Så vet du om du har brist på B12

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Vitamin B 12 är ett av de näringsämnen som är lite vanligare att ha brist på. Men det kan ta ett tag att upptäcka bristen. Wellness reder ut symptomen och hur du ska få i dig vitaminen.

– B 12 kan oftast ta ett tag innan man upptäcker eftersom det lagras i kroppen under några år, säger kostvetaren Berit Bergklint.

Äter man en varierad och allsidig kost behöver man i regel inte äta några kosttilskott. Utesluter man däremot vissa livsmedel helt ur sin kost eller om man äter väldigt näringsfattigt eller lite så kan man få näringsbrist på vissa ämnen, däribland Vitamin B 12.

Vem får brist på B 12?

B 12 finns framförallt i kött, fisk och skaldjur. Det finns även i mjölkprodukter och ägg. Detta kan förstås göra det svårt för t ex veganer och vegetarianer att få i sig tillräckligt av vitaminen. Äldre har också lättare att få brist på B 12 eftersom förmågan att ta upp vitaminen minskar med åldern. Brist kan även bero på tarmrubbningar eller om man har någon sjukdom eller äter någon specifik medicin påverkar upptaget av vitaminet.

– Många äldre kan få brist B 12. Även vegetarianer och veganer har lite högre risk att få brist då det framförallt finns i kött fisk och skaldjur. Det finns även i mjölkprodukter och ägg men äter man inte något av det kan man riskera att få brist av B12. Väljer man istället andra mjölkalternativ som soja- ris- och havredryck är dessa ofta berikade med B12 och kan då vara en god källa till vitaminet, säger kostvetare Berit Bergklint som nyligen släppt en bok om näringsämnen och brister.

Symptom på brist

De lindrigare symptomen på brist är försämrat immunförsvar.  Allvarlig B 12-brist kan ge blodbrist och symptom som dåligt minne, svår och långvarig trötthet samt neurologiska symptom som försämrad känsel, domningar, stickningar i händer och fötter. Det som dock är lite klurigt när det kommer till B12 -brist är att det kan ta tid att upptäcka det.

– Det kan ta ett tag innan man upptäcker B 12-brist eftersom det lagras i kroppen under några år.

Berit Bergklint har tillsammans med sina kollegor släppt boken Din hälsoguide – Vitaminer, Mineraler & Antioxidanter.
Wellness shop

Här finns B 12

Vitamin B12 finns främst i animaliska livsmedel som

  • Fisk
  • Kött
  • Skaldjur
  • Ägg
  • Lever
  • Mjölk
  • Ost
  • Fermenterade produkter (alltså jästa eller mjölksyrade) kan också innehålla lite vitamin B12

Vissa drycker berikas med vitamin B12, som

  • Havredryck
  • Sojadryck
  • Risdryck (ska ej ges till barn under sex år)

Det är bra att ta för vana att välja berikade vegetabiliska drycker, eftersom de oftast är berikade med näringsämnen som drycken saknar helt eller har låg naturlig halt av. Ekologisk havre-, soja och risdryck berikas inte.

Källa Livsmedelsverket

Vad är B12?

Vitamin B12, även kallat kobalamin, är ett samlingsnamn för flera aktiva former av vitaminet.

I kroppen behövs B 12 för

  • Cellernas ämnesomsättning
  • Bildning av blodkroppar
  • Nervsystemets funktion
  • Deltar vid tillverkningen av en del av de aminosyror och nukleinsyror som behövs när nya celler bildas

Källa: Din Hälsoguide – Vitaminer Mineraler och antioxidanter

Wellness shop

Redaktionens val

  1. HÄLSA

    Vitamininjektioner kan ge hälsokick – så fungerar det

  2. KOSTTILLSKOTT

    Så vet du om du har järnbrist

  3. KOSTTILLSKOTT

    ”Många tar till kosttillskott lite för lätt”

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.