdom Har man någon sjukdom som gör att det är svårt att ta upp alla näringsämnen kan man behöva tillskott samt om man äter man någon medicin som hämmar upptaget av vissa näringsämnen.

Källa Din hälsoguide Vitaminer, Mineraler & Antioxidanter

Redaktionens val

  1. KOSTTILLSKOTT

    Så vet du om du har järnbrist

  2. KOST

    Agnes Wold tar kål på sju envisa matmyter

  3. KOST

    Så fungerar AIP – kostrådgivaren förklarar

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.