Därför ska du inte ta D-vitamin i onödan

Publisert:

Äter du tillskott av D-vitamin för att få ett starkare skelett? Det är inte nödvändigt.

Nya studier visar att tillskott av vitaminen i förebyggande syfte inte skyddar mot benbrott.

– Att gå och köpa vitaminer och mineraler och tro att det är bra att ta för säkerhets skull är oftast slöseri med pengar, säger näringsfysiologen Ingrid Larsson.

D-vitamin är ett av våra mest sålda kosttillskott och det är lätt att tro att man kan knapra sig till ett starkare skelett eller skydda sig mot virus. Många äter dessvärre kapslarna i onödan.

Nya forskningsresultat visar att extra tillskott av D-vitamin i förebyggande syfte inte skyddar mot benbrott och frakturer. Läkaren Karl Michaëlsson är inte förvånad över resultatet.

– Studien har ett stort värde då den tydligt visar att att en allmän förskrivning av D-vitamin inte har en frakturförebyggande nytta. I Sverige finns det många som tar D-vitamin i onödan, antingen som receptläkemedel eller som kosttillskott, säger Karl Michaëlsson, läkare och professor i medicinsk epidemiologi vid Uppsala universitet till Dagens medicin.

Ingen skillnad mot placebo

D-vitamin har en viktig funktion i kroppen, det hjälper till att få in kalcium i skelettet vilket ger skelettet en bra mineralisering. Så slutsatsen att lite extra tillskott skulle göra det extra starkt är inte helt taget ur luften. Men enligt den stora amerikanska studien som publicerades i New England Journal of Medicine i slutet av juli är det alltså dessvärre i onödan.

Forskarna följde 26 000 medelålders och äldre med normala D-vitamin-nivåer under fem år. Vissa fick extra tillskott av D-vitamin dagligen medan andra fick placebo. När man följde upp dem kunde man inte se någon skillnad i benbrott alls mellan de båda grupperna.

Då behövs tillskott

Har man brist på D-vitamin kan man fortfarande behöva tillskott men att äta extra tillskott om ens nivåer är normala har man alltså inget för.

Ingrid Larsson är docent och klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.
Ingrid Larsson är docent och klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

– När man har låga nivåer av vitaminer och mineraler och tar ett tillskott får man mycket bättre effekt än om folk med normala nivåer tar det. Har man inga vitamin- eller mineralbrister så ska man inte ta tillskott. Då har det en väldigt liten effekt, säger Ingrid Larsson som är klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

– Har man blivit ordinerad D-vitamin eller andra vitaminer eller mineraler av sin läkare ska man absolut följa ordinationen. Men att gå och köpa vitaminer och mineraler och tro att det är bra att ta för säkerhets skull är oftast slöseri med pengar.

Kan man ta det i förebyggande syfte mot något annat än benbrott då?

– Nej. Under pandemin kom det upp en diskussion om att D-vitamin skulle skydda mot covid 19 eftersom man sett att personer som hamnade på IVA hade låga D-vitaminnivåer men de hade låga nivåer av andra anledningar. Det finns i dag ingen forskning som stödjer extra intag av D-vitamin utöver de grupper som enligt Livsmedelsverket riskerar att få i sig för lite.

Finns det några risker med att ta tillskott av D-vitamin?

– D-vitamin är ett fettlösligt vitamin. Överskottet lagras alltså i kroppen. Tar man tillskott i stora doser under längre tid kan det påverka njurfunktionen och leda till förkalkning av njurar och lungor. Man kan inte få i sig för mycket via maten men via tillskott kan man det. Livsmedelsverket utreder just nu en maxgräns för D-vitamin.

De behöver äta tillskott av D-vitamin

  • Alla barn under 2 år (10 mikrogram/dag)
  •  Barn och vuxna som inte äter fisk (10 mikrogram/dag)
  • Barn och vuxna som inte äter berikade livsmedel (10 mikrogram/dag)
  • Barn och vuxna som inte äter fisk eller berikade livsmedel (10 mikrogram/dag)
  • Barn och vuxna som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren (10 mikrogram/dag)
  • Barn och vuxna som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren och dessutom inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel (20 mikrogram/dag)
  • Alla över 75 år (20 mikrogram/dag)

Källa: Livsmedelsverket

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.